Coffee Stain Group - Vækst og cashflow fra spilbranchen?

IP-portefølje og historie er fin, MEN når man ser på, hvad der er opnået de seneste år, og hvad der er i pipelinen, tænder lyset måske endelig hos nogen. Historie er ingen garanti for fremtiden!

Selskabets hitspil er alle ved at være udtjente. Goat Sim var en god joke for 10 år siden, Deep Rock, Satisfactory og Valheim blev endelig alle udgivet i full release-mode, så det er svært at se vækst. Roblox-metaspillet dør en langsom død. Teardown kom og gik. Hvad bliver det næste???

Selskabet vurderer selv, at tallene vil falde, mens man må vente lidt på de næste hits.

I mellemtiden brændes der penge af, og der er desværre ingen garanti for succes. Hvor mange penge vil der blive brændt af, før det næste spil breaker? Det ved vi ikke! Måske aldrig.. Downsiden skræmmer.

Hvor mange af de udviklere, der skabte hitsene, er stadig i huset? Det ved vi ikke, men moder-Coffee Stain har i hvert fald lækket voldsomt i et par år, og kendte navne ses udvikle nye hitspil andre steder.

Den største udfordring er efter min mening dog uklarheden i alle regnskabstal, der er arvet fra Empu!

Kan man stole på tallene eller drage nogen konklusioner om noget som helst, når hver linje er justeret, efter at de foregående linjer også er blevet justeret, og jeg formoder, at der ovenikøbet er alt muligt varm luft i balancen. Selskabet beder os om kun at stirre på den justerede EBIT, men den reelle målestok er måske snarere Cash Flow, som snart er i minus, hvilket kan eller ikke kan skyldes justeringerne. Jeg forsøgte i sin tid at finde ud af Empus lignende regnskabsmæssige krumspring, men det gik altid over min forstand.

Selskabet ser billigt ud nu, men hvis og når recessionen på spilmarkedet også rammer her, og der ikke bliver skabt nye hits, vil kassen hurtigt blive tømt, og værdiansættelsen vil falde endnu hurtigere.

Ejerstrukturen er også lidt tvivlsom; Larssi, som opbyggede og ødelagde Empu, er den største ejer og gør med selskabet, hvad han vil. Andre ejere bliver ikke hørt.

18 Synes om