I de situationer har der været en modstrid mellem aktiekursen, kursmålet og anbefalingen (Reducer-anbefaling og et potentiale for kursstigning på ~20 % til kursmålet), hvilket er grunden til, at analysen forsøges opdateret. I forbindelse med forhåndskommentaren er kvartalets markedsparametre også allerede ret godt tilgængelige, hvilket betyder, at der er flere informationsbidder.
Det er i mine forventninger en af årsagerne til trægheden i Q1’26: afslutningen på det foregående regnskabsårs vintersæson var træg, så det er svært for grossisten at sælge varer til forhandlerne, når de sandsynligvis stadig har varer fra den foregående sæson på hylderne.
Sidste år fik Relais vist hybridgæld til en rente på 8 %, HKFoods til omkring 9 %. For Duell ville en rente på 10 % nok være tæt på sandheden. De øvrige lånebetingelser påvirker også renten, så disse er vejledende tal for betingelser svarende til hybridgæld.
Okay, sådan ser du på sidste års lager. Jeg har forstået det sådan, at 70 % er reservedele, som ikke bliver forældede.
Jeg tænker selv, at der ikke er bestilt så meget nyt, når der er gamle varer tilbage, så balancen forbedres, når det gamle lager bliver solgt. Jeg håber, jeg har ret.
Faldende omsætning i Q1 fra de nordiske lande er formentlig en rimelig antagelse, men som Magnus nævnte i Q4-interviewet, har forhåndsordreaktiviteten ikke været ”betydeligt” svagere. Hertil kommer naturligvis den formodede svaghed i Frankrig, hvis andel i tallene for sammenligningsperioden er svær at gætte på. På den anden side fungerede snescootermarkedet i det ”rigtige” Lapland også normalt i den forrige sæson baseret på sidste års kommentarer – man skulle tro, at overskydende lager kunne kanaliseres dertil trods det svage salg i syd. Under alle omstændigheder venter et kvartal, der er meget svært at forudsige, ikke mindst på grund af Frankrig
Edit. Hvis man skal lede efter noget positivt, har den nuværende kuldebølge endelig fået de finske søer til at fryse til, og på trods af det tørrere vejr kunne snescooterføret starte over hele Finland med et par snestorme. Samtidig, når man kigger på Sverige, begynder der at være nok sne til snescooterkørsel langt mod syd. Jeg var også selv ude at køre snescooter ved årsskiftet, og til min glæde var der Amoq-udstyr til rådighed i udlejningen
Duells nettogæld pr. 31.8.2025 var 20,2 millioner euro (19,6 millioner euro). Duells nettogæld pr. 31.8.2025 i forhold til den justerede EBITDA for de seneste 12 måneder var 3,3x (2,8x). Lånebetingelserne (covenants) blev ikke opfyldt ved udgangen af regnskabsperioden. Långiveren har givet en waiver, og tilbagebetalingen af lånene fortsætter i henhold til den tidligere afdragsplan. Lånebetingelserne blev ændret, så de passer bedre til Duells forretningsmodel, og ændringerne blev underskrevet i oktober.
Kan man ud fra det konkludere, at lånene nu i det mindste delvist er bundet til tilgodehavender og lager? Mon det er almindeligt inden for erhvervsfinansiering?
Tommi forventer et nulresultat for den justerede EBITA i 1. kvartal. Selv anser jeg det som værende en anelse optimistisk, og jeg tror, at tallet vil ende i minus. Første kvartal vil sandsynligvis stadig være stærkt påvirket af brandændringerne i Frankrig, de lidt lavere forudleveringer, vinterens sene ankomst, lagerudtømning og en relativt tilbageholdende forbruger. Vi vil sandsynligvis være langt bagefter det foregående regnskabsår efter første kvartal, hvilket også er hovedårsagen til den forsigtige guidance. Resten af regnskabsåret vil så gå med at indhente forventningerne.
Vurderet over en lidt længere tidshorisont er jeg dog stadig mere optimistisk end Tommi, og dette enkelte kvartal har en begrænset indvirkning på det samlede billede.