I de situationerna har det funnits en konflikt mellan aktiekursen, riktkursen och rekommendationen (Minska-rekommendation och en uppsida på ~20 % till riktkursen), vilket är anledningen till att vi strävar efter att uppdatera analysen. I samband med förhandskommentaren finns även kvartalets marknadsparametrar redan ganska väl tillgängliga, vilket innebär att det finns fler informationsbitar att gå på.
Det är i mina förväntningar en av anledningarna till trögheten i Q1’26: slutet på föregående räkenskapsårs vintersäsong var trögt, så det är svårt för grossisten att sälja varor till återförsäljare när de troligen fortfarande har kvar varor från föregående säsong på hyllan.
Förra året lär Relais ha fått hybridlån till en ränta på 8 %, HKFoods till cirka 9 %. För Duell skulle en ränta på 10 % antagligen ligga nära sanningen. Även övriga finansieringsvillkor påverkar räntan, så detta är riktgivande siffror för villkor liknande hybridlån.
Okej, du ser på förra årets lager på det sättet. Jag förstod det som att 70 % är reservdelar som inte blir föråldrade.
Själv tänker jag att man inte har beställt så mycket nytt eftersom det finns gamla varor kvar, så balansräkningen förbättras när man säljer av det gamla lagret. Hoppas jag har rätt.
Sjunkande omsättning i Norden under Q1 är förmodligen ett rimligt antagande, men som Magnus nämnde i Q4-intervjun har förhandsorderaktiviteten inte varit ”avsevärt” svagare. Till detta läggs givetvis den förmodade svagheten i Frankrike, vars andel av siffrorna för jämförelseperioden är svår att gissa sig till. Å andra sidan fungerade snöskotermarknaden i det ”riktiga” Lappland normalt under föregående säsong baserat på kommentarer från förra året – man tycker att det borde gå att kanalisera överskottslager dit trots den svaga försäljningen i söder. I vilket fall som helst väntar ett kvartal som är väldigt svårt att förutse, inte minst på grund av Frankrike
Edit. Om man ska leta efter något positivt så har den nuvarande köldvågen äntligen fått de finska sjöarna att frysa till, och trots torrare väder skulle skoterföret kunna börja i hela Finland med ett par snöstormar. Samtidigt när man tittar på Sverige så börjar det finnas tillräckligt med snö för skoterkörning långt söderut. Jag var själv också ute och körde skoter vid årsskiftet, till min glädje fanns det Amoq-utrustning tillgänglig hos uthyrningen
Duells nettoskuld per den 31 augusti 2025 uppgick till 20,2 miljoner euro (19,6 miljoner euro). Duells nettoskuld per den 31 augusti 2025 i förhållande till justerad EBITDA (oikaistu käyttökate) för de senaste 12 månaderna var 3,3x (2,8x). Villkoren för kovenanterna uppfylldes inte vid utgången av rapportperioden. Långivaren har beviljat en dispens (waiver) och återbetalningen av lånen fortsätter enligt den tidigare betalningsplanen. Lånevillkoren ändrades för att bättre passa Duells affärsverksamhet, och ändringarna undertecknades i oktober.
Kan man dra slutsatsen av detta att lånen nu åtminstone delvis är kopplade till kundfordringar och lager? Hur vanligt kan något sådant vara inom företagsfinansiering?
Tommi förväntar sig ett nollresultat vad gäller justerad EBITA för Q1. Själv ser jag det som något optimistiskt och tror att siffran landar på minus. Det första kvartalet påverkas troligen fortfarande kraftigt av varumärkesförändringar i Frankrike, något lägre förhandsleveranser, en sen vinter, lagertömning och en relativt dämpad konsument. Sannolikt ligger man rejält efter föregående räkenskapsår efter det första kvartalet, och däri ligger också den främsta orsaken till den svaga prognosen. Resten av räkenskapsåret går sedan åt till att hämta ikapp prognosen.
Ser man lite längre fram är jag förstås fortfarande mer optimistisk än Tommi, och det här enskilda kvartalet har en begränsad inverkan på helhetsbilden.