Duell - Motorsport till aktiemarknaden

tack pyyleva! Nej, Hartwall är inte en stor ägare i Pierce. Verdane (PE) är den största aktieägaren där.

2 gillningar

Uppfattat. Jag missförstod. Tack för rättelsen…………………..

@Tommi_Saarinen Är detta en samarbetspartner till Inderes? Jag vill bara försäkra mig, eftersom en utomståendes ”analys” länkades hit.

1 gillning

visste inte om det inte är okej - i så fall kan jag ta bort det. såg att det var ett företag som diskuterades här och inte någon annanstans. (inte en partner på något sätt)

2 gillningar

Jag tycker det är riktigt trevligt att du har ansträngt dig för att berätta om dina åsikter. Det stör mig inte alls.

10 gillningar

Visst får väl vem som helst skriva eller länka sin egen analys här, och det har knappast något med Inderes att göra.

I analysen förundras man över den svaga guidningen. Själv tror jag att Frankrikes försvagande effekt är ganska stor under det första kvartalet, förhandsförsäljningen inför vintersäsongen har varit lägre på grund av förra vinterns snöläge och även om det kommer snö nu, så måste en del lager från förra säsongen säljas bort med dålig marginal. Bland annat dessa faktorer torde påverka den anspråkslösa guidningen under detta räkenskapsår.

Snöläget är bättre i norra Finland och Sverige jämfört med förra vintern, även om det är snöfritt här i söder. Förra julen köpte ju turistföretagarna i princip all snö de kunde hitta.
I Frankrike har affärsutsikterna också blivit ett snäpp bättre, vilket visar sig bland annat så här: In December 2025, the business climate in retail trade and in trade and repair of motor vehicles has clearly moved back above its long-term average - Informations rapides - 319 | Insee

Gällande Q1 kan det förstås sägas att man främst är spänd på hur dåligt det blir.

15 gillningar

Jag menade inte att det borde tas bort. Det var ditt första inlägg här och du skriver i vi-form. Det hade varit trevligt att få mer bakgrund om vilka ni är och i vilket syfte ni gör analyser?

1 gillning

Mycket intressanta tankar. Tack! Nej, självklart inget med Inderes att göra – hittade bara ett aktivt forum här.

1 gillning

fattar, ledsen för det. återigen, inget med Inderes att göra. tyckte bara att det här var det enda stället på internet där det fanns en aktiv diskussion om företaget. ville inte bara posta en länk och inget mer, så jag tog lite hjälp av ChatGPT för att sammanfatta det här så att det fanns en möjlighet till vidare diskussion i det här forumet.

4 gillningar

Jag vill tillägga att turismen i Lappland går hela tiden allt bättre:

image
image

Någonstans ifrån måste man ju skaffa utrustningen och reservdelarna även till dessa turisters snöskotrar.

2 gillningar

Jag måste nog säga att det är ockerpriser, jag skulle inte åka och frysa i Lappland för det priset.

För 30 k€ skulle man kunna uppgradera till en ny bagger och utrustning till och med. :slight_smile:

DismAssetBkd Hur hittade du bolaget Duell när du inte kommer från Finland?

2 gillningar

Aktiescreeners – letar efter Ben Grahams gamla ”net-nets”. Det är en sällsynt art, så man måste leta globalt! :slight_smile:

3 gillningar

Här är ännu Petris kommentarer om slutförandet av Duells omställningsförhandlingar gällande lagerverksamheten.

Duell meddelade på torsdagen att bolaget har slutfört omställningsförhandlingarna gällande lagerverksamheten i Tammerfors. Som ett resultat av förhandlingarna minskar bolaget nio tjänster och flyttar verksamheten till Korsholm och Tranås i Sverige i enlighet med vad som tidigare meddelats.

1 gillning

Kan detta tolkas som att Duells sega kräftgång redan väcker förundran även på andra håll i världen?

3 gillningar

Ser du inte att lagernivåerna sjunker när förra årets reservdelar kommer i omlopp?

Det har ju panikats över denna skuldsättningsgrad på 41 % och soliditeten på 52 %.

Duell Oyj (DUELL) | Börsen | Kauppalehti

1 gillning

Den sjunker förstås när vi får en normal vinter och därmed minskar även skuldsättningen med stöd av ett bra kassaflöde. Jag tror bara att lagertömningen har en något negativ effekt på EBITA-guidance, men det är mer av engångskaraktär.

2 gillningar

Tommi har skrivit en inför-rapporten-analys om Duell. :slight_smile:

Duell offentliggör sin Q1’26-rapport nästa onsdag (14.1.). Vi väntar oss en svagare prestation än under jämförelseperioden på grund av en trög marknad samt utmaningar i det franska dotterbolaget. Till följd av dessa faktorer blir prognosriskerna negativa, vilket i kombination med en ansträngd balansräkning höjer aktiens risknivå till hög. Om bolaget lyckas undvika dyr tilläggsfinansiering blir avkastningsförväntningen hög med nuvarande värdering. Enligt vår bedömning räcker detta dock inte för att kompensera för den ökade risken kopplad till balansräkningen, varpå vi reviderar vår riktkurs till 3,5 euro och upprepar rekommendationen Minska.

Citerat från rapporten:

image

Balansräkningen förblir ansträngd i förhållande till den svaga resultatnivån

Vi förväntar oss att Duell upprepar sin guidning för räkenskapsåret 2026, enligt vilken den organiska omsättningen och justerad EBITA förblir på samma nivå som under föregående räkenskapsår. Vår nuvarande prognos förutspår en omsättning på 126 MEUR och en justerad EBITA på 4,8 MEUR för hela räkenskapsåret. I rapporten fäster vi uppmärksamhet vid kassaflödet samt kortsiktiga lönsamhetsdrivare som avgör balansräkningens ställning. Att undvika dyr tilläggsfinansiering vore ett positivt scenario för aktien, vilket kräver framgångsrik kassahantering samt att lönsamheten försvaras. I vår prognos var förhållandet mellan nettoskuld och EBITDA vid slutet av Q1’26 på en hög nivå om 4,2x.

2 gillningar

Tack för förhandstitten @Tommi_Saarinen :+1:

Har nu följt Duells utveckling och analyser mer aktivt i drygt 6 månader. Nu har du, under åtminstone ett par kvartal innan mer omfattande information om affärsverksamhetens tillstånd funnits tillgänglig, justerat riktkursen i dina inför-rapporter.

Baseras ändringarna på någon väsentlig information eller på förändringar i aktiekursen? :thinking:

1 gillning

Man räknar åtminstone inte på något sätt med att konsumenten kan komma att piggna till igen.

Kursen är en stor faktor i det här, man brukar justera riktkursen närmare aktiekursen.

Analytikern nämnde inte med ett ord att det fanns varor i lager från förra vintern. Om de har gått att sälja förbättras balansräkningen.

Duell Q1’26-prognos

Vi förväntar oss att skuldsättningen stiger till smärtgränsen vid utgången av Q2’26, och i centrum för investeringscaset står enligt vår mening att bryta skuldspiralen samt att undvika en dyr mellanfinansieringslösning (hybridlån/konvertibel).

Hur mycket extra kostnader skulle ett sådant skuldbygge medföra i praktiken?