Boreo - Industriel ejer og serieopkøber

Ja, jeg ville især betragte Tuomas Kahris baggrund via Intera Partners som meget god:

Kari Nerg har haft en flot sæson hos Boreo, og grundlaget er nu lagt for fremtidige strategiske træk. -Det er en bonus, at overgangen håndteres stilfuldt, som det hører sig til for Kari.

3 Synes om

Jeg skrev en kommentar, for mig kom dette dog lidt som en overraskelse, men selvfølgelig har Kari haft en lang og intens periode her i fem år.

7 Synes om

Nævnelsen af ordrebøgerne er det bedste. Boreo har været ret jordnær i sine udsigter i mange kvartaler, og nu er der en anden melodi. Dette er en stor ting for Boreo-investoren, især da der også er nævnt “vi søger opkøb, der passer til kriterierne”. Så vi er tilbage på vækstsporet.

Ellers en ret forventet kvartalsrapport. Omsætningsvæksten er igen på et godt spor (13-16%), og YE RS-integrationen forklarer resultatet. Momentum Group, som normalt klarer sig godt i sammenligningsgruppen, rapporterede en vækst på 7% i Q3, så især i forhold til det er Boreos vækst meget eksemplarisk.

Redigering/videokonference kl. 11:00, flere gode nyheder, bl.a.:

+Overførsel af banklån til 2028 øger Boreos finansielle fleksibilitet betydeligt

+Delfin: Styrkelse af distributionsnetværket er gennemført i Kina og EU. 5 nye distributører i Kina. Ny distributør inden for medicinsk sektor i Tyskland, desuden er distributionsforhandlinger forsinket af USA’s toldforhandlinger lovende, flere gode kandidater.

+Forsvarsindustriens Milcon: udover eksisterende kunder er der nye på vej/vil komme nye. Personalet er allerede forstærket med 10 personer, flere er nødvendige. Udover landsektoren ser behovene inden for luft- og søforsvar lovende ud og bringer nye ordrer til Milcon.

7 Synes om

Som forventet gik både Elektronik og Teknisk handel godt. Resultatunderskuddet (jf.) kom fra koncernfunktionerne, som jeg forventede ville være -0,4 MEUR, men det var -0,6 MEUR.

Af en eller anden grund opgav selskabet ikke længere det operationelle resultat pr. aktie, men vores model beregnede det til 20 cent pr. aktie med disse tal.

Der var heller ingen større overraskelser i udsigterne

Elektronik

Forretningsområdets kortsigtede udsigter er samlet set stabile, selvom der stadig er usikkerheder i driftsmiljøet. Virksomhedernes ordrebeholdninger faldt en smule fra det foregående kvartal, men de er stadig på et rimeligt niveau. De implementerede effektiviseringstiltag understøtter også rentabiliteten i de kommende kvartaler. Markedsudviklingen følges nøje, så der hurtigt kan reageres på eventuelle ændringer.

Teknisk handel

Forretningsområdets kortsigtede udsigter er samlet set rimelige, og virksomhedernes ordrebeholdninger er steget fra niveauet ved udgangen af det foregående kvartal. Stigningen er især sket inden for Putzmeister-forretningerne i både Machinery og Machinery MT. På grund af usikkerhederne i driftsmiljøet følger virksomhederne nøje markedsudviklingen og er klar til at reagere på ændringer, hvis det er nødvendigt.

Samlet set

Ordrebøgerne styrkedes, og tegn på øget efterspørgsel i industrien er tiltaget. Ordrebøgerne styrkedes fra det foregående kvartal, og vi ser tegn på øget efterspørgsel i industrien. De kortsigtede efterspørgselsudsigter for vores virksomheder, der servicerer industrien, er forbedret en smule, mens udsigterne for virksomheder, der opererer inden for byggebranchen, er forblevet svage. Milcons stærke udvikling, der servicerer forsvarsindustrien, og de markant forbedrede fremtidige vækstudsigter fortjener særlig omtale.

12 Synes om

Hvilken direkte og indirekte indvirkning har byggerisektoren på Boreos nuværende omsætning?

1 Synes om

Her kan du spørge i chatten :slight_smile: starter lige nu

4 Synes om

En god rapport fra Boreo. Et par højdepunkter fra rapporten og webcasten:

-Operationelt udviklede rentabiliteten sig godt. Sammenligningsperioden indeholdt engangsposter i det operationelle driftsresultat (frigivelse af betingede tillægskøbspriser på 0,3 mio. €).

-Ordrebeholdningen som helhed udviklede sig igen bedre i forhold til sammenligningsperioden og det foregående kvartal. Udviklingen har været god hele året, selvom ordrebeholdningen inden for teknisk handel, som opererer med en lavere margin, nu udviklede sig bedre.

-Sommeren var rolig indtil midten af august, hvorefter efterspørgslen tog til mod slutningen af kvartalet og har fortsat sådan. Samme historie som jeg har hørt fra flere virksomheder dette kvartal.

-Systemopdateringer er i gang i tre selskaber, hvilket vil medføre visse omkostninger i de kommende tre kvartaler. Hvis jeg forstod det rigtigt, har lignende været i gang tidligere, og omkostningerne kunne groft sagt være lidt over hundrede tusind pr. kvartal, så der er ikke tale om særligt betydelige beløb.

-Overforbruget i koncernfunktionerne skyldtes primært allokering af omkostninger til ledelsens nye incitamentsordning til dette kvartal.

-Nye virksomhedsopkøb er på vej i løbet af vinteren, hvilket vil understøtte næste års resultatvækst.

-Når de betingede tillægskøbspriser renses fra tallene, forbedredes det operationelle driftsresultat i Q2 med 0,1 mio. € sammenlignet med sammenligningsperioden, hvor det nu i Q3 forbedredes med 0,2 mio. € sammenlignet med sammenligningsperioden. Det vil sige, at forbedringstempoet praktisk talt fordobledes, og procentuelt endnu mere :blush:

8 Synes om

Her er Karis interview!

8 Synes om

Okay, nu begynder der at komme “boost” fra Sverige, når Redeye starter dækning af Boreo:

Analysens “vigtigste” del:

Da jeg åbnede rapporten mere detaljeret, fandt jeg virksomhedsspecifikke tal fra tidligere år. En interessant pakke, som jeg skal sætte mig ind i med tiden.

9 Synes om

Jeg var lige ved at poste det samme i tråden!

Fantastisk at der kommer mere dækning af selskabet.. og synlighed i Sverige.

Et godt spænd i fair value mellem de forskellige scenarier. :smiley:

7 Synes om

Dette har allerede været mange steder i dag, men lad os gemme det her i tråden

9 Synes om

Der søges en efterfølger til Inderes’ tidligere analytiker, nuværende administrerende direktør for Filterit Oy, @Joonas_Korkiakoski. Joonas skifter til nye opgaver inden for Boreo. Det er fantastisk at se, at man inden for Boreo kan ‘rotere’ til forskellige opgaver - det giver muligheder for at lære og vokse.

22 Synes om

Boreo: Interview med Redeye-analytiker Christian Binder

Researchinterview

2025-11-10

4 Synes om

I det store billede, når man tænker over det, burde det ikke være et problem at fylde opkøbsrørledningen med kvalitetsmål. Vedlagt er en nyhed baseret på en meningsmåling fra Finske Iværksættere:

Når antallet er stort, burde der ikke være vanskeligheder med at finde passende opkøb i Finland. De store årgange går på pension, så samtidig har en række virksomheder brug for en ny ejer. Efter min mening har Boreo et godt og differentierende værditilbud til dem, der sælger en virksomhed.

Som Redeyes rapport også fremhævede

4 Synes om

Det er ret svært at finde fornuftige opkøbsmål i Finland. Der er meget få mål, der har selv 10 % EBIT. Det giver ingen mening at opkøbe små og dårligt profitable virksomheder til en Boreo-lignende virksomhed, som desuden er meget afhængige af deres iværksætterejer.

2 Synes om

Boreos kurs er begyndt at falde fra 16 euro mod 14 euro, så heller ikke for dette selskab får Inderes’ “tilføj”-anbefaling og kursmål genklang på markedet.

Utvivlsomt påvirker de ret dystre Q3-

2 Synes om

Ifølge ejerlisten skulle direktionens medlem Richard Karlsson have solgt 6108 aktier i sidste måned. Jeg kunne dog ikke finde denne handel i Inderes’ tjenestes insidertransaktioner, ej heller nogen separat meddelelse om sagen. Posten ser ifølge ejerlisten ud til at være gået til et forvalterregister under Danske Bank. Også på siden “Insiderbeholdninger” stemmer det overens med det antal aktier på 19416, der er angivet i ejerlisten pr. 30.11.2025.

Har Boreo glemt at meddele den pågældende handel? Det virker i hvert fald ikke til at være en fejl…

2 Synes om

Jeg bemærkede også det i går og sendte en besked til firmaet om, hvad det drejede sig om. Det beløb er så stort, at det svarer til et godt stykke over halvdelen af Boreos samlede månedlige omsætning. Jeg giver besked her, hvis jeg får svar.

3 Synes om

Hej! Richard Karlsson har ikke solgt sine aktier, men har flyttet dem fra en bank til en anden. Af en eller anden grund er overførslen blevet registreret som et salg i systemet. Vi undersøger i øjeblikket, hvad dette tekniske problem skyldes.

REDIGERING: Det tekniske problem er nu rettet, ligesom oplysningerne om Richards aktieejerskab.

23 Synes om

Kan @Olli_Vilppo (eller virksomhedens repræsentanter) vurdere, hvilken form for diskontinuitet disse afgange af CEO Nergin og CFO Petäjä vil skabe? Jeg antager, at forretningsområdecheferne er velinformerede om situationen i de nuværende selskaber, og at der ikke i sig selv er usikkerhed forbundet med deres operationelle arbejde, men man skulle tro, at ændringerne ville have betydning, i hvert fald med hensyn til opkøbspipelinen? Jesse Petäjä var i hvert fald tidligere den ansvarlige leder for Boreos virksomhedsopkøb. Hvilken slags team har Boreo i øjeblikket, og er der nok kompetente medarbejdere, der bliver i virksomheden, udover dem, der forlader den?

Jeg har med spænding ventet på Boreos kommende par år i en forbedret konjunktur, men nu har disse ændringer i ledelsesgruppen gjort mig lidt usikker.

4 Synes om