Her er der en mulighed for, at den mest betydningsfulde forskel mellem finsk og amerikansk sundhedspleje er blevet overset af dem (inklusive undertegnede), der har savlet og ventet på det amerikanske marked.
I Finland er systemets mål at få kunden (patienten) rask så hurtigt og effektivt som muligt. Bretecs innovation, som reducerer antallet af nødvendige operationer med 50 % (her tages der ikke engang højde for antallet af nødvendige korrektionsoperationer, som altid opstår). Fra dette perspektiv er Bretecs produkt en fuldtræffer – i det mindste vinder kunden, sundhedssystemet og forsikringssælgeren alle.
I Amerika er målet at få kunden hooked for livet på behandlinger, rehabilitering, efterbehandlinger, langvarig medicinering (med bivirkninger som den nuværende helt forfærdelige opioidkrise) osv. osv.
Jo oftere en patient opereres, jo bedre er det for det opererende hospital (omsætning), kirurgen (operationsbonusser) og hjælpepersonalet, fysioterapeuterne, medicinproducenterne, apotekerne, sælgerne af hjælpemidler osv. osv.
Hvis operationen for fjernelse af skruer fjernes, forsvinder mindst halvdelen af hospitalets og mange andres omsætning. Desuden forårsager dobbeltoperationer også flere komplikationer, korrektionsoperationer, yderligere medicinering og rehabilitering osv.
Jeg har dog selv øget min beholdning med 50 % i dagens nedtur. Denne forøgelse har intet at gøre med virksomhedens udsigter for de kommende år (især i Amerika). Denne forøgelse er 100 % foretaget på grund af selve produktet. Og det fører ofte ikke til noget med finske iværksættere i sidste ende. Et godt seneste eksempel er BioBone Fuktitudes.
Hvis historierne om Bretecs produkts funktion ikke viser sig at være fuldstændig nonsens, er der efter min mening stadig et stort potentiale. Dog ikke nødvendigvis i Amerika på grund af en helt anden holdning til patientens eller endda menneskets værdi (især i betragtning af begivenhederne og udviklingen de sidste 9 måneder).
Måske vil Europa og/eller Asien en dag indfri resultatløfterne, måske aldrig.
Jeg ser med stor interesse frem til @Antti_Siltanen’s tanker og synspunkter om virksomheden og dens fremtid, som kommer i dag eller i morgen.
Edit 1&2. Skrivefejl i hastværk.