Asuntolainamarkkina

Tuntuu, että vaikka täälläkin on monta kertaa asia käsitelty, menee ihmisiltä edelleen sekaisin ennakkolyhennys ja ylimääräinen lyhennys. Itselläni on ainakin joka kerta toiminut nämä kuten olen halunnut, kunhan olen varmistanut että virkailija puhuu samasta asiasta kuin minä.

Tässä vielä siis kertauksena:

Ennakkolyhennys

Ennakkolyhennyksessä ylimääräinen lyhennys ei kohdistu velkapääomaan, vaan alkuperäisen kuukausilyhennyksen ylittävä rahamäärä lyhentää vain tulevia maksueriä. Alkuperäinen maksusuunnitelma pysyy siis ennallaan.

Ennakkolyhennyksen idea on maksaa tulevia laskuja etukäteen pois – näin lainaa ei esimerkiksi tarvitse lyhentää seuraavan kolmeen kuukauteen. Tämän jälkeen maksut tulevat taas normaalisti.

Ennakkolyhennys on kannattava, jos haluaa vaikkapa maksaa tulevan kesäloman lainalyhennykset etukäteen, jotta rahaa olisi enemmän käytettävissä vapaa-ajalla. Lainan laina-aika pysyy tällä maksutavalla kuitenkin ennallaan.

Ylimääräinen lyhennys

Ylimääräinen lyhennys on yksittäinen summa, jolla vähennetään velkasummaa eli lainan pääomaa. Tämä lyhennys on kannattava, jos käytettävissä on yksittäinen, isompi summa. Kun kokonaislainasumma pienenee, pienenevät myös siitä perittävät korkokustannukset.

Kuukasimaksut pysyvät samana, mutta kokonaislaina-aika lyhenee. Ylimääräinen lyhennys pienentää siis lainan kokonaiskustannuksia.

10 tykkäystä