Hyvä kysymys. Täytyy sanoa, että kyllähän YT:t kertoo tässä koko luokassa, että ainakaan kasvua ei ole vahvasti näköpiirissä. Yrityksellä ei ole tällä hetkellä yhtään avointa työpaikkaakaan haettavana.
Tiedotteessa ei sen tarkemmin avattu mihin YT:t kohdistuu. Se voi olla teknologian kehittäjiin kohdistuvaa, myyntiin, hallintoon mihin vain.
Tekoäly toki on muuttanut paljon ja automatisoinut monia tehtäviä, että ymmärrettävää on koodin kirjoittajien vähentäminen, sekä tekoäly on myös tehostanut hallintoa ja myynnin tehtäviä. Joten henkilöstön YT:t on perusteltavissa
Kaikesta huolimatta uskoisin, että viesti kertoo lähinnä markkinan hitaudesta, kasvua ei ole odotettavissa ja halutaan vahvistaa kannattavuutta. Uskon, että ensi vuonna kannattavuus tulee olemaan erittäin korkealla tasolla näiden muutosten myötä. Omaan korvaani uutinen on melko neutraali, en liiemmin odottanutkaan markkinalta vetoapua kasvuun, mutta tämä on selvä signaali että ainakaan 2-numeroista kasvua ei ole odottetavissa tänä ja ensi vuonna.
No onhan tuolla varmasti joka tasolla turhaa henkilöstöä, jotka eivät tee mitään päivittäin yrityksen eteen, jos noin 16% voidaan irtisanoa. Luulisi, että varsinkin tekoäly vähentää it-henkilöstön tarvetta, ellet ole devaaja, joka ymmärtää full stackin. It on ilmeisesti Intiassa, joten perus tietokanta, rauta etc puolella ei taida olla enään ketään? Hr, esg, talous osastoilla noita varmaan löytyy.
Oikaistu liikevoitto oli 10,6 milj. euroa (9,5 milj. euroa), kasvua 12,1 % (vertailukelpoisin valuuttakurssein kasvua 10,3 %).*
Liikevoitto oli 7,6 milj. euroa (5,2 milj. euroa).*
“Makrotalouden ja geopoliittisten epävarmuuksien odotetaan jatkuvan vuonna 2026. Ruotsin sääntely-ympäristön viimeaikaiset ja tulevat muutokset, jotka vaikuttavat lainanvälittäjiin, ovat edelleen riski Enentolle. Näistä haasteista huolimatta liiketoiminnan volyymimme tasaantuivat vuonna 2025, ja odotamme palaavamme kasvu-uralle vuonna 2026. Ruotsissa on rohkaisevia merkkejä vähitellen parantuvasta makrotaloudesta, kun taas Suomen talouden kehityksen odotetaan olevan maltillisempaa. Odotamme asuntolainoille ja vakuudettomille lainoille vakaata kysyntää sekä yritystietopalveluiden hyvän kysynnän jatkuvan.”
Tässä on Ronilta yhtiöraportti Enentosta Q1:n jälkeen
Enenton oikaistu Q1-tulos ylitti hieman ennusteemme, mutta kertakulut huomioiden raportoitu tulos vastasi odotuksiamme. Vaikka alkuvuodesta orastavasti paranevan kysyntänäkymän ylle on tullut uusia riskejä Iranin sodan myötä, edellytykset selvään tuloskasvuun tänä vuonna pitäisi olla kuitenkin kasassa. Kokonaisuudessaan näemme arvostuksen ja tuotto-riskisuhteen edelleen kiinnostavana. Toistamme 17,0 euron tavoitehintamme ja lisää-suosituksemme.
Enento myy pienen rönsyn pois. Tämä Emailerin myynti ja aloitetut muutosneuvottelut nostavat taas toiveita siitä, että Enentoa trimmataan nyt myyntikuntoon.
Taloudelliset vaikutukset Yrityskaupalla on rajallinen vaikutus Enenton oikaistuun käyttökatteeseen (adjusted EBITDA), oikaistuun liikevoittoon (EBIT) ja rahavirtaan. Emailerin liikevaihto vuonna 2025 oli 0,8 miljoonaa euroa ja käyttökate 0,3 miljoonaa euroa. Yrityskaupan yhteydessä Enento kirjaa noin 4,2 miljoonan euron myyntitappion, joka liittyy liikearvon poistamiseen taseesta, joka raportoidaan vertailukelpoisuuteen vaikuttava eränä."
4,2 miljoonaan myyntitappio? Siis kuinka kovalla hinnalla tuo aikanaan on ostettu ja mihin hintaan nyt myyty Hyvä vain, että Emaileri saatiin myytyä ollut viimeiset 4 vuotta vapaa pudotuksessa myös Goava omistuksen voisi myydä pois hinnalla millä hyvänsä alkaa olemaan sekin polku katsottuna.
Toivottavasti Paavolan aikakaudella yrityskaupat kohdistuu suoraan luottotieto & Compliance puoleen eikä mitään sähköposti palveluilta tai CRM-rikastuksia ostella, jotka ovat rajamailla kuuluuko edes Enenton liiketoimintaan.
Emaileri ostettiin vuonna 2017. Lainaus vuoden 2018 vuosikertomuksesta:
Emaileri Oy:n osakkeiden hankinta
Asiakastieto Group Oyj osti 28.9.2017 allekirjoitetulla sopimuksella sähköisen viestinnän ja markkinoinnin palveluita tuottavasta Websonic Oy:stä jakautumisella 30.9.2017 muodostuneen Emaileri Oy:n koko osakekannan. Kauppa astui voimaan 1.10.2017. Kauppahinta oli 6,5 milj. euroa, josta maksettiin loppukauppahintana 1.10.2018 0,4 milj. euroa ja loput loppukauppahinnasta 0,3 milj. euroa maksetaan 1.10.2019.
Konsernituloslaskelmaan 2017 sisältyy Emaileri Oy:n hankinnan jälkeistä liikevaihtoa 0,4 milj. euroa ja tilikauden voitto 0,2 milj. euroa.
Hankintamenolaskelman perusteella kauppahinnasta kohdistettiin asiakaskantaan 2,0 milj. euroa, joka poistetaan kahdeksassa vuodessa sekä IT-järjestelmiin 0,4 milj. euroa, joka poistetaan viidessä vuodessa. Hankinnasta syntyi 4,5 milj. euron liikearvo. Osakkeiden hankinnan ja transaktion toteuttamisen asiantuntijapalkkiot 0,1 milj. euroa ja osakekaupan varainsiirtoverokulu 0,1 milj. euroa kirjattiin kuluksi tilikaudella 2017.
Emaileri Oy on yhdistelty konserniin 1.10.2017 alkaen. Konsernituloslaskelmaan vuodelta 2017 sisältyy Emaileri Oy:n hankinnan jälkeistä liikevaihtoa 0,4 milj. euroa ja tilikauden voitto 0,2 milj. euroa.
Ronin kommentit siitä, miten Enento myy Emaileri-liiketoimintansa
Enento tiedotti myyneensä Emaileri Oy:n suomalaiselle Boston Information Groupille. Pidämme pienen ja ydinliiketoiminnan ulkopuolisen yksikön myyntiä järkevänä askeleena fokusoida toimintaa ja resursointia strategisiin painopistealueisiin. Emailerin liiketoiminta on ollut hyvin pientä suhteessa konsernin kokonaisuuteen, ja kaupalla on siten vain rajallinen vaikutus Enenton liikevaihtoon ja operatiiviseen tulokseen. Kaupalla on vain marginaalinen vaikutus ennusteisiimme ja huomioimme sen seuraavassa päivityksessämme.
Dun&Bradstreet Finland ja Dun&Bradstreet marketingin kummankin yhtiön luvut 2024 ovat laskeneet 2-numeroisesti vuodesta 2023 vuoteen 2024. Marketing jopa yli 30%. Onko tässä jotain kirjanpidollista kikkailua ollut ja myynnin on siirretty jollekin toiselle tytäryhtiölle mitä ei heti löydä tai myyntiä kirjattu Euroopan muille toiminnoille? Vai onko kyseessä, että Dun&Bradstreetin markkinatilanne on tyystin romahtanut Suomessa? @Roni_Peuranheimo
Moi, en osaa Dun&Bradstreetin kirjanpitoon ottaa kantaa, mutta uskoisin tuon liikevaihdon laskun liittyvän D&B:n vuoden 2023 lopulla tehtyyn Suomen B2C-liiketoiminnan divestointiin, mistä oli myös täällä foorumissa aikoinaan lyhyesti puhetta. D&B:n 2024 vuoskarissa mainittu näin “Excluding the impact of the divestiture of a business-to-consumer business in Finland of $2.3 million”, jonka pitäisi sisältää suurin osa vaikutuksesta. Siten tämä selittää ainakin osan laskusta, mihin päälle toki orgaaninen liikevaihdon lasku ei olisi yllätys huomioiden heikkenevä Suomen talouden tila vuonna 2024.
Koskeeko B2C Dun&Bradstreetin toimesta siis kuluttaja tietoja kuten väestödata, kuluttajien neg maksuhöiriöt jne. vai pelkästään suoraan kuluttajille myytävät palvelut kuten luottokielto tai omat luottotiedot tai Asiakastiedon kaltaiset yritysraportit joita voi ostaa ilmanY-tunnusta?
Kyllä Dun & Bradstreet käsittääkseni jatkaa Suomessa kuluttajien maksuhäiriö- ja väestötietojen osalta kuten ennenkin eli siitä ei varmaankaan ole kyse.
Google Gemini väittää, että tätä olisi kommentoitu D&B:n Q1 2024 Earnings Call:issa niin, että kyse olisi the divestiture of a non-core business to consumer marketing business in Finland in the fourth quarter of 2023, en tarkastanut mitä siellä on sanottu, koska tuo käy yksiin omien ajatusteni kanssa.
Enento on 5.6.2026 ostanut ruotsalaisen Eivora AB:n koko osakekannan. Eivora kerää ruotsalaisten yritysten omistajatietoja ja tarjoaa niihin liittyviä palveluita pankeille ja sijoitusyhtiöille Ruotsissa. Eivora on aiemmin toimittanut Enentolle omistajatietoja Ruotsissa. Vuonna 2025 Eivoran liikevaihto oli noin 0,6 miljoonaa euroa (6,5 miljoonaa Ruotsin kruunua), josta noin puolet kertyi myynnistä Enentolle.
Yrityskauppa tukee Enenton strategiaa, jossa compliance on keskeinen strateginen kasvualue. Liittämällä Eivoran osaksi konsernia Enento vahvistaa compliance-palvelutarjontaansa Ruotsissa ja lisää erottuvia kyvykkyyksiään omaan dataan perustuvissa palveluissa.
”Näemme compliance-palveluissa merkittävää kasvupotentiaalia koko Pohjoismaissa. Eivoran myötä vahvistamme asemaamme ruotsalaisissa omistajatiedoissa ja parannamme kykyämme kehittää ja skaalata data- ja tekoälypohjaisia palveluita yleisesti”, sanoo Enento Groupin toimitusjohtaja Teppo Paavola.
Alkuvaiheessa Eivora toimii Enento Groupin sisällä itsenäisenä yhtiönä ja jatkaa nykyisten asiakkaiden palvelemista oman brändinsä alla.
”Eivora perustettiin tuomaan läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta omistajatietoihin Ruotsissa. Siirtyminen osaksi Enento Groupia antaa meille mahdollisuuden kehittää palvelujamme edelleen pitkäjänteisesti ja samalla jatkaa asiakkaidemme palvelemista yhtä fokusoidusti ja ketterästi kuin ennenkin. Olen innoissani saadessani johtaa Eivoraa sen seuraavaan vaiheeseen osana pohjoismaista konsernia, jolle compliance on selkeä kasvualue”, sanoo Eivoran toinen perustaja Daniel Andersson.
Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2026 kolmannen neljänneksen aikana, ja Eivora raportoidaan osana Enenton Ruotsi-segmenttiä. Yrityskaupalla ei ole merkittävää vaikutusta Enenton liiketoimintaan tai vuoden 2026 taloudellisiin näkymiin.
Kova ollut osakekurssin kyykkäys hyvän Q1 raportin jälkeen. Näkymäkin parempi mitä vuosiin, mutta myyntilaidalla on moni ollut. Liekö pelko sitten Ruotsin regulaatiomuutokista, jotka vielä tuovat pinen riskin lisää bisnekselle?
Riski on kyllä ollut tiedossa kauan ja vaikutukset melko hyvin arvioitavissa mielestäni, mutta ehkä taustalla on jotain muutakin mikä on saanut sijoittajat varovaiseksi.