Homma etenee
Mistäs päivästä lähtien tuota korkoa pakkolunastettaville osakkeille maksetaan? Joko siis kertyy vai vasta siitä alkaen kun välimiesoikeus tehnyt päätöksen?
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti
Verotetaanko tämä viivästyskorko pääomatulona vai samalla tavalla kuin esimerkiksi pankin maksama talletuskorko (30% aina ja pankki pidättää)? Ja samalla jatkokysymys: jos viivästyskorko verotetaan pääomatulona, niin tekeekö maksaja ennakonpidätyksen?
Ainakin Nordnet on pidättänyt lunastuksien yhteydessä maksetuita koroista ennakonpidätyksen. Laskelmassa on omalla rivillään bruttokorko lisättynä ja seuraavalla rivillä ennakonpidätys vähennettynä.
Jeg havde brugt en formodet anskaffelsessum (hankintameno-olettama) på 20 % som standard i skatteopgørelsen. Det så ud til, at jeg havde opnået betydeligt større gevinster på salget af Caverion. Jeg har tænkt mig at korrigere disse. Vær opmærksomme.
“Caverions umiddelbare ejerstruktur forbliver uændret, og fusionen påvirker derfor ikke den igangværende indløsningsproces for minoritetsaktier. Triton og Crayfish BidCo Oy, som har den bestemmende indflydelse i Caverion, har til hensigt at afnotere Caverions aktier fra Nasdaq Helsinki så hurtigt som det er praktisk muligt. Afnoteringen forventes i øjeblikket at finde sted i løbet af andet kvartal af 2024.”
Hvordan forholder det sig med denne indløsning? Skal man selv gøre noget, eller sker det hele automatisk ”af sig selv”, og pengene kommer ind på kontoen?
Jeg har ikke selv Caverion-aktier, men det har dødsboet, og de blev glemt i depotet, da accepten ikke blev givet sidste år.
Jeg har ingen tidligere erfaring med indløsninger, da jeg ikke har prøvet det før.
Du behøver ikke at foretage dig noget, indløsningsprisen + renter bliver udbetalt til sin tid.
Tak for svaret. Jeg havde selv den samme opfattelse, men ville lige være sikker.
For godt en uge siden kom der et anbefalet brev fra Crayfish Bidco, som skulle have været hentet på posthuset. Til det formål skulle der have været lavet en fuldmagt til en af arvingerne i dødsboet, som så skulle have været gået på posthuset med skifteretsattesten og fuldmagten for at hente det. Vi lod være med at hente det. Vi konstaterede, at det bare er en eller anden info-ting, og at vi ikke vil til at lave fuldmagter af den grund. ![]()
Er der nogen, der ved, hvad status er på denne indløsning? Hvornår plejer handlen normalt at blive suspenderet?
Samme gæt angående handelssuspenderingen, dvs. at der efter Vappu d. 2.-3.5.2024 kunne være en suspendering, men min opfattelse (baseret på erfaring) af, hvornår pengene lander på kontoen, er lidt anderledes. Hurtigst er pengene indtil videre kommet efter ca. 20 dage (f.eks. Avidly, Kotipizza) fra suspenderingen af handlen, og i de langsomste tilfælde har det taget helt op til 100 dage (f.eks. Next Games, Basware).
Jep, lad os se, hvordan det går. Apropos renten, så blev der for den nævnte indløsning af Avidly allerede betalt en ganske rimelig rente (13.4.2023), men for de tre andre skulle der endnu ikke betales rente. Den seneste “indkasserede” indløsning var Rovio i februar 2024, og der gik 26 dage fra handelsstoppet til udbetalingen af pengene.
Er der nogen, der har erfaring med, hvad der sker med den belåningsværdi, som Nordnet giver, i perioden mellem en handelssuspension og udbetalingen af pengene? Bevares belåningsværdien, eller forsvinder den fra porteføljen?
Gode gæt i de foregående indlæg
Tolker jeg det korrekt, at indløseren ikke har stillet sikkerhed?
Du fortolker det korrekt. Dette kan dog have forbindelse til den kommende generalforsamling den 12.6, så de vil nok sikre, at de nuværende mindretalsaktionærer bevarer retten til at deltage (skæringsdatoen er 31.5). Dette er dog ren spekulation, men jeg kan ikke selv komme i tanke om andre årsager til så lang en forsinkelse. Jeg gætter samtidig på, at aktien bliver afnoteret fra børsen (dvs. garantien udbetales) lige i starten af juni.
Jeg forstår faktisk heller ikke selv, hvad minoritetsaktionærer har at gøre på en generalforsamling, men da der nu engang afholdes en, ville det vel være godt, hvis der var et par deltagere ![]()
Ud fra sætningen i indkaldelsen: “Ændringer i aktiebesiddelsen efter generalforsamlingens registreringsdato påvirker ikke retten til at deltage i generalforsamlingen eller aktionærens stemmeantal” sluttede jeg mig til, at afnoteringen af aktien og stillelse af sikkerhed kunne ske allerede før generalforsamlingen (men efter 31.5), men selve udbetalingen til minoritetsaktionærernes depotkonti kan naturligvis trække ud, måske endda over 100 dage fra handelsstoppet. Jeg vil ikke engang begynde at gætte nærmere på, hvornår denne betaling indgår, pengene kommer sikkert ind på kontoen engang i juni-september.
Referencerenten bliver ganske rigtigt justeret fra 1.7.2024, og det kan meget vel være, at den falder lidt, men næppe ret betydeligt. Om det så har betydning for udbetalingsplanen, ja, det er selvfølgelig muligt.
Nu er der i øvrigt samtidig gang i Uponors indløsningsprocedure, hvor handlen blev suspenderet en uge tidligere end i Caverion (dvs. 26.4), og afnoteringen skete straks et par dage derefter, altså allerede før 1. maj. Der er dog heller ikke set skyggen af penge fra Uponor endnu, men der er små tegn i luften på, at pengene fra Uponor kunne komme allerede i løbet af juni, vi får se.
Nu rejser de penge, og som et af anvendelsesformålene nævnes indløsningen af de resterende Caverion-aktier.
God observation, samtidig blev det også klart, hvorfor aktien stadig ikke er blevet afnoteret, og hvorfor der dermed ikke er stillet sikkerhed, eller hvorfor der ikke er forplejning til den kommende generalforsamling; køberen var jo helt flad. Lad os håbe, at de kan få skrabet pengene sammen som et lån et eller andet sted fra og på et tidspunkt få betalt for aktierne.
Jeg har ikke skænket dette selskab nogen opmærksomhed i et par år, men jeg ejer cirka 40 aktier og indså først nu, at de ikke længere kan sælges, da jeg forsøgte at gøre det
Er der nogen information om, hvornår aktierne bliver tvangsindløst og til hvilken pris? Jeg er interesseret i at vide, om der overhovedet kommer nogen penge tilbage fra dette. Jeg har ikke fundet nogen information relateret til dette.