Jeg mødte Nerg og Petäjä i efteråret, og jeg fik et rigtig godt indtryk af dem baseret på samtalerne!
Da jeg ikke har mødt den nye ledelse endnu, er det svært at vurdere andet end ud fra CV’et, som ser godt ud på papiret.
I denne type forretning har ledelsen stor betydning, og et skift skaber et brudpunkt. Jeg tror dog, at strategien forbliver den samme, og det samme gælder principperne for kapitalallokering, så de sætter stadig retningslinjerne for den nye ledelse, og dette burde alligevel medføre kontinuitet.
Jeg ville selv ud fra timingen anse det som sandsynligt, at udskiftningen af økonomidirektøren er relateret til udskiftningen af virksomhedens administrerende direktør og de forventninger, der muligvis var forbundet hermed inden for virksomheden. -Der er ikke annonceret ændringer i strategien, så det kan ikke rigtig være relateret til noget andet. Folk er ambitiøse med hensyn til udnævnelser internt i huset, og hvis ens egne forventninger og virksomhedens behov ikke stemmer overens, så kommer der ændringer. Normalt.
Industriens omsætningsindikatorer udvikler sig nu positivt måned efter måned. Selvom hele industrien er en bred helhed, så har jeg tænkt, at dette i nogen grad også afspejler konjunkturen for Boreos virksomheder (Pronius, J-matic, Filtteri, Machinery MT, Milcon osv.). Byggeriet er så sin egen sag, men heller ikke der går det længere meget nedad.
I december tog det endnu mere fart, da industrien voksede med 4,1 % sammenlignet med sidste år, og byggeriet med hele 11,8 %. I ledelsens kommentarer blev det senest konstateret (Q3), at efterspørgslen i industrien allerede var forbedret, men at efterspørgslen på byggesiden fortsat var mat. Nu er der måske også sket en tydeligere ændring til det bedre på det område i Q4. Det er nogle interessante forudsætninger for dette år, især når den største investeringsfase i Delfin også burde være ved at være overstået.
Boreo har brug for at centralisere administrative funktioner mere i en koncernmodel for at opnå større synergifordele og besparelser, og for at muliggøre en mere lønsom vækst. Forhåbentlig vil den nye koncernchef gøre dette, medmindre hovedaktionæren styrer for meget.