Jag orkade inte besvära mitt eget huvud utan frågade Gemini vilken jämn tillväxt % som krävs för att omsättningen skulle växa från 5 miljoner till 65 miljoner under åren 2026-20
Mina egna investeringar har på sistone fokuserat på företag inom biosektorn, både inhemska och utländska. Och visst kräver det en ganska lång investeringshorisont, vilket detta är ett utmärkt exempel på igen. Snabba vinster kan man nog glömma och sikta
Styrelsens syn på utvecklingen är lite vacklande…..
- I början av juni såg allt uppenbarligen bra ut och över 9 miljoner i kapital samlades in
- Den 12/9 meddelades en försening av DrillPin och det konstaterades att ”Den ändrade tidtabellen förväntas för närvarande inte väsentligt påverka Bioretecs finansiella mål som publicerades den 4.10.2024.”
- Den 27/10 återkallades alla finansiella mål
Den 15/9 meddelades finansdirektörens avgång. Kan det finnas något samband mellan DrillPin, de gällande finansiella målen (jämfört med den faktiska situationen) och finansdirektörens avgång??
Är det en ny VD eller vad, men tydligen reder man ut trådarna😁
Och där kom nog anledningen till varför ekonomichefen fick sparken. Det blir
Precis när du trodde att det inte kunde bli värre, lyckas det här företaget överraska. Ja, när det gäller medtech borde man komma ihåg den gamla visdomen: håll dig på läktaren tills kommersialiseringen börjar visa tidiga tecken på framgång. Det här företaget har lyckats få tillstånd från myndigheterna på något sätt, men produkterna får de verkligen inte sålda hur de än försöker.
Ööööö okej, vad i helvete nu då. Här är nog verkligen anledningen till att ekonomichefen fick sparken – kompetensen har inte räckt till för att sköta saker korrekt.
Det här är nog redan ganska klantigt, och det finns inget hopp om en vändning i omsättningen för i år.
Det enda hoppet nu är att;
- vi ser en ökning av Remes-leveransvolymer under slutet av året, även om den absoluta omsättningen inte skulle växa
- Q1 och Q2 26 Remeos-försäljningen visar tydlig tillväxt och lovande siffror, med en gynnsam utveckling av den totala omsättningen
Annars börjar nog även mitt eget förtroende för aktien att prövas. Lyckligtvis har implantatbolag en fungerande exit-marknad; någon kommer till slut att köpa ut detta från börsen. Till vilket pris, förblir ett mysterium.
Intressant att läsa @Antti_Siltanen kommentarer om detta “fiffel”.
Det är inte meningen att vrida kniven i såret på någon som fortfarande är med på detta, men lyckade investeringsbeslut behöver inte alltid leda till stora eller ens små vinster, utan också till att undvika en stor förlust. Själv sålde jag de sista aktierna den 27.3, eftersom det fanns så mycket osäkerhet och målstolpar flyttades framåt. Nå, nu konkretiserades det 7 månader senare.
Verkligen märkligt agerande från företaget. Produkten är tydligt före konkurrenterna, men de lyckas inte med försäljningen och sådana här TSB-arrangemang har gjorts.
Har inte investeringar gjorts i kapaciteten också, så att den inte blir en flaskhals?
Nå, man behöver väl fortfarande följa företagets utveckling, men detta intresserar mig inte alls för tillfället. I väntan på bevis. Billigt kommer väl någon snart att köpa detta, någon som inte kan utveckla sina egna produkter till samma nivå.
Tusen svordomar räcker inte riktigt i detta ögonblick……..
Men en liten poäng angående det meddelandet. Snabbt läst talade det bara om USA-frågan. Men hur är det med Europa? CE-godkännandet kom på våren, distributionsnätverken är redo……kommer inte Europa att generera försäljning i år? Har RemeOs redan kommit till Finlands universitetssjukhus?
RemeOs…..en lysande innovation…. en lysande produkt…. världens främsta produkt inom sitt område i folkets händer och ………..
Här är lite funderingar som uppstått mellan kvällen och morgonen. Pressmeddelandet innehöll tillräckligt med konkreta siffror för att avsikten skulle vara att även uppdatera analysen till imorgon.
Det är tröstlöst, nu stannar till och med tillväxtlöftet för basprodukter i Europa av. Patent går ut i den här takten. En eländig saga har det varit sedan man först inte kunde hitta en VD överhuvudtaget, och sedan när någon äntligen gick med på det, får man nu skörda frukten och byttes igen.
Denna nya verkar lovande, men ett flytande framträdande i dessa sammanhang är ofta vilseledande. Det känns som att det inte riktigt finns någon grund för kursen med denna lönsamhet och tillväxt, vi väntar fortfarande på åtminstone någon liten positiv indikation från marknaden. Euron kommer nu snabbt att bryta igenom, kommer stödet då vid 70c, eller först vid 50?
Dessa Spartan-produkter och liknande som den näst senaste VD:n kom överens om har verkligen varit fullständiga missar. De har tagit in dem i sitt sortiment men försäljningsinsatserna har uppenbarligen inte intresserat dem alls eftersom de fick returnera dem om de inte såldes. För dem är det förstås en win-win, man svarar i telefon, och om det är en självförsäljande produkt så samlar man in pengarna. Om inte, så har inget förlorats.
Detta Q1 och Q2 2026 är verkligen en realistisk tanke för när Remeos-försäljningen kommer.
Q1 2025 gjorde de avtal med USA:s direktförsäljningsrepresentanter, totalt 80 representanter. Europa CE-godkännande på våren och den första Remeos-operationen på något sjukhus i Europa i april.
Så det borde finnas tillräckligt med tid att göra grundarbetet i båda dessa så att försäljningen kommer från och med Q1 2026.
Jag kom redan att tänka på om det skulle vara dags att kontakta ConAlliance-företaget……. det där nämnda om exit fick mig bara att tänka…..
Oj oj det här är en röra. Har varit med i leken i några år och hittar inte riktigt ord igen. Jag gissar att vi på finskt vis kommer att misslyckas med försäljning och marknadsföring, och till slut sälja ut billigt till utlandet. Möjligheter hade funnits till hur mycket som helst. Min egen optimism har verkligen försvunnit med åren när det gäller det här fallet.
Alternativkostnaderna vill jag inte ens tänka på. Alko serverar som tur är även på vardagar.
Det finns en möjlighet att de som har dreglat och väntat länge på den amerikanska marknaden (inklusive undertecknad) har missat att uppmärksamma tillräckligt den mest betydande skillnaden mellan finsk och amerikansk sjukvård.
I Finland är systemets mål att få kunden (patienten) frisk så snabbt och effektivt som möjligt. Bretecs innovation, som minskar antalet nödvändiga operationer med 50% (här beaktas inte ens antalet nödvändiga korrigerande operationer, som alltid uppstår). Ur detta perspektiv är Bretecs produkt en fullträff – åtminstone kunden, sjukvårdssystemet och försäkringsförsäljaren vinner alla.
I Amerika är målet att få kunden fast i en livslång krok av behandlingar, rehabiliteringar, eftervård, långa medicineringar (med bland annat den nuvarande helt fruktansvärda opioidkrisen som bieffekt) osv. osv.
Ju oftare patienten opereras, desto bättre är det för sjukhuset som utför operationen (omsättning), kirurgen (operationsbonusar) och den assisterande personalen, rehabiliteringsterapeuterna, läkemedelstillverkarna, apoteken, säljarna av hjälpmedel osv. osv.
Om operationen för att ta bort skruvar elimineras, försvinner minst hälften av sjukhusets och många andras omsättning. Dessutom orsakar dubbla operationer också fler komplikationer, korrigerande operationer, ytterligare medicinering och rehabilitering osv.
Jag ökade dock mitt ägande med 50% i dagens dipp. Denna ökning har inget att göra med företagets utsikter för de närmaste åren (särskilt i Amerika). Denna ökning är gjord 100% på grund av själva produkten. Och med finska entreprenörer leder det ofta inte till något i slutändan. Ett bra och senaste exempel är BioBone Fuktitudes.
Om berättelserna om Bretecs produkts funktion inte visar sig vara fullständigt skitsnack, finns det enligt mig fortfarande stor potential. Men kanske inte i Amerika på grund av en helt annorlunda inställning till patientens eller till och med människans värde (med särskilt beaktande av händelserna och utvecklingen under de senaste 9 månaderna).
Kanske Europa och/eller Asien en dag infriar resultatlöftena, kanske aldrig.
Jag ser med stort intresse fram emot @Antti_Siltanen s tankar och åsikter som kommer idag eller imorgon angående företaget och dess framtid.
Redigering 1&2. Skrivfel i all hast.
@Balle_Ramsted din synpunkt fick mig verkligen att tänka efter allvarligt. Ska man lägga till nu när man har blivit ordentligt nedtryckt i mattan…produkten är såvitt jag förstår inte dålig men marknaden och därmed intäkterna är förlorade. En svår nöt att knäcka.
Jag gissar att jag fyllde på för hastigt, för tidigt.
Jag var tvungen att samtidigt (preliminärt) godkänna även framtida ytterligare finansieringsrundor. Med nuvarande utsikter lever detta inte på försäljning, för att inte tala om inkommande kassaflöde, på länge.
Det smartaste hade förstås
Jag förutspår att en riktad emission snart kommer att anordnas och att Kustaa Poutiainen kommer att teckna majoriteten i den, eller vem vet, han kanske köper hela företaget från börsen själv/med några andra parter.
En exit genom en större aktör verkar inte trolig enligt mig. Motiveringen till detta är att företaget saknar meriter.
Siltanen har gjort en ny bolagsrapport om Bioretec efter de senaste vändningarna.
Bioretec meddelade på måndagskvällen att bolaget korrigerar tidigare rapporterade H1’25-siffror betydligt nedåt. Samtidigt försvagades utsikterna för resten av året och i ett separat meddelande som skickades tidigare på måndagen drogs de medelfristiga finansiella målen tillbaka. De försämrade siffrorna och utsikterna beror på den svaga framgången med USA:s lagerdistributionsmodell och ett redovisningsfel. Vi sänker våra prognoser betydligt baserat på de negativa nyheterna. Vår syn på aktiens verkliga värde sjunker i takt med prognosändringarna. Vi upprepar vår rekommendation (öka) och sänker riktkursen till 1,2 euro (tidigare 1,7) i en mycket osäker situation och efter att förtroendet fått sig en törn. Vi kommer att omvärdera vår syn noggrant i samband med Q3-rapporten, när mer information om den oklara situationen blir tillgänglig.
Nu när mitt eget schema lugnade ner sig lite så kunde jag här också kommentera lite om de senaste nyheterna. Nu hände det för första gången för mig att siffror måste korrigeras i efterhand. En verkligt ovanlig situation verkar det också vara på en allmän nivå. Samtidigt blev det förstås klart att analysen delvis har baserats på felaktiga antaganden efter H1.
I den här situationen fick jag fundera ganska länge och noga på om man överhuvudtaget kan ge en positiv rekommendation. Jag närmade mig detta nu från den vinkeln att om ett par veckor, i samband med Q3-rapporten, har vi betydligt mer fakta om vart vi verkligen är på väg. För närvarande är saker fortfarande ganska mycket baserade på gissningar, så alltför radikala åtgärder gällande analysen kändes inte motiverade. I samband med Q3 finns det sedan bättre förutsättningar att fatta beslut om prognoser och rekommendationer med uppdaterade siffror. Jag kommer förstås också att be Sarah om en intervju för att få så mycket klarhet som möjligt i situationen.