Nämä merkkariannit ovat sekoitus psykologiaa ja matematiikkaa. Matemaattisesti voisi väittää, kuten ketjussa jo uhkailtiin, että jos annissa tulee 1,5 miljardia osaketta lisää ja sillä kerätään 15 miljoonaa, on se 1 c per osake. Usein pörssikurssikin laskee sille matemaattiselle tasolle. Näin esim. Faronissa tapahtui, ensin 68 % laskua 2 päivässä ja siitä loput matemaattiseen antihintaan viikossa. Kävi allakin. Siellä tosin ”vain” 40 miljoonaa uutta osaketta. Nyt siis on kuitenkin kyse Bioretecistä.
Vielä ei kuitenkaan ole antia olemassa eikä sen ehtoja. Analyytikot voivat muuttaa tavoitteitaan vasta, kun tiedetään, mitä on sovitusti tapahtumassa. Osakkaat eli yhtiökokous päättää mahdollisesta annista 27.3.26. Psykologia voi kannatella kurssia matematiikan yli. Tärkeintä tietenkin on saada rahoitus turvattua mahdollisimman pitkälle. Ja jos yhtiöstä tulee hullunhalpa, joku sen ostaa kuleksimasta? Se järkeily voisi kannatella kurssia.
Disklaimerina; minulla oli seurantaposition puolikas Bioretecissa. Tiesin toki, että anteja tulee, mutta mahdollinen 1,5 G uusia osakkeita säikäytti. Halpa merkintähinta ei tosiaan merkitse mitään, jos merkkaa kaiken, mitä olisi saamassa, mutta mahdollinen halpa hinta pakottaa merkkaamaan myös kaiken, ellei halua hävitä omistajana suurta osaa mahdollisista tulevaisuuden tuotoista. Piensijoittajia ravistellaan. Olen todennäköisesti vielä jossakin vaiheessa kyydissä. Olen syvällä eräässä toisessa merkkarissa juuri nyt…
Mielestäni Bioretecillä on hyvät tuotteet ja haluan nähdä suomalaisten onnistuvan. Jos murtuman fiksausoperaatioissa voidaan osassa jättää fiksauksen poistoleikkaus pois, kyseessä on no-brainer. Täytyy tosin huomata, että ortopedit tykkäävät työstään eli leikkauksista. Terveydenhuollon järjestäjät/maksajat/resursoijat sen sijaan tykkäisivät saada poistoleikkaukset pois. Molempia täytyy kohdentaa markkinoinnissa.
Täysin samat ajatukset. Ihan käsittämätöntä sekoilua, jolla on vuodessa pyyhitty 92% markkina-arvosta.
Ajattelin myös että anti tulee ja varmaan siihen myös osallistun. Nyt nuo antiehdot olivat kuitenkin viimeinen punainen lippu (tiedetään, jos merkkaa kaiken niin omistus pysyy samana). Se että nyt haetaan valtuutusta senttiannille kertoo kaiken tarpeellisen yrityksen tilanteesta, annin jälkeen (jos toteutuu) tehdään kuitenkin reverse split. Viime kesän antiin täysmääräisesti osallistuneena en voi olla ihmettelemättä miten rahat on poltettu eikä mitään saada aikaan.
Yritin järkeillä tätä vielä kääntyväksi laivaksi mutta ei pysty, olisi pitänyt todeta strategiamuutoksen yhteydessä että ei vastaa enää lainkaan sijoitusteesiä. Uppoavien kustannusten harhaan en enää lankea. Pyysingin oppien mukaisesti “jos positio vatuttaa, myy heti” lähti koko 2022 + viime kesän annista kerätty positio uusille omistajille.
Bioretecin tavoite annissa on tuo 15 milj. € . Jos ajatellaan että omistat 1000 kpl nyt ja antihinta per osake 0,10 € ja uusien osakkeiden määrä 150 miljoonaa niin voit merkitä 4872 uutta osaketta. Maksettava summa 487,20 € .
Jos antihinta on 0,01 € ja uusien osakkeiden kokonaismäärä 1,5 mrd niin maksettava summa on tuo sama 487,20 € , koska kerättävä antimäärä on vakio 15 miljoonaa €.
On mennyt täysin ohi. Olen jopa käynyt linkedinissä kurkkimassa aika ajoin, että mikä Paavolan tilanne on NGHn sutilähdön jälkeen.
Ja tänään oli niin outoa, että kirjoittaessani edellistä viestiä, olin jo moneen kertaan varmistanut, että BRETECin sivuilla CFO on aivan toinen (nais)henkilö.
Vannon kautta kilven ja häränkallon, että BRETECin sivuilla CFO muuttui Paavolaksi äskeistä tekstiäni hahmotellessani.
Olin todella huolissani NGH:n osalta, kun Paavola jätti tehtävänsä 5min varoitusajalla ja TJ antoi suorastaan jäätävän kylmät “kiitokset” ei yhtään mistään.
Nyt tunne alkaa tämän punaisen lipun suhteen olemaan jopa päinvastainen. Tästä (ehkä) lisää NGH:n omassa ketjussa.