Attans också.
Det har inte kommit mer snö på länge någonstans (och det spås inte heller komma någon), vilket har fått min inställning till Q2 att ändras från optimistisk till pessimistisk. Tidigare förväntade jag mig att Duell skulle överträffa förra årets Q2 (1,1 milj. €) och Tommis prognoser (1 milj. €) för årets Q2 gällande justerad EBITA, trots de höga lagernivåerna från förra säsongen, och knappa in på guidningen. Nu har riskerna för att underskrida dessa siffror ökat i och med den dåliga utvecklingen av snöläget. Som helhet ökar riskerna igen när den förväntade återhämtningen inte får något stöd från de yttre förhållandena och skjuts upp på nytt. Lagernivåer, kovenanter osv.
På grund av snöläget och/eller annat ger den färska registreringsstatistiken ingen anledning till firande.
Endast 443 snöskotrar registrerades i januari, vilket är en minskning med hela -38 % jämfört med januari förra året. Allt som allt en usel siffra.
För traktorer är utvecklingen stabilare. Fyrhjulingar registreras huvudsakligen som traktorer.
Motorcyklar registrerades i relativt normal takt i januari. Dock handlar det om lågsäsong (offseason), så det har en mycket liten betydelse för helhetsbilden.
Det är alltid möjligt att det hyfsade snöläget under julen och i januari, samt en bra utveckling i andra länder, överskuggar snöproblemen och möjliggör ett hyfsat Q2. I annat fall samlas förhoppningarna om en förbättring inför Q3.