Jeg ville gerne åbne en tråd for taxa-app-firmaet Didi, fordi firmaets situation er særligt delikat nu på grund af den annoncerede afnotering fra NYSE.
Barrons artikel fra i går åbner op for tre mulige scenarier for investorer, hvis afnoteringen finder sted. Jeg kan ikke åbne artiklen længere, så jeg må trække på hukommelsen efter at have læst artiklen én gang. Jeg beklager eventuelle faktuelle fejl.
-
Virksomheden tilbagekøber sine aktier fra investorer og bliver med andre ord privat. Herefter kan virksomheden, hvis den ønsker det, gennoteres på f.eks. børsen i Hong Kong eller Shanghai.
-
Virksomheden foretager en dobbeltnotering på f.eks. en af de ovennævnte. Herefter har investorer i princippet mulighed for / nogle muligheder for at handle med de aktier, de ejer (tilsyneladende også VIE-arrangerede), afhængigt af hvilken mægler de formår at bruge. Dog har bl.a. Nordnets Suvi Tuppurainen vist lige anbefalet at sælge aktierne inden afnoteringen, da Nordnet ikke handler på kinesiske børser. Aktieporteføljen/-porteføljerne kan naturligvis flyttes til en finsk bank, hvor handel i det mindste teoretisk er mulig.
-
Virksomheden tilbyder ikke at tilbagekøbe aktier fra investorer på NYSE og foretager ikke en dobbeltnotering. Dette fører til en såkaldt limbo, hvor aktionæren kun kan forsøge at sælge sine beholdninger via OTC-handel på den bedst mulige måde. Og selvfølgelig på den måde, eventuelle modparter finder bedst at købe. Jeg husker ikke længere, om andelene i det holdingselskab, der ejer Didi, ville være gyldige på en kinesisk børs, hvis virksomheden endelig blev noteret.
https://www.barrons.com/articles/what-happens-chinese-stocks-delist-didi-51639012455?siteid=yhoof2
Jeg har et spørgsmål vedrørende punkt et. Hvis Didi blev afnoteret ved at tilbagekøbe sine aktier (hvilket sandsynligvis er den eneste ægte afnotering), skulle den så i princippet ikke betale investorerne den pris, den blev noteret til?
Var det nu 14 dollars per “aktie”?