Ei minua kyllä hirveästi heidän näkemyksensä kiinnosta mikäli hinnoittelu muuten on pielessä. Yhtiö taitaa olla tulosperusteisesti yksi pörssin edullisimpia ja kasvaa kannattavasti kaksinumeroisin luvuin. Ei kovin tehokasta hinnoittelua
Osaajista kuitenkin pula ja kun selkeää softatuotetta ei ole niin hinnoitteluvoima vähän niin ja näin. En mielelläni näitä ylipainota salkussa
Alkaisko Digia olla ostohinnoissa nykykurssilla, vai onko pelkona IT-konsulttifirmojen tulosten hyytyminen? Tästähän esimerkkinä saatiin juuri Goforen negari. Lievä houkutus olisi näillä hinnoilla hypätä kyytiin etenkin kun samoihin hintoihin tuli Osta-suositus Inderesiltä samoissa hinnoissa (3,48e vs nykyinen 3,47e).
Kiitos @Otto_N taulukosta. @Joni_Gronqvist vieläkö näet tämän ja ensi vuoden ennusteet sekä niitä kohti vievät ajurit ajankohtaisina, vai muuttaako talouden yleinen pehmentyminen ja Goforen negari tilannetta Digian osalta? IT-konsulttitalot eivät noin yleisesti ole olleet kovin suotuisia holdaajille, jos katsoo Siilin, Vincitin, Innofactorin ja Goforen kehitystä.
Gofore ja Digia toimivat melko erilaisilla markkina-alueilla IT-palvelumarkkinan sisällä. Yleisen markkinatilanteen osalta voisi sanoa, että se rauhottui viime vuonna (tai se alkoi jo H2/18), mikä hidasti etenkin pääasiassa digipalveluiden kehittämiseen isolla painolla keskittyneiden “devaajatalojen” (Futurice, Vincit, Gofore) vauhtia. Digialle taas viimeisimmät markkinatrendit (taustajärjestelmä/erp ja integraatio-osaamisen korostuminen) ovat olleet mielestämme suotuisia ja yhtiö on sisäisesti kehittynyt hyvään suuntaan. Mielestäni markkina näyttää Digian kannalta samalta miltä se näytti 6kk sitten, markkinan selkeämpi “rauhoittuminen” koskee enemmän devaajataloja (mutta hyvä kasvu sielläkin jatkuu).
Jos tulosparannukset tulevat läpi Q4/19 sekä koko vuodelle 2020, hinnoittelu ei näytä kalliilta. Markkinoilta kuitenkin näyttää unohtuneen sana ”jos”. Inderesin ennusteessa 2020 EPS kasvu on lähes 40% vs. 2019 ja Q4/19 odotetaan myös railakasta parannusta (olkoonkin että Q4/18 oli heikko vertailukausi). Rima on korkealla, ja jos näihin parannuksiin ei ylletä niin lyhyellä tähtäimellä arvostus muuttuu aika pinkeäksi. Kevensin itse tänään hieman tulosdataa odotellessa, vaikka pitkällä tähtäimellä yhtiöön luotankin.
Pitemmällä aikavälillä selkeää nousuvaraa voisi tulla, jos kannattavuusprofiili parantuu. Datan, koneoppimisen, tekoälyn ja integraatioiden luoma kasvava lisäarvo houkuttaa ja Digiakin saanee tästä osansa. Miksikäs tämä ei voisi olla >10% EBITin yhtiö jos pääsee ratsastamaan enenevässä määrin trendin aallonharjalla kuten digipalveludevaajat pari vuotta sitten? Silloin kurssikin olisi eri tasolla kuin nyt.
En ole kuullut, että Digialla olisi osaamista koneoppimisen ja tekoälyn puolella. Onko näin?
Tietty se on vähän “kysyjästä” kiinni, mitä sillä tarkoitetaan. Tekoälytermiä käytetään helposti väärin.
Tällaisen käsityksen olen itse saanut perustuen yhtiön tarjoomaan. Onko tämä sitten terminologialtaan tekoälyä, koneoppimista, ennakoivaa analytiikkaa vai jotain muuta, ja onko rajanveto oleellista, siihen en osaa niin tarkkaan sanoa. Pointti on, että Digian tarjooma mahdollistaa kasvavan lisäarvon tuottamisen datalla ja siihen liittyvällä analytiikalla, ja tämä on omasta mielestäni houkuttelevin IT-sektorin osa yhdessä kyberturvan kanssa juuri nyt. Kyberturvaa hinnoitellaan kasvu- ja kannattavuusnäkymien johdosta oikeutetusti preemiolla muuhun sektoriin, ehkä data-analytiikkaa pitäisi hinnoitella myös.
Itse miellän Digian kuitenkin enemmän tuonne ERP-maailmaan ja siihen liittyvään konsultointiin. Data-analytiikkaa on tehty viimeiset 20 vuotta ja se on kuitenkin vain yksi kulma tuohon tekoälyyn. Tekoälysovellutukset olisi ehdottomasti hyvä lisä Digialle, mutta vähän pelkään, että osaaminen on liian kapea-alaista.