Her er Aapelis kommentarer til Exels nye rammeaftale
Den nye betydelige rammeaftale omfatter leverancer af kompositkerner til strømkabler til italienske Tratos. Dette er allerede den anden lignende og for Exel en stor ordre i Q4’25, som tilsammen yderligere styrker selskabets ordrebog. Samlet set ser vi rammeaftalen som positiv, og den styrker samtidig tilliden til vores ambitiøse vækstprognoser for de kommende år. Nyheden har dog ingen umiddelbar indvirkning på vores prognoser eller vores syn på selskabet.
Kan nogen fortælle, om der gennem kunderne er ved at åbne sig markeder for Exel i USA, hvad angår luftledninger? Det virker til, at der er travlt med at øge netkapaciteten derovre.
Så vidt jeg forstår, sælger Tratos, som rammeaftalen blev indgået med, til USA… hvis jeg ikke tager helt fejl.
Jeg har ikke den fjerneste anelse om, hvorvidt der er andre kanaler, så der er ikke andet at gøre end at vente på Exels kommentarer til situationen, og kvartalsregnskabet er jo heller ikke så langt væk længere. Forhåbentlig kaster det i det mindste lidt lys over den nuværende situation.
Her er en forhåndsanalyse af Exel fra Aapeli, som offentliggør sit resultat på fredag.
Vi forventer, at selskabet rapporterer rekordordrer for 4. kvartal støttet af betydelige rammeaftaler. Vi forventer, at det operationelle resultat også nåede et godt niveau understøttet af accelererende leverancer og reformer af driftsmodellen. Med en kraftigt voksende ordrebeholdning ser vi selskabet være godt positioneret til at overgå til strategiens vækstfase, og samtidig har udviklingen styrket vores tillid til vores stærke vækstprognoser. Den positive nyhedsstrøm har også afspejlet sig i aktiekursen, som er steget omkring 40 % siden vores seneste opdatering. Som følge af kursstigningen ser vi værdiansættelsen af aktien som neutral i forhold til de styrkede vækstudsigter og en vækstvending, der stadig er i en tidlig fase. Derfor sænker vi vores anbefaling til reducér (tidl. øg), men hæver vores kursmål til 0,55 euro (tidl. 0,45 €) som følge af et lille fald i afkastkravet samt positive ændringer i de langsigtede prognoser.