Samaa mieltä, että tuottotaso jää aika matalaksi vielä lähivuosina. Asuntosijoittajan yhtälö on tosiaan aika huono mikäli hinnat laskevat. Olen kuitenkin selvästi kyllä jonkin verran optimistisempi Suomen portfolion tulevaisuudesta kuin sinä, vaikka olenkin yhtiön tasearvosta pessimistisempi. Yhtiö on myös neuvotellut nykyisen rahoituspakettinsa tämän syklin kaikista kireimpään rahoituksen saamisen aikaan, jonka takia oletan, että nykyisissä korkokulutasoissa (H2’25: 4,3 %) on hieman laskuvaraa.
Miksi olen sijoituskeississä positiivisella puolella, vaikka tunnistan negatiiviset ajurit ja haasteet, on nykyinen pörssiarvostus (P/NAV 0,65x) ja yhtiön omien osakkeiden osto-ohjelma. NAV on mielestäni melko käyvällä tasolla, kun huomioidaan Tallinnan aliarvostus ja Suomen yliarvostus nykyhetkessä. En usko, että 1x NAV-hinnoittelua tullaan näkemään nopeasti, mutta mielestäni alennuksen kaventumiselle on kohtuulliset edellytykset tai sitten omien osakkeiden ostoilla saadaan luotua enemmän arvoa. Mielelläni näkisin, että yhtiö pyrkisi tekemään Lemonsoft-kaltaisen liikkeen.
Varmasti nyt jos nopeasti lähtisi Suomea realisoimaan niin se ei onnistuisi lähellekkään tasearvoja. Komppaan kuitenkin @investori86 näkemyksiä. Hyvillä sijainneilla hinnat/vuokrat eivät voi jatkaa loputtomasti heikossa kierteessä ilman, että Suomen talous kehittyy erittäin heikosti. Pk-seudun erittäin heikko kehitys kuitenkin johtuu todella paljon ylirakentamista ja ylikapasiteetista. Näkisin, että nyt on varaa myös positiivisille yllätyksille. Itse ainakin sijoittajana tuppaan kiinnostumaan silloin kun sentimentti näyttää hyvin synkältä. Pohjien ajoitus on tottakai hyvin vaikeaa, mutta en ihan hirveästi optimismiakaan havaitse asuntomarkkinan tilasta.
Tallinnassa noin puolet asunnoista on rakennettu vuoden 2019 jälkeen (mukaan lukien myydyt asunnot). Loput about 2013-2019 ja asunnot ovat pääosin hyvillä sijainneilla, kuten ylläolevasta kartasta näkee. Omassa arvonmäärityksessä olen käyttänyt 4,4 % tuottovaatimusta vs 4,96 % tasearvostus. Nämä myynnithän ovat tapahtuneet keskimäärin vajaa 4 %:n tasolla. Näihin suhteessa 4,4 % ei ole paha taso, sillä näen, että lähes koko portfolio on myytävissä omistusasuntomarkkinaan.