Varför skulle kvaliteten på Elisas affärsverksamhet ha förändrats just nu?
Ny VD och hans track record
Varför skulle kvaliteten på Elisas affärsverksamhet ha förändrats just nu?
Ny VD och hans track record
Ett par ändringar av riktkursen för Elisa.
![]()

Det finns ingen exakt publicerad information om dessa, men jag skulle bedöma att abonnemangskonkurrensen fortfarande är hård eller hårdare än vad den var i höstas – åtminstone att döma av diskussionerna på mobilforumet. Till exempel kan man nu få ett 5G-abonnemang (300M obegränsat) på marknaden för 14,99 €/mån med ett fint presentkort. Detta marknadsförs ganska öppet. Det bör nämnas att det så kallade normala kampanjpriset för cirka ett år sedan för denna typ av abonnemang låg på omkring 24–27 euro / mån.
Operatörskampanjer | Sida 489 | Matkapuhelinfoorumi - Det populäraste mobilforumet
Vår familj hoppade också på den här konkurrensutsättningen. DNA halverade hushållets operatörsavgifter när vi lämnade Elisa. Ett 25-årigt kundförhållande upphörde.
Intressant är också att nu när jag har testat tjänsten och hastigheterna, så matar DNA på med ungefär 2–3 gånger högre hastighet jämfört med Elisa… alla abonnemang + hemma-nätet som går via mobilnätet. Abonnemangen förblev desamma. Båda operatörernas sändare sitter i en mast 300 meter från huset.
Som en dåre har jag betalat ett högt pris för en sämre tjänst.
Under det senaste året har konkurrensen mellan operatörerna blivit hårdare än någonsin tidigare under detta årtusende, och genom att byta operatör kan man få riktigt kraftiga rabatter oavsett vilken operatör man har i nuläget.
Det ska bli intressant att följa var smärtgränsen går, när abonnemangspriserna som mest har sänkts till en tredjedel. Det borde synas i marginalerna senast om ett par kvartal.
Så fungerar de alltid under den tid för ångerrätt som föreskrivs i konsumentskyddslagen. Operatörer kan prioritera kunder och nya kunder hamnar till en början överst på listan. I områden utan trängsel spelar det ingen roll eftersom bandbredden räcker till alla, men om hastigheten tidigare har berott på trängsel, dvs. tid på dygnet, så förklaras det av det.
Japp. Jag tycker det är en mycket intressant situation att följa, där det i praktiken illustreras varför priskonkurrens är en förlorande strategi på en mättad marknad – kanske till och med så att alla förlorar.
Mobilabonnemangsmarknaden är alltså mättad, eftersom i princip alla finländare har ett abonnemang och befolkningstillväxten inte är särskilt snabb. Det är förstås tråkigt att låga priser även kräver kostnadsledarskap (cost leadership), och då tvingas man anpassa personalkostnaderna – eftersom de är en betydande kostnadspost för operatörerna.
Jag skulle gissa att vi får se något slags symptom i Elisas Q4-resultat. Antalet abonnemang kommer att fortsätta sjunka och postpaid-ARPU för konsumenter kommer historiskt sett att vända nedåt.
Visst syns KPI:er i omsättningen och resultatet alltid i efterhand i avtalsverksamhet (t.ex. om man säger upp ett abonnemang under månad x, börjar det vanligtvis sänka omsättningen först under månad x+1) – därför kommer Q1-resultatet under alla omständigheter att vara det då denna trend börjar synas mer tydligt.
Tack för inlägget. Baserat på det var jag tvungen att kolla upp abonnemang i chatten, och hos Telia hittade jag till slut ett 300 Mbit/s 5G-abonnemang för 14,99 € + ett Lidl-presentkort på 60 euro på köpet. Jag övervägde vid ett tillfälle att investera i Elisa, men den nuvarande konkurrenssituationen lockar inte direkt till det. För bara ett par år sedan var kundlojaliteten ganska hög och läget stabilt, men nu verkar det råda fullt priskrig.
Visst har denna topimannerisering av Elisa varit förbluffande att följa. Kommer det att lämnas sten på sten när dammet har lagt sig? Portföljens sorgligaste position!
Visst är det många som nu säkert undrar om inte detta prisdumpande upphör vid något tillfälle om alla förlorar?
Jag är rädd för att återhämtningen inte sker över en natt, utan ett mer sannolikt scenario kan vara något i stil med var bostadsmarknaden befinner sig just nu – det vill säga en långsam återhämtning.
Det finns några huvudsakliga anledningar till detta:
Om du anser att Elisas billigare aktie är lockande, bör du fortfarande se efter vad som vore en attraktiv P/E-multipel med dessa fakta i åtanke. Från en kursnivå på 37 euro är det fortfarande en bit kvar till ett P/E-tal på tio, vilket alltså skulle kunna vara värderingsmultipeln för en flack utveckling.
Jag tror faktiskt inte att Topi Manner har särskilt mycket med den här utvecklingen att göra. Tvärtom faktiskt – uppbyggnaden av ett rörigt multivaruhus och prishöjningarna, vars baksmälla man nu lider av, började och nästan slutade redan under den förra vd:ns tid.
I min egen portfölj har det alltid funnits en viss mängd operatörer. Tanken har varit att det är extremt dyrt att ta sig in i branschen med ett eget basstationsnätverk och att operatörerna inte är tvungna att konkurrera ihjäl sig eller släppa in virtuella operatörer i nätet till vilket pris som helst.
Under åratal höjdes priserna, men nu verkar man backa igen. Rent resultatmässigt finns det lyckligtvis, såvitt jag förstår, inget så stort investeringstryck på näten för tillfället eftersom man lyckats bygga ut 4G-nätet riktigt bra i de täckningsluckor som uppstod när 3G-nätet avvecklades. Fiberboomen har minskat belastningen på basstationerna i förorterna när hemabonnemang har bytts från mobilt till fiber.
Elisa verkar faktiskt ha minskat sina CAPEX-investeringar något under Q3. 5G-näten är ju ganska väl utbyggda, så man kan tänka sig att det finns utrymme för kassaflödesoptimering därifrån.
Mycket bra reflektioner – tack för det! Jag vill bara kommentera att jag själv inte skulle vara orolig för att värderingen skulle sjunka ända ner till P/E 10. Även om vi utgår från att tillväxten är noll, anser jag att ett så här defensivt bolag med ett stabilt kassaflöde skulle värderas till en högre multipel. Det vore också en historiskt sett väldigt låg värderingsnivå. Redan nu, i ett ganska pessimistiskt sentiment, ligger P/E trots allt omkring 15. Jag tänker att P/E 10 skulle kräva, utöver nolltillväxt, även en betydande ränteuppgång. – Jag följer visserligen nyheter och diskussioner kring Elisa noga, då det är ett av mina största innehav (ca 3 % av portföljen), men jag är inte särskilt orolig ännu.
Elisa har en ovanlig sten i skon. Kalla vindar av Grönlandstyp brukar vanligtvis gynna operatörer. Ute i världen var det också så, de stora operatörerna går starkt idag, bl.a. Deutsche Telekom upp över +3 %.
Elisa har dock drivkrafter fram till 2026:
+40 milj. från personalminskningar
+8 milj. från sänkning av bolagsskatten
+2 milj. från raset i elterminer (vet dock inte hur alerta Elisas elinköpare har varit på marknaden och om de lyckats utnyttja situationen. Men det skulle normalt sett vara en besparing)
Och bolaget skulle ju i tysthet kunna utreda en fusion eller försäljning av de internationella digitala tjänsterna. Det är hett stoff just nu, men med Elisas myndighetsliknande organisation leder det bara till förluster.
Bolagsskatten sänks inte 2026 utan 2027. Fördelarna med bolagsskatten kommer troligtvis till stor del kunderna till godo eftersom skatten sänks för alla bolag, åtminstone i teorin, om konkurrensen fungerar.