F-Secure som investering

Atte og Roni har udarbejdet en ny virksomhedsrapport for F-Secures Q2. :slight_smile:

Vi gentager F-Secures ‘tilføj’-anbefaling og kursmålet på 2,0 euro. Q2-rapporten tilbød ikke længere væsentlige nyheder efter selskabets indtjeningsadvarsel, og vores prognoser er praktisk talt uændrede. Med vores beskedne vækstprognoser ser aktiens værdiansættelse (2025e-2026e just. P/E 11x-10x) lav ud, så barren for den fremtidige udvikling er ikke høj. Hvis væksten tager til, ville der være et klart potentiale i aktien, men efter præstationer, der har været svagere end forventet, ligger bevisbyrden nu fuldstændig hos selskabet.

10 Synes om

Det er ellers ret stille i F-Secures tråd.

desert-tumbleweed

Det ser ud til, at Proprius har tilføjet F-Secure til sin portefølje. Penge fra Withsecure hældes i et andet ‘secure’? Det lyder ret godt, at F-Secure er acceptabelt for bl.a. Proprius og Inderes’ modelportefølje.

kuva

Forvalterregistreret 14 709 463 8,42 %
F-Secures forretning er fokuseret tæt på hjemmemarkedet, men det er dog en global teknologivirksomhed. Selvfølgelig kan Siilasmaas ejerandel forhindre mange i at købe aktien, men man skulle tro, at også udenlandske investorer ville være interesserede i F-Secure. Hvordan kan ejerandelen i forvalterregistreringerne være så lille? Skulle man få styr på præsentationerne og måske tage ud og hype det ved de store drenges borde f.eks. CMD London eller lignende, så ville Norges oliefonde, Blackrock osv. styrte ind i aktien og sende kursen til månen :sweat_smile: . Det ville ikke skade, hvis en stor spiller blev begejstret og købte hele selskabet for en præmie på 60 %.

17 Synes om

Det tænkte jeg også selv. Proprius’ drenge har været ret gode til at snuse til disse virksomhedshandler eller værdiskabende begivenheder… det er jo en interessant sag!

2 Synes om

En tanke opstod i forbindelse med nyheden nedenfor, da jeg hørte, at denne Elisa-sikkerhedstjeneste nu er blevet obligatorisk for en ven, og prisen på telefonabonnementet stiger. Der er ikke for meget aktivitet i denne tråd, og jeg åbnede selv en lille position for nylig i stedet for at lade kontanter ligge.

Det er også nævnt i nyheden, at F-Secure er leverandør af Elisas sikkerhedstjenester. Denne Elisa-sag er sandsynligvis en fremragende ting for F-Secure, da Elisa tvangssælger tjenesten til forbrugerne, og sandsynligvis vil mange forbrugere ikke gider at shoppe rundt for deres abonnement. Hvis operatørmarkedet fortsat fungerer, som det har gjort i Finland de seneste år, dvs. meget kartellignende, så kan andre operatører meget vel følge trop i de kommende år, hvis Elisa lykkes med at gennemføre dette og nogenlunde bevarer sin markedsandel. Jeg vil med interesse følge, hvordan Elisas ARPU udvikler sig i de kommende kvartaler – hvis der er vækst, så kunne en del af det sandsynligvis også tilfalde F-Secure.

9 Synes om

Ja, Telia tilbyder i hvert fald også Total ret kraftigt til kunderne. Men det er dog muligt at lade være med at tage det, da kunden jo kan have den samme service via andre kanaler. Jeg tror derfor også, at dette er muligt hos Elisa.

Og DNA ser også ud til at reklamere meget for netop Total, hvis jeg har forstået reklamerne rigtigt.

Mere interessant ville det dog være at vide, hvordan Tier 1-partnere i disse store lande markedsfører tjenesten til deres kunder? Har nogen bekendte, der er kunder hos dem?

3 Synes om

Jeg har købt lidt af dette firma til disse priser. Det nager mig dog lidt, hvad den langsigtede konkurrencefordel er. Jeg tænker ikke så meget på konkurrenter, men snarere på operativsystemleverandørerne Google, Apple og Microsoft. De tilbyder jo allerede gratis tjenester som adgangskodestyring, antivirus, forældrekontrol osv. integreret i deres økosystemer eller operativsystemer. Sikkert vil denne type svindeldetekteringsfunktionalitet også komme på et tidspunkt. Er dette perspektiv allerede blevet analyseret et sted, og hvordan ser I på sagen?

6 Synes om

Atte er spændt, fordi F-Secure rapporterer sine Q3-resultater på tirsdag. :slight_smile:

*Vi forventer, at omsætningen er forblevet uændret, men at de

7 Synes om

Væsentlige begivenheder juli–september 2025

• Med sammenlignelige valutakurser voksede omsætningen med 1,3 %. Den rapporterede omsætning faldt med -0,8 procent til 36,1 millioner euro (36,3 mio. euro).

• Omsætningen fra partnerkanalen voksede med 0,4 procent til 29,5 millioner euro (29,3 mio. euro).

• Omsætningen fra direkte salgskanalen faldt med -5,9 procent til 6,6 millioner euro (7,0 mio. euro).

• Justeret EBITA var 13,3 millioner euro (14,6 mio. euro), svarende til 37,0 procent af omsætningen (40,3 %).

• Resultat per aktie var 0,04 euro (0,0

10 Synes om

Her er de første indtryk af resultatet:

Inden for indlejret sikkerhed var kvartalet ret lovende (vækst +10 %), og nye Tier1-partnere er blevet opnået. I lyset heraf burde der være forudsætninger for at accelerere væksten næste år, hvilket kunne give liv til aktiens lave værdiansættelse. På den anden side ser udfordringerne hos en stor Total-partner i Tyskland stadig ud til at sætte en kæp i hjulet for væksten..

24 Synes om

I dag ser det ud til, at der har været flere blokhandler, med et samlet beløb på næsten 2,2 millioner enheder. Efter min mening har aktiekursudviklingen ikke kunnet undgå at blive påvirket af massesalget af aktier under SEB’s forvalterregistre https://www.investors.f-secure.com/fi/sijoittajat/osaketieto/osakkeenomistajat i de seneste år. Hvis man tager 31.12.2024 som referencepunkt, er næsten 5 millioner aktier solgt inden udgangen af september i år, eller 31.12.2023, hvor det samlede beløb stiger til næsten 9 millioner aktier; går man endnu længere tilbage til 31.12.2022, er der solgt over 16,5 millioner aktier. Det er derfor nok ikke svært at gætte, hvem der er sælger i dagens blokhandler. Derimod i WithSecure Osake | WithSecure™ ejede SEB’s forvalterregistre stadig 14% af selskabets aktier i slutningen af september, hvilket betyder, at man ikke entydigt kan konkludere, at opdelingen alene har forårsaget denne flugt fra F-Secure på grund af, at selskabets størrelse blev for lille efter opdelingen.

Man kan derfor kun gætte, hvilken årsag der ligger bag salgene, og selvfølgelig vil selskabets egen præstation på lang sigt afgøre aktiekursens retning. Det bliver interessant at se, om der kommer noget købspres på aktien, når WithSecures ejere hjemtager deres købstilbudspenge ved månedsskiftet.

Tilføjelse: Lidt morsomt kom der lige efter min tekst en ændring af kursmålet fra SEB, fra Kauppalehtis hurtige nyheder: SEB sænker F-Secures kursmål til 2,10 euro (tidl. 2,20), gentager købsanbefalingen

9 Synes om

Atte og Roni har udarbejdet en ny selskabsrapport om F-Secure efter Q3-udgivelserne. :slight_smile:
*Selskabets Q3-resultat var i tråd med forventningerne, og på baggrund af rapporten foretog vi kun en lille justering af vores prognoser. Inden for indlejret sikkerhed (embedded security) understøtter selskabets vundne nye kontrakter og store handler i salgspipelinen næste års vækstudsigter, hvilket dog kan bremses af Total-forretningens flade udvikling. I aktiens værdiansættelse (2025e just. P/E 10,5x) er der

4 Synes om

Her er en teaser til den stille tråd: Sisäpiiritietoa: F-Secure neuvottelee merkittävää strategista kumppanuussopimusta johtavan viestintäpalveluntarjoajan kanssa | Kauppalehti

F-Secure, en global leder inden for forbrugercybersikkerhed, forhandler i øjeblikket en betydelig aftale med en af verdens førende Tier 1-kommunikationstjenesteudbydere. Forhandlingerne er i slutfasen, og underskrivelsen af aftalen forventes at finde sted inden udgangen af 2025.

De igangværende forhandlinger vedrører levering af F-Secures indlejrede sikkerhedsløsninger til kunden. Aftalen er et bevis på F-Secures evne til at servicere verdens førende kommunikationstjenesteudbydere med innovative, yderst skalerbare sikkerhedstjenester.

Den nu forhandlede aftale, hvis den realiseres, indeholder en garanteret minimumsfakturering, der starter ved lanceringen af tjenesten til kunden. Lanceringen forventes at finde sted i andet kvartal af 2026.

En potentiel aftale vil, hvis den realiseres, ikke påvirke F-Secures finansielle udsigter for 2025. F-Secure har tidligere udtalt i baggrundsantagelserne for de finansielle udsigter, at ”Capex-investeringer i 2025 forventes at forblive på samme niveau som i 2024. Nye produktudviklingsprojekter relateret til partnernes efterspørgsel kan dog påvirke resultatet.” På grund af dette projekt kan investeringerne i 2025 være noget højere end tidligere estimeret.

F-Secure kommenterer ikke sagen i øjeblikket. Selskabet vil udsende en pressemeddelelse og give yderligere oplysninger om aftalens værdi og kundens navn, når aftalen er underskrevet.

Hvorfor har F-Secure forresten fået den vane at annoncere store kundeforhandlinger, mens de stadig er i gang? Det samme skete jo i foråret. Når jeg tænker nærmere over det og har tjekket sagen, var aftalen allerede indgået dengang, men partneren blev holdt hemmelig indtil videre, indtil den blev offentliggjort lidt senere. Mon der er rygter på markedet, og de dermed klipper vingerne af dem? Har @Atte_Riikola tænkt over dette!?

Se der, kursen reagerede kraftigt, og for en gangs skyld ramte morgenauktionskøbet plet :slight_smile: . Undskyld til alle, der stod op med det forkerte ben først, jeg var bare nødt til at prale :slight_smile:

21 Synes om

Er dette nu en ny trend, når uafsluttede forhandlinger offentliggøres, når Summa også for en uge siden offentliggjorde en mulig stor aftale… nå, jeg tror at i det mindste F-S klarer den.

1 Synes om

Jeg undrede mig også i starten over, hvorfor de informerede på forhånd. Jeg spurgte virksomheden om det, og det skyldes, at det på nuværende tidspunkt ikke længere er muligt at sikre, at denne sag forbliver intern. Flere personer hos både F-Secure og den sandsynlige fremtidige kunde har nu kendskab til denne aftale, der er under udarbejdelse. Sagen var også blevet drøftet med børsen og Finanstilsynet (Fiva), og man var til sidst nået frem til denne løsning.

48 Synes om

Tak, @Atte_Riikola, meget præcise handlinger fra virksomheden. Måske begynder markederne også gradvist at tro på virksomheden, og den hurtige reduktion af gælden i de kommende år, som forudsagt af Inderes, virker meget troværdig, da forretningen genererer et godt cashflow. Usædvanligt for dette selskab ville jeg også acceptere en indefrysning af udbyttet, indtil gælden er under 100%. Bloomberg ved sandsynligvis snart også, hvem modparten i aftalen er :slight_smile:

20 Synes om

Her er yderligere kommentarer til aftalen:

F-Secure op

22 Synes om
43 Synes om

Her er Ates og Rons kommentarer specifikt vedrørende ovenstående meddelelse. :slight_smile:

F-Secure meddelte tirsdag at de havde indgået en strategisk partnerskabsaftale med en af verdens førende udbydere af telekommunikationstjenester. Aftalen er adskilt fra de forhandlinger, som selskabet meddelte i november, og dermed ser selskabets vækststrategi, der bygger på Tier 1-operatører, i øjeblikket ud til at bevæge sig lovende i den rigtige retning. Den nye aftale styrker vores syn på en forbedring af vækstudsigterne for 2026, og der begynder at være opadgående pres i vores nuværende prognoser. F-Secures aktie er også begyndt at vågne op på det seneste i takt med forbedringen af vækstudsigterne. Efter kursstigningen handles aktien ifølge vores nuværende prognoser for 2026 til omkring 12x justeret P/E-forhold og 11x EV/EBIT-forhold, hvilket stadig ikke er krævende niveauer. Der er altså fortsat opadgående potentiale, hvis selskabet lykkes med at opnå vækst i de kommende år.

16 Synes om