Evli - ren förmögenhetsförvaltare

Evli har en lång lista över minoriteter (årsredovisning 2024, sidorna 169 och 171):

Varför finns dessa minoriteter då? Den gemensamma nämnaren är naturligtvis att man vill binda nyckelpersoner. Till exempel har nästan alla alternativa produkter en minoritet, det vill säga teamet/teamledningen för det nya alternativa området har fått ägande i bolaget som en del av den totala ersättningen. Zenito, som har briljerat detta kvartal, har ett minoritetsägande på 35 % (troligen ett villkor för affären som gjordes för ett par år sedan) och Frontier-fonden förvaltas av Terra Nova Partners (minoritet på nästan 50 %).

Inom branschen är det en evig fråga vad som är det bästa sättet att binda personalen. Vissa företag tror på minoriteter (t.ex. CapMan) och andra hanterar incitament helt via koncernen (eQ).

24 gillningar

Koncernkostnaderna visade också en tydlig kostnadsöverskridning, men detta förklaras enligt vår uppfattning av företagets 40-årsjubileum.

Skulle du kunna berätta lite mer om hur denna kostnadspost uppkommit – egna observationer eller liknande? :wink:

11 gillningar

Inga speciella observationer, eftersom jag inte var bland de inbjudna :slight_smile:

Jag grävde fram gamla anteckningar och 30-årsfesten som hölls 2015 kostade \~1 MEUR. Taaleri höll sin 10-årsfest 2017 och om jag minns rätt gick det åt ungefär \~700 tEUR. Extra kostnader i förhållande till min Excel är något i stil med 1-1,5 MEUR, så det är nog en bra gissning för kalasets prislapp :money_bag: :maracas: :confetti_ball:

29 gillningar

Måste koka Evli-kaffe. :hugs:

Jag själv analyserade också rapporten igår och undrade vad i all världen som händer här. Nå, när jag märkte att Saulis kommentarer skulle komma på kvällen, bestämde jag mig för att vänta på dem. Men allt som allt går det bra för Evli. För att citera Sauli, med denna utsiktsbild är det fantastiskt att gå in i slutet av året.

Utsikterna en aning mer positiva än väntat

När det gäller utsikterna preciserade bolaget sin överdrivet försiktiga guidning. Bolaget förväntar sig fortfarande att resultatet ska vara positivt och dessutom att det jämförbara rörelseresultatet ska överstiga 2024 års nivå (43,3 MEUR). Bolaget har samlat ihop 40,5 MEUR under de tre första kvartalen, och därmed kommer guidningen att uppnås enkelt. Bolagets kommentarer om marknadsläget var återigen något mer positiva, och generellt sett såg bolaget marknadsläget och kundsentimentet som gott. Det är lätt att hålla med om detta, och enligt vår mening har sentimentet på den finska investeringstjänstemarknaden förbättrats tydligt under de senaste 6 månaderna, då de geopolitiska riskerna har hållits under kontroll och även Helsingforsbörsen har bjudits in till den globala tjurmarknaden.

5 gillningar

Hej!

1. Det här kan kännas som en provocerande fråga, men man kan väl fråga om ledningen nu tar produktionspengarna som bonusar i egen ficka, och ägarna blir utan?
  2. Jag tolkade Q3-rapporten så, när jag jämförde de faktiska siffrorna och EVL:s prognostiserade vägledning för slutet av året, att försäljningen och resultatet inte kommer att överraska positivt, utan snarare verkar vara rent av uselt under Q4. Håller du med?
  3. Jubileumsutdelning (40 år) – kan en sådan vara på gång? Har bolaget utdelningsbara medel i sin balansräkning?
1 gillning

Evli är naturligtvis nästan helt beroende av hemmamarknadens återhämtning för sitt resultat. Jag tittade på utvecklingen av många fonders avkastning och

1 gillning

Moro,

De har väl inte hamnat i ledningens ficka nu :purse: :thinking: Så saken var den att under Q3 kom det in 10 MEUR mer i prestationsbaserade arvoden, men nettoresultatet överträffade förväntningarna med 0,6 MEUR. Låt oss ta reda på vart dessa 9,4 MEUR försvann! :magnifying_glass_tilted_left: :detective:

Inom kapitalförvaltningen var övriga intäktsrader netto i linje, men kostnaderna var 1,4 MEUR högre. Nu återstår 8,0 MEUR.

Investmentbankens kvartal var mycket svagt, härifrån ytterligare 1,4 MEUR i minus. Nu återstår 6,6 MEUR.

Koncernens egna balansräkningsintäkter var svaga, härifrån -0,6 MEUR i negativt resultat. Återstår 6,0 MEUR.

Kostnaderna på koncernnivå var -1,7 MEUR högre än förväntat (främst 40-årsjubileet). Nu återstår 4,3 MEUR.

Minoriteternas resultatandel var över 3 MEUR högre än förväntat. Detta berodde på att prestationsbaserade arvoden huvudsakligen kom från ett par fonder med stort minoritetsägande (detta har behandlats i ett par tidigare meddelanden). När man lägger till en något högre skattesats än förväntat, så landar vi i att nettoresultatet överträffade prognoserna med 0,6 MEUR. Så, det gick inte till ledningen av de 9,4 MEUR, förutom kanske några smulor som en ökad bonusavsättning :hand_with_index_finger_and_thumb_crossed:

Man bör inte göra några tolkningar av Evlis vägledning. Bolaget vägleder vanligtvis för ett vinstgivande resultat, vilket mest är ett skämt, eftersom bolaget senast gjorde en förlust på årsbasis någon gång under IT-bubblans baksmälla i början av 2000-talet. Inte ens på kvartalsnivå verkar det ha funnits förluster mer än kanske en gång under bolagets börshistoria. Varför vägleder Evli inte mer detaljerat? En anledning är att bolagets resultat är känsligt för kapitalmarknadens rörelser, vilket försvårar prognostiseringen. En annan är att bolaget tydligt har valt att inte behöva varna i något scenario.

Under 30-årsjubileumsåret delade bolaget inte ut någon extra utdelning, men det är inte ett helt uteslutet alternativ. T.ex. ett symboliskt 40 cent i utdelning skulle bolagets balansräkning absolut ge utrymme för. Jag skulle dock inte bygga ett investeringscase på detta.

@Vaari-1958 Över 70% av Evlis kundtillgångar kommer från Finland, så i den meningen är bolaget beroende av Finland. Detta kapital är dock investerat globalt och Finlands vikt i investeringarna är säkert under 10%. Men självklart påverkas kundernas sentiment också av stämningen på Helsingforsbörsen. Många kunder har dock en strukturell övervikt i Finland (direkta aktier etc.).

13 gillningar

Jag fick också samtidigt ut den omfattande rapporten jag tidigare lovat! Evli laaja raportti: Sektorin paalupaikalla - Inderes

Evli håller i mina papper allt fastare i titeln som sektorns bästa bolag och bolagets utsikter för de närmaste åren är riktigt goda. Värderingen är inte billig, men fortfarande helt acceptabel. Vi kommer säkert att spela in en video någon gång, så snart vi hinner med resultatrush :movie_camera: Jag svarar gärna på frågor om det uppstår några funderingar kring rapporten :slight_smile:

22 gillningar

Här är Saulis tankar om Evli i en video, utöver rapporten :blush:

Ämnen:
00:00 Introduktion
00:35 Vad gör Evli till branschens toppbolag?
02:28 De viktigaste tillväxtdrivarna
08:07 Prispress inom traditionell kapitalförvaltning
12:30 Företagsarrangemang
16:02 Filosofin bakom de finansiella målen
21:15 Prognoser och värdering
25:02 Bra saker får man inte billigt

7 gillningar

Evli Private Capital gör en betydande investering i det finska tillväxtföretaget Enico

Evli Private Capital, som tillhör Evli-koncernen och fokuserar på private equity-investeringar, har tillsammans med Arvo Sijoitusosuuskunta gjort en betydande investering på sju miljoner euro i det finska tillväxtföretaget Enico. Enico erbjuder avancerade modulära batteribaserade energilagringssystem till företag inom kommersiella, industriella och energisektorerna. Företaget optimerar ellagringslösningar för både producenter och användare av förnybar energi. På så sätt främjar företaget den gröna omställningen och stöder EU:s mål för minskade koldioxidutsläpp och energiförsörjningstrygghet.

Evli Private Capital Fund I, som fokuserar på den gröna omställningen, gör betydande minoritetsinvesteringar i små och medelstora tillväxtföretag som fokuserar på energiomställningen, resurseffektivitet och cirkulär ekonomi. Den nuvarande investeringen stöder Enico i att accelerera tillväxten, både på företagets nuvarande huvudmarknad i Finland och på internationella marknader. Investeringen består av både nytt kapital och köp av befintliga aktier. I och med investeringen blir Evli Private Capital en betydande minoritetsägare i Enico.

Marknaden för energilagring förväntas växa snabbt när övergången till väderberoende förnybar energi accelererar både i Finland och Europa. Till exempel är produktionen av vind- och solkraft väderberoende, vilket orsakar stora prissvängningar och gör energileveransen mer oförutsägbar. Tillväxten av förnybara energikällor ökar också belastningen på elnätet och försvårar förutsägbarheten i energiförsörjningen. Allt detta ökar betydligt behovet av snabba och flexibla energilagringslösningar.

Enico erbjuder modulära batteribaserade energilagringssystem (BESS) som hjälper kunder att förbättra energihanteringen och få en konkurrensfördel från den gröna omställningen. Företagets flaggskeppsprodukt, Enico | Jupiter, lämpar sig för olika energilagringsbehov, från små ellager till omfattande system på flera megawatt. Dessutom kan Enicos AI-baserade Energy Management System-system (energihanteringssystem) användas av kunder för att fjärrövervaka ellagret och optimera energianvändningen. Systemet styr bland annat energiförskjutning och toppeffektstöd, och via dess marknadshandelsfunktion deltar ellagren även på flera energi- och reservmarknadsplatser. Detta hjälper Enicos kunder att maximera intäkterna från energilagring. Med skalbara, högkvalitativa produkter och stark servicekompetens hjälper Enico kunder att hantera utmaningarna på de föränderliga energimarknaderna och stöder övergången till renare energi genom att göra energisystemen mer flexibla.

Enico sysselsätter 23 yrkesverksamma vid sitt huvudkontor i Tammerfors, där företaget nyligen också öppnade nya monteringslokaler. Företagets kunder inkluderar företag inom kommersiella, industriella och energisektorerna, såsom Recharge, NREP och AJ Power, samt investerare som New Stars & Company. För närvarande är Enico huvudsakligen verksamt i Finland, men företaget har starka internationella tillväxtmål, som stöds av företagets framgångsrika exportprojekt.

Enico, grundat 2019, har sedan starten ökat sin omsättning betydligt: Mellan 2019 och 2024 var den genomsnittliga årliga tillväxttakten nästan 200 procent. Företaget beräknar att nästan fördubbla föregående års omsättning på 8,9 miljoner euro under räkenskapsåret 2025. Dessutom, i oktober 2025, rankades företaget som nummer ett på “Deloitte Technology Fast 50”-listan, som årligen belönar de 50 snabbast växande teknikföretagen i Finland.

8 gillningar

Evli Kort Företagslån blev en av Europas största företagslånefonder

Evli Kort Företagslån-fonden har uppnått gränsen på 2,3 miljarder euro i förvaltat kapital. Fonden är nu Finlands näst största företagslånefond som investerar i Europa, och den hör till de mest betydande företagslånefonderna i hela Europa. Fonden har också Morningstars högsta, femstjärniga rating. Evli har under året samlat in nya investeringar på totalt en miljard euro till sina räntefonder.

Investeringsfonden Evli Kort Företagslån investerar sina medel huvudsakligen i europeiska företags och bankers utgivna, kort- och medelfristiga obligationer. Investeringarna görs i lån med både högre (investment grade) och lägre (high yield) kreditbetyg. Fondens icke-eurodenominerade investeringar är valutasäkrade.

Fondens portfölj är brett diversifierad och risknivån är måttlig. Fonden erbjuder investerare tillgång även till de nordiska marknaderna, där den för närvarande investerar cirka 40 procent av sin portfölj. Fondens mål är att uppnå en hög riskjusterad avkastning genom bred diversifiering av medel över flera emittenter, branscher och kreditkvaliteter samt genom en aktiv investeringspolitik mellan olika räntemarknader och -instrument.

Under de senaste 10 åren har fonden uppnått en kumulativ avkastning på 19,45 procent jämfört med jämförelseindexets 11,50 procent.

8 gillningar

Evli +247 miljoner euro i nettonyckningar förra månaden :+1: Jämn prestation
Marknadsandelen har ökat med +0,5% i år och är nu 6,7%.

11 gillningar

Här är ännu min kommentar till den fondrapport som @poutapilvia länkade till tidigare. Evlis otroliga prestation fortsätter och försäljningsrekordet för ett enskilt år kommer med stor sannolikhet att slås :money_bag:

15 gillningar

Evli presterade återigen utmärkt i SFR:s undersökning om institutionell kapitalförvaltning. Bifogat Evlis eget pressmeddelande: Evli | Evli jälleen kärkisijoilla SFR Researchin yhteisövarainhoidon…

och här är vår kommentar om undersökningen i allmänhet: Finanssisektori sijoituskohteena - #831 käyttäjältä Sauli_Vilen

8 gillningar
7 gillningar

Evli hade +112,74 milj. € i nettoteckningar i december. Hela förra årets netto är ~1,7 miljarder €.

Hoppas på en liknande takt för i år!

17 gillningar

Här är Saulis förhandskommentarer om Evlis Q4-resultat, då Evli rapporterar sitt resultat på tisdag. :slight_smile:

Nyförsäljningen har fortsatt sin utmärkta utveckling under Q4, och bolagets prestation för år 2025 är utmärkt med alla mått mätta. Q4-resultatet kommer att vara mycket starkt och stöds av betydande prestationsbaserade arvoden. I fokus för rapporten står utsikterna för 2026 samt utdelningsförslaget, som vi förväntar oss blir generöst tack vare bolagets starka balansräkning och resultat.

8 gillningar

Det är en BRAKSUCCÉ

24 gillningar

Javisst, det var ett riktigt starkt resultat! Omsättningen överträffade prognoserna rejält (+16 %). Här är det viktigt att det främst kom från fondavgifter, inte från prestationsarvoden. Jag tror nog att det finns en del retroaktiva avgifter med här, och/eller en överföring från Q3 (avgifterna i Q3 var väldigt mjuka i fonderna).

Prestationsarvoden och mäkleri var också ett snäpp bättre än väntat.

Kostnaderna ökade som väntat långsammare än omsättningen och rörelseresultatet överträffade prognoserna med 33 %. Obs, kostnadsökningen förklaras av att det bättre än väntade Q4-resultatet retroaktivt har höjt hela årets bonusavsättning. I rörelseresultatet ingår även en negativ resultatandel på 1,6 MEUR från ett intressebolag. Detta torde relatera till AllShares, men i det här skedet vet jag inte om det rör sig om en bokföringsmässig post eller om det speglar affärsutvecklingen.

Minoriteternas resultatandel var tråkigt nog stor även denna gång, och den tärde på rörelseresultatet. Jag antar att prestationsarvoden från vissa fonder rinner igenom hit (minoritetsandelar). EPS var slutligen 24 % över förväntningarna, så det här är ju allt som allt en riktigt stark prestation. :chart_increasing:

Just det, och dessutom var försäljningen under Q4 helt sjukt bra, och bättre än väntat :rocket:

Idag får jag för första gången någonsin vd Lehtimäki till InderesTV :television:

30 gillningar

Dags att koka Evli-kaffe. :clap::hot_beverage:

Bra Sauli att Maunu kommer för en pratstund. :+1:

Förväntningarna för 2026 är positiva

UTSIKTER FÖR 2026

Det gångna året var turbulent på placeringsmarknaden och verksamhetsmiljön bedöms förbli osäker och svårförutsägbar även under 2026. Utvidgningen av geopolitiska risker samt oron för den ekonomiska tillväxtens hållbarhet ökar osäkerheten på marknaden. Om investerarnas förtroende försvagas och marknadsvärdena vänder nedåt, har det en negativ inverkan på Evlis arvodesintäkter samt avkastningen på den egna investeringsportföljen.

Trots en utmanande verksamhetsmiljö har Evli lyckats stärka sin position på marknaden. Tillväxten har stöttats av ett brett produktutbud och en bred kundbas. Tack vare en stark marknadsposition och positiva tillväxtutsikter bedömer vi att rörelseresultatet kommer att vara tydligt positivt.

4 gillningar