Bioretec - Öppnar USA-marknaden?

Det verkar som att SEB säljer till vilket pris som helst, 800 000 aktier sålda på två månader. 1,6 milj kvar, så om de fortsätter sälja i den här takten dröjer det 4 månader till innan allt är sålt.

3 gillningar

Vad kan ligga bakom det där? Bara någon större strategisk linjedragning och en viss tid som gått utan avkastning, så allt säljs av och flyttas någon annanstans? Med vad för slags deal kom man ursprungligen över aktierna?

Det kan vara så att allt säljs av när synen är så negativ. Det var något liknande i Metsä Board förr i tiden, när det var en fransk fond som dumpade oavsett pris till omkring 0,2 euro. Därefter steg Metsä Board slutligen till över 10 euro. Det här är ju ett rent lotteri, en dans på slak lina.

Om de säljer allt så går SEB:s återstående försäljning nog snabbare än vad jag antog ovan, eftersom värdet på en enskild aktie redan är så lågt. För småpengar flyttas en stor mängd aktier från en ficka till en annan.

4 gillningar

De där aktierna till salu lär vara slut när som helst nu. I slutet av augusti fanns det 1,377 miljoner aktier och under augusti–januari såldes 1,132 miljoner aktier. Försäljningarna från förra torsdagen och framåt syns inte i ägarlistan.

1 gillning

Varför köper inte huvudägaren och VD:n aktier på den här kursnivån? Har innehavet blivit en så liten post för huvudägaren att man inte orkar köpa mer? :thinking:

Poutiainen köpte nog senast vid nivåer kring 1,7. Har köpt för några miljoner på nivåer över 2e. Innehavet ligger rejält back. Det verkar som att inte ens han var medveten om bolagets tillstånd.

Är @Haminan_Mursu fortfarande delägare i bolaget? Min egen tro tog slut vid 1,30e och jag sålde (som tur var) av. Jag följer förstås vad de kommande åren för med sig, men jag hoppar på först när omsättningen börjar öka trendmässigt och de sista nyemissionerna är genomförda.

2 gillningar

Jag är fortfarande med. Tog beslutet för länge sedan att vara med hela vägen – tron ligger alltså i att man vid ett företagsköp betalar en premie i förhållande till den dåvarande nuvarande kursen. Och jag har alltid trott på produkten, och det gör jag fortfarande. Skulle aldrig i min vildaste fantasi ha trott att vi skulle gå ner till dessa nivåer, än mindre stanna kvar där.

Mitt största misstag har varit att lita på teamet. De visste verkligen inte hur man skulle ta stegen för kommersialisering i USA på rätt sätt. Å andra sidan har jag inte kunnat bedöma mängden finansiering som krävs för att driva ett sådant här bolag framåt. Och det är inte ens mängden finansiering, utan sättet den tas in på. Ständiga emissioner i kombination med en kommunikationsstrategi där man alltid meddelar att en nyemission är på väg inom nästa år, leder till en ganska otacksam position för ägaren. Det är i princip omöjligt för kursen att stiga ordentligt om det hela tiden finns ett “emissionsspöke” runt hörnet som agerar lock för kursuppgången. Det är i den här situationen vi befinner oss nu.

Känner en viss misstro över att jag så sent som i somras tecknade mer på nivån 1,50 € och att det kändes riktigt billigt då. Enligt min mening är kursreaktionen helt överdriven, men de grävde sin egen grav när de inte ens kunde rapportera korrekt. Perkele. Jag tror inte att kursen skulle vara i närheten av denna nivå om bolaget inte hade förlorat förtroendet på grund av sitt “sifferkorrigerings-clowneri”. Och något sådant här hade jag aldrig förväntat mig av bolaget.

Bolagets senaste rekryteringar verkar mycket trovärdiga och tiden har återigen gått, under vilken man borde kunna anta att kommersialiseringen har framskridit. Förhoppningsvis hinner kommersialiseringen och omsättningstillväxten förverkligas innan hela rasket har spätts ut till intet.

Mentalt ställde jag mig in på i höstas att det senast i Q1/26-rapporten måste finnas tecken på framgångsrik kommersialisering. Annars ser det riktigt mörkt ut.

Om man ska leta efter något positivt så kommer kursen sannolikt också att stiga väldigt lätt om det kommer goda nyheter. Caset har ju alltid varit superlockande tack vare produktens unikhet, marginalstrukturen och en fungerande marknad för företagsköp. Så om det snart skulle meddelas att man har ingått avtal i Europa med Remeos-produktfamiljen, som leder till att enbart de ger ett betydande omsättningskliv under 2026, så skulle kursen i en sådan situation sannolikt studsa tillbaka på rätt spår väldigt snabbt.

En riktigt utspädande emission till kan man stå ut med, men inte flera. Kommersiella bevis måste komma, och det är det hoppet man får leva på.

Det som underlättar smärtan lite är vetskapen om att jag inte var ensam om att vara snett ute med min analys. Helt ute och cyklade var även Inderes, Danske och många andra vars analyser jag läser och respekterar. Jag har verkligen varit helt borta angående detta bolag, trots att jag trodde att jag kände caset utan och innan. Men detta går väl in i kategorin “det är svårt att sia, särskilt om framtiden”.

16 gillningar

Bra skrivet!

Alla här hade fel om bolaget, eftersom bolagets kommunikation utlovade något helt annat. Även under Donzes tid började bolagets verksamhet se lovande och övertygande ut. Jag är fortfarande av samma åsikt efter allt detta gällande produktens potential, som enligt den här informationen fortfarande är exceptionell. Bioretecs misslyckande grämer mig och man skulle vilja förstå vad allt som berodde på, att en så här unik produkt, som löser många problem på en gång, kan misslyckas på det här sättet.

En premie kommer säkert att betalas, men om ett bud skulle komma vid nuvarande kursnivåer vore det ytterst osannolikt att få sina egna pengar tillbaka. För en sådan här pengaförbränningsmaskin betalas knappast mycket mer än en premie på 50 %.

Låt oss dock hoppas på det bästa. Själv följer jag bolaget med intresse från sidlinjen och är redo att investera i det igen när bolaget bevisar produktens försäljningspotential. I det skedet kan kursen ha fördubblats eller tredubblats, men jag tar inte längre en liknande risk med det aktuella bolaget.

3 gillningar