Canatu - Hiilinanoputkikalvojen osaaja

Hurjaa kasvua povaa DB ASML:n low- NA laitteille

11 tykkäystä

Slawinskin haastattelu EE Timesille. Viestintälinja ei juuri Kokkosen ajoista ole näköjään muuttunut. Ihan innostuneen vaikutelman itsestään kuitenkin antaa.

11 tykkäystä

Taas on pari kuukautta kulunut, eikä reaktoritilauksia ole julkaistu. Mielenkiintoista nähdä mitä HI1-raportti tuo tulleessaan. Kokkonen ehti hehkuttaa Canatun etumatkan kasvaneen ja yhtiö ohjeisti vähintään kahden reaktorin myyntiä tälle vuodelle. Mikäli seuraavien kuukausien aikana ei tilauksia kuulu, jatkunee pulkkamäki edelleen.

6 tykkäystä

Oma vahva veikkaus on, että toisen reaktoritoimituksen valmistelu oli Samsungille Taylorin tehtaalle (tai Koreaan).

Tiedossa on, että samsung siirsi Taylorin alkutuotantoaan CNT pellikkeleiden kanssa 03/2026 → 2027 alkuun eli 9kk+ eteenpäin Canatun antaman ohjeistuksen jälkeen.

Itse luulen siis tämän vaikuttavan myös toisen reaktorin mahdolliseen aikatauluun vastaavasti, joten en pidättele hengitystä toisen reaktorin toimittamiselle tänä vuonna. Ohjeistuksen muutos tämän osalta on mahdollista tulevassa osarissa tai myöhemmin syksyllä.

Toki tämä on vain spekulaatiota siltä osin, kuin itse asian veikkaan olevan.

16 tykkäystä

Intel nopeuttaa 1.4nm tuotantoaan, aikeissa on massatuotanto jo 2028 (ei 2029 kuten aiemmin). Ihan sinällään positiivinen uutinen pellikkelitoimittajien näkökulmasta, koska alan trendin on ollut viime vuosina ennemminkin asioiden viivästymiseen päin.

Tämähän on sitten High-NA EUV -litografialla tuotettavaa matskua nykytietojen valossa, ja todennäköisimmin tällöin tarvitaan pellikkeleitä.

9 tykkäystä

Edellinen versio 18A käyttää jo high NA:ta tietyillä layereillä. Uskomattoman hyvin Intel on saanut parannettua saantoja n. 1 - 1,5 vuoden takaisesta rämpimisestä 18A:ssa se mitä on julkisuuteen kerrottu. Veikkaisin, että pellikkelit on käytössä, mutta kenen.

6 tykkäystä