Elisa - i kölvattnet av 5G?

Så här ser det ut:

VD:ns första stycke ger bilden av att det inte gick helt åt skogen.
”Under det fjärde kvartalet ökade omsättningen med 1,5 procent till 588 miljoner euro. Tillväxten kom främst från omsättningen i internationella programvarutjänster och mobiltjänster samt från försäljning av utrustning. EBITDA var på samma nivå som föregående år: 198 miljoner euro. Det jämförbara kassaflödet ökade med 38 procent. Den starka tillväxten drevs av en positiv förändring i nettorörelsekapitalet och hantering av anläggningsinvesteringar. Omsättningen för hela 2025 ökade med 3 procent till 2,3 miljarder euro. Både jämförbar EBITDA och rörelsevinst var de bästa någonsin: 808 (783) miljoner euro och 512 (504) miljoner euro. Det jämförbara kassaflödet för hela året var det största någonsin: 411 miljoner euro. Tillväxten från föregående år var 15 procent.”

Nyckeltal för det fjärde kvartalet 2025

• Omsättningen ökade med 9 miljoner euro till 588 miljoner euro, vilket främst berodde på tillväxt inom mobiltjänster och internationella programvarutjänster.

• Tjänsteomsättningen för mobil ökade med 2,4 procent till 261 miljoner euro.

• Jämförbar EBITDA var på samma nivå som föregående år: 198 miljoner euro.

• Det jämförbara rörelseresultatet minskade med 2 miljoner euro till 123 miljoner euro.

• Det jämförbara kassaflödet ökade med 25 miljoner euro till 91 miljoner euro.

• I Finland var ARPU för mobila postpaid-abonnemang 24,3 euro (24,3 under föregående kvartal) och churn (vaihtuvuus) för mobila postpaid-abonnemang steg till 23,0 procent (22,3).

• Antalet mobila postpaid-abonnemang minskade med 2 200 under kvartalet. Antalet M2M- och IoT-abonnemang ökade med 18 800.

• I Finland förblev beståndet av taltjänstabonnemang för privatkunder stabilt.

• Antalet prepaid-abonnemang minskade med 9 100 under kvartalet.

• Antalet fasta bredbandsabonnemang ökade med 6 000 under kvartalet.

Styrelsen föreslår för bolagsstämman att räkenskapsperiodens vinst för 2025 läggs till de balanserade vinstmedlen och att en utdelning på högst 2,40 euro per aktie betalas ut baserat på den balansräkning som fastställs av bolagsstämman den 31 december 2025. Enligt förslaget betalas utdelningen i fyra poster enligt följande:

Den första utdelningsposten på 0,60 euro per aktie föreslås betalas till de aktieägare som är införda i bolagets aktieägarförteckning hos Euroclear Finland Ab på avstämningsdagen för den första utdelningsposten den 7 april 2026. Styrelsen föreslår att den första utdelningsposten betalas den 15 april 2026.

Dessutom föreslår styrelsen att den ordinarie bolagsstämman bemyndigar styrelsen att senare efter eget gottfinnande besluta om utdelning av sammanlagt högst 1,80 euro per aktie. Bemyndigandet skulle gälla fram till början av nästa ordinarie bolagsstämma.

Om inte styrelsen av grundad anledning beslutar annat, används bemyndigandet för utdelning i tre lika stora poster under bemyndigandets giltighetstid. Styrelsen fattar separata beslut om varje utdelning så att de preliminära avstämnings- och betalningsdagarna för varje utdelning är de som anges nedan. Bolaget informerar separat om varje sådant beslut.

Preliminära avstämningsdagar Preliminära betalningsdagar Preliminära belopp

20.7.2026 29.7.2026 0,60 euro/aktie

26.10.2026 4.11.2026 0,60 euro/aktie

10.2.2027 17.2.2027 0,60 euro/aktie

Styrelsen beslutade också att föreslå för bolagsstämman att styrelsen ges bemyndigande att förvärva högst fem miljoner egna aktier, vilket motsvarar 3 procent av aktiekapitalet.

28 gillningar

Är inte det där ett helt normalt förfarande om utdelningen betalas ut i fler än en post?

13 gillningar

I själva verket sänktes utdelningen med 23,5 %, eller menar någon att det kommer att betalas ut fyra poster under 2027 + årets ena post?

2 gillningar

Det är ju inte direkt någon sänkning, utdelning på 2,40 € på årsbasis. Utbetalningsschemat dras ut något, vi lever ju i tuffa tider. Kanske plockar jag upp lite till kring 34 €. Vi får se.

4 gillningar

Elisa går över till kvartalsutdelningar, men i praktiken uteblir utdelningen för ett kvartal (Q1/2026). 167m * 0,60 = 100 miljoner mindre betalas ut i utdelningar tills man återgår till det ”normala”.

8 gillningar

Helt okej resultat och en liten höjning av utdelningen. Kvartalsutdelningar är också en bra grej, och de håller faktiskt på den sista delbetalningen lite längre. Till exempel Kesko betalar ut den redan i början av januari.

Jag ser att Elisa har riktigt goda möjligheter till ordentlig tillväxt. Nu när serverhallarna dessutom börjar fyllas med data som tas hem från USA, så kommer det bli bra.

12 gillningar

Ganska häftig kursreaktion… en engångspost på 350 pers ut / 20m förfulade '25-siffrorna, guidningen för '26 är enligt min mening ganska modig – om den håller så lär den rycka uppåt i samband med '26-rapporterna ett kvartal i taget… till det här priset 7 % utdelning… fyller på…

8 gillningar

Vad anser ni om den där planen att eventuellt köpa tillbaka egna aktier? Ska det kompensera för den utdelningsandel som saknas i år i och med övergången till kvartalsutbetalningar?

3 gillningar

Det här har fungerat rätt bra för till exempel Nordea. Aktien är billig och samtidigt ser det inte lika illa ut som att betala ut stora utdelningar under svåra tider. Alltså ett utmärkt sätt att använda kassan till ägarnas fördel.

13 gillningar

Det behövs en viss mängd aktier varje år för att betala ut aktiebelöningar…. nu till priser från nästan 10 år sedan, då var utdelningen 1,4 nu 2,4

2 gillningar

Bemyndigande för återköp av egna aktier inhämtas varje år. Bemyndigandet är nu exakt lika stort som för ett år sedan. Att inhämta bemyndigandet signalerar inte att man skulle börja köpa tillbaka egna aktier i massiv skala, eller att det ens skulle finnas planer gällande saken.

10 gillningar

Här är några lösa funderingar kring Elisa:

1. Konkurrensen är riktigt stenhård. Jag skulle säga att det pågår något slags race-to-the-bottom på mobilsidan. Jag såg i mitt arbete priserna som Telia kommer att sälja abonnemang till offentlig sektor för framöver, och jag har ingen aning om hur någon kan få någon marginal med de priserna.
  2. Börjar Veli-Matti Mattilas avgång märkas så sakteliga? Mattila skapade ändå ett stort försprång gentemot Telia under sin tid, och nu kanske vi återgår till paritet. Okej, Telia klantade också till en hel del genom att spreta för mycket, men ändå.
  3. Hotar Starlink ändå operatörerna på sikt? Det vore en rätt galen grej om det gör det, men Elisas största tillgång (asset) och vallgrav är stamnätet som är nedgrävt i fosterlandet. Om detta inte skulle vara en så stor sak i framtiden, så må Gud bevara Elisa-investerarna.
  4. Informationssäkerhet är en bra spjutspets, men jag tror inte att det är något som företag betalar för i samma utsträckning som för nätförbindelser. Enligt min mening beror det delvis på att säkerhetsaktörer gärna säljer teknologi och tjänster, men ansvaret ligger ändå alltid kvar hos kunden själv.

Nåväl, jag har bara detta som en liten post i en av portföljerna så jag avvaktar i lugn och ro, men jag skulle inte öka eftersom jag tycker att det finns för många grå moln.

7 gillningar

Här är ännu Jonis snabbkommentarer om resultatet. :slight_smile:

Elisas Q4-rapport som publicerades i morse låg till största delen väl i linje med våra förväntningar. Omsättningen ökade något och det jämförbara resultatet motsvarade våra förväntningar, men kostnadsjusteringarna var fler än i vår tidigare bedömning. Konkurrensen hårdnade som väntat under Q4, men det verkar som att Elisa har klarat sig relativt sett bättre än sin närmaste konkurrent på den finländska marknaden. I det stora hela var guidningen i linje med våra förväntningar, liksom storleken på den utdelning som styrelsen föreslagit.

14 gillningar

När det gäller kvartalsutdelningar finns det också en liten detalj, nämligen att man lättare kan besluta att inte betala ut en enskild delbetalning, precis som skedde för Mr. Tokmanni när resultatet försämrades.

I teorin låter en utdelning på 7 % bra på pappret, men det finns inga garantier för att den betalas ut om resultatet försämras.

Den där minskningen av rörelseresultatet på -29,5 % är ju helt iskall för ett företag som Elisa, och i början av året kommer EBITDA (käyttökate) att ta ytterligare stryk när folk byter till billigare abonnemang/konkurrenter. Om och när nästa delårsrapport är lika dålig, kan det hända att Manner inte blir kvar på sin post särskilt länge.

8 gillningar

Visst är det bra att komma ihåg att stora engångsposter inföll under detta kvartal. Det jämförbara rörelseresultatet sjönk med 2 miljoner till 113 miljoner, det vill säga under 2 %.

10 gillningar

Å andra sidan kan man fråga sig om detta var slutet för engångsposterna och anpassningarna? Jag fruktar att så inte är fallet om konkurrensen hårdnar ytterligare. Man kommer att bli tvungen att dra åt skruven ännu mer, vilket innebär nya anpassningsåtgärder. På så sätt börjar det uppstå engångsposter lite som i Tiedos fall, vilket gör dem till mer av en regel än ett undantag.

1 gillning

Denna Q4 sammanfattar varför Elisa är en av mina största direktinvesteringar (ca 3 % av portföljen): även i en svår marknad lyckas man leverera ett resultat som motsvarar välgrundade förväntningar. Inte mer den här gången, men inte heller mindre. Jag skulle gissa att marknaden (nu ca -4 %) återhämtar sig ganska snart.

11 gillningar

Snabba kommentarer:

• Det lilla tappet i antalet Postpaid-abonnemang för konsumenter var överraskande. Elisa har lyckats hålla stånd i priskriget eller så har man kompenserat för omsättningen av röstabonnemang genom att sälja billiga data-SIM-kort, t.ex. 100 Mbit-abonnemang. På marknaden har vi under hösten sett kampanjer av typen “SIM-kort till laptopen för ett par euro i månaden”. Bra försvar, men jag är kanske lite vaksam på vad den faktiska situationen var.
  • ARPU-utvecklingen inom mobil var enligt förväntan. ARPU-tillväxten stannade av och låg kvar på samma nivå som föregående kvartal, vilket jag förutsåg tidigare. Här bör man notera det jag nämnt tidigare, det vill säga att låga nyförsäljningspriser kommer att synas med fördröjning i omsättningen och därmed i ARPU. Exempel: Elisas kund Pekka tecknar ett abonnemang hos DNA i början av december – faktureringen för detta börjar först i slutet av december och påverkar omsättningen först från och med då.
  • Dessutom tar Elisa ut ganska höga engångsavgifter för nya abonnemang. Detta räddar månader med något högre kundomsättning under slutet av året, men eftersom det bara hjälper som en engångsföreteelse kommer den ARPU-ökning det ger inte längre att hjälpa under Q1.
  • Under Q1 kommer alltså Elisas mest lönsamma affärsområde (mobil, mobilabonnemang för konsumenter) att sjunka i omsättning. Vad som händer därefter beror på prisutvecklingen – som faktiskt visar mycket små tecken på återhämtning …
8 gillningar

Tidigare fick man S-bonus på Elisas abonnemang. Numera får man det inte längre, utan S-gruppens bonuspartner är operatören Moi, som använder DNA:s nät. Ganska många har bytt operatör av den anledningen.

2 gillningar

Härligt att vi fick ytterligare ett bolag på Helsingforsbörsen som börjar betala kvartalsutdelning, men undantagsvis lämnade detta en lite kluven känsla.

Om förändringen hade gjorts under goda tider hade det bara varit en positiv sak. Nu har jag en liten gnagande känsla av att övergången till kvartalsutdelning bara var ett sätt att sänka utdelningen utan att faktiskt sänka den.

Dessutom lär den hårdnande konkurrensen knappast vara över på bara några månader, utan den kan pågå längre. Även om Elisa säkert är kvalitativt starkare än de andra aktörerna, så är det ingen större tröst om hela branschen spolas ner i toaletten. (Kanske lite dramatiskt uttryckt)

3 gillningar