F-Secure som investeringsobjekt

Marknaden ser rapporten som en besvikelse och det måste man respektera. Vid en snabb genomgång funderar jag själv på om det här kan vara ett köptillfälle? Om jag tolkade resultatet rätt så låg det på 2024 års nivå, men där fanns större engångsavskrivningar för produktutvecklingsverksamheten. Omsättningen minskade, likaså antalet användare. Tydligen har F-Secure dragit ner på vissa reklamsatsningar. Kassaflödet ökade och skulden har minskat tydligt. Utdelningen bibehölls och i guidningen trodde man på tillväxt. Ledningen tror på tillväxt medan marknaden anser att användarantalet kommer att fortsätta sjunka. Nåväl, en lägre skuld sänker finansieringskostnaderna och engångskostnaderna för produktutveckling kan inte öka i all oändlighet. Visst är det möjligt att man utvecklar något för fullt men inte lyckas sälja det. Men å andra sidan känns det som att sista raden kan växa genom att fortsätta på samma spår även med en ganska blygsam prestation, och ledningen har tro på något större. Ett Tier 1-partnerskap syns kanske inte i nästa kvartalsrapport, men om man zoomar ut och ser vad som presenteras om ett år kan situationen vara en annan. Med detta i åtanke är jag intresserad av Attes kommentar om att helheten är negativ. Jag hittade egentligen inget annat negativt än minskningen i användarantal/omsättning. Med ett partnerskap likt AT&T/Verizon kan vågskålen tippa åt ett helt annat håll. Nu har man fått stryk av valutorna i USA, men även den vinden kan vända till nästa års rapport.

Kursen och multiplarna skrapar mot långsiktiga bottnar, kan detta se ut som ett bra köptillfälle om två år?

16 gillningar