ESL bestiller mere kapacitet.
Her er Kassus kommentarer om det nye investeringsprogram. ![]()
Aspo meddelte, at datterselskabet ESL Shipping får bygget fire nye fossilfrie fragtskibe. Investeringen har en samlet værdi på 186 MEUR, og skibene forventes at blive sat i drift omkring årsskiftet 2027–2028. Skibsanskaffelserne er en del af det investeringsprogram på 350–400 MEUR, som Aspo annoncerede på sin kapitalmarkedsdag, så de annoncerede investeringer afviger ikke væsentligt fra de tidligere offentliggjorte planer.
Nu er tilbagetrækningen fra Rusland afsluttet for Aspos vedkommende. Dette har ingen væsentlig resultateffekt, hvilket i praksis betyder, at datterselskabet er blevet afhændet gratis. Fremover vil ledelsens tid dog ikke længere blive brugt på at håndtere sagen, hvilket naturligvis er en god ting.
Her er Kassus optaktskommentarer, når Aspo fremlægger sit Q3-resultat på tirsdag. ![]()
Aspo offentliggør sit Q3-resultat tirsdag morgen. Vi forventer overordnet set et ganske godt kvartal på trods af den fortsat afdæmpede økonomiske situation. Resultatfremgangen i forhold til sammenligningsperioden kommer i vores prognoser fra rederiet ESL Shipping, hvis lønsomhedsniveau vi vurderer har fået støtte fra de nye Green Coaster-skibe. Der er dog stadig ikke plads til væsentlige fejltrin, hvis selskabet skal nå sin indtjeningsguiding, der varsler et markant forbedret resultatniveau for resten af året.
Lad os lægge Aspos Q3-resultat her, da ingen interesserer sig for selskabet.
Resultatet var lidt under forventningerne, men OK, anden del af udbyttet udbetales ikke.
Ja, det var en stabil, ret mat omgang, og udeladelsen af det ekstraordinære udbytte var forventet. Hvis tørlastmarkedet ikke begynder at styrkes, vil kursen nok ligge og rode på disse 5,50-6 €-niveauer indtil videre.
Her er Kaspers kommentarer vedrørende Q3. ![]()
Aspo offentliggjorde her til morgen et Q3-resultat, der lå under vores forventninger. Den operationelle udvikling var generelt set uden de store overraskelser, men øgede renteomkostninger samt en højere skatteprocent end normalt tyngede resultatet pr. aktie betydeligt under det forventede. Aspo ændrede ikke på sine resultatforventninger for indeværende år, så der kræves en ganske stærk resultatudvikling i slutningen af året.
Samme fyr udspurgte administrerende direktør Rolf Jansson om Q3-resultatet og udsigterne. ![]()
Emner:
00:00 Introduktion
00:10 Hovedpunkter for Q3
00:54 Strategiske projekter
02:57 Kapacitetssituation
05:33 Finansiering af investering
06:05 ESL Shippings udvikling og udsigter
07:28 Kapacitetsstyring
09:04 Telkos udvikling
10:01 Leipurins udvikling
10:47 Kapitaltilbageførelse
12:05 Drivere for resten af året
Markedsværdien er nu faldet med næsten -60 % på tre år. Ifølge f.eks. Inderes’ prognoser svarer det samlede driftsresultat for de næste fire år ret præcist til den nuværende markedsværdi. Hvis der ikke kommer massive overraskelser (angreb på Europa, globale pandemier osv.), ville det så være rimeligt at forudsige, at vi er ret tæt på bunden i øjeblikket?
Edit: set i bakspejlet 142,7 MEUR / 4 år. Det vil sige, at baseret på historikken og prognoserne, vil Aspo sandsynligvis generere i gennemsnit omkring 150 MEUR / 4 år. Selvom Rusland angreb og Covid ramte. I forhold til dette virker en markedsværdi på 160 MEUR ligefrem billig?
// Edit

Kassus korte kommentarer om Leipurins udvidelser ![]()
Aspo sænker sine forventninger til 2024 på grund af svagere efterspørgsel end forventet:
Aspo Oyj har på baggrund af det foreløbige resultat for november og den seneste resultatprognose besluttet at sænke forventningerne for hele året 2024. Hovedårsagen til nedjusteringen er en svagere efterspørgsel end forventet hos ESL Shipping og Telko i løbet af fjerde kvartal.
Nye forventninger
Aspo-koncernens sammenlignelige EBITA forventes at udgøre ca. 30 millioner euro i 2024 (27,9 millioner euro i 2023).
Tidligere forventninger
Aspo-koncernens sammenlignelige EBITA forventedes at overstige 32 millioner euro i 2024 (27,9 millioner euro i 2023).
Kommentarer efter nedjusteringen:
Aspos negative nedjustering førte til en sænkning af vores indtjeningsestimater for både indeværende år og de kommende år. Den aktiekurs, der har fået et kraftigt slag, indpriser dog efter vores mening allerede et alt for negativt fremtidsscenarie, hvilket betyder, at aktiens forventede afkast er blevet attraktivt for en investor, der kan tåle lidt bølgegang. Vi hæver derfor vores anbefaling til akkumuler (tidl. reducer) med et kursmål på 6,2 euro (tidl. 6,5 €).
Det ville nok være mere rimeligt at sammenligne EBIT med virksomhedsværdien (EV = 355 M€). I forhold til det ville 150 M€ på fire år, eller 37,5 M€ om året, være et årligt afkast på omkring 10 %. Det er heller ikke så ringe endda, afhængigt af hvor høj kvalitet man vurderer denne forretning til at være, eller i hvilken retning den udvikler sig.
God pointe; Aspo har jo en gæld på omkring 200 mio. EUR.
Denne aktie har også haft en temmelig dyb nedtur, da den netop nåede et 16-års lavpunkt. Jeg var tæt på at købe den første portion allerede efter Indes yo-kommentar, men heldigvis tog jeg mig tid til at bremse op og undersøge virksomhedens situation lidt nærmere.
Allerede kursreaktionen i forhold til størrelsen af resultatadvarslen var efter min mening overdrevet. Nu undrer jeg mig endnu mere over denne konstante nedgang, da Aspo ikke er et kriseselskab, tallene er meget acceptable, og fremtiden ser efter min mening god ud, ja endda rigtig god, når krigen slutter.
Jeg så roasten og de efterfølgende interviews, og ud fra dem forløb udtrædelsen fra Rusland eksemplarisk. Vækst er blevet søgt/søges især i Østersøregionen. Den nye “grønne” flåde vokser langsomt, forhåbentlig i takt med efterspørgslen. Målene er virkelig høje: en milliardomsætning med god rentabilitet inden 2029 og en opdeling i infrastruktur- og compounder-selskaber. Og det ser ikke dårligt ud, selv i lyset af Indes meget mere beskedne prognoser.
Jeg forstår ikke rigtigt, hvem der sælger dette, og hvorfor (udbytte?), men jeg startede med at støttekøbe. Hvis insiderne også ville deltage i købsfesten, ville jeg ikke tøve med at øge betydeligt. Direktøren har allerede et okay ejerskab, men de andre har et ret beskedent.
Nå ja, jeg vendte også tilbage som ejer efter mange år denne uge (ret stort), da det ser ud til, at man har kommet sig ret godt efter Rusland. Især Telko interesserer mig. Målene kan være lidt for ambitiøse, men hvis bare en del… Telkos større sammenlignelige selskaber er højt værdsatte, hvilket især er et plus.
Målet er altså:
Samlet set sigter Aspo mod en omsætning i milliardklassen, hvor Telkos andel ville være halvdelen af hele kagen.
Nordea sidste tirsdag skruede dog lidt ned for forventningerne (jeg bemærkede ikke rapporten før købene, som dog allerede startede ugen før, kursen steg på grund af købene fra 4,82e til tæt på 5 euro og endda over, ikke så små køb). Nordea: Aspo is not a US company,
but a possible trade war in 2025 does not support the overall economic
environment, and the company clearly needs a bull market to reach its
financial targets. Jeg køber stadig hellere for 5 euro end for 6 euro, eller hvis det er fifty/fifty, at den først går til 4e end til 6e
Stigningen vil let senere overstige HEX, så snart økonomien begynder at komme sig. Og et plus, at Kim Lindström er en langvarig ejer. Det er jo lidt et tegn på en udbyttemaskine..
Her kan man godt følge Telkos begivenheder.News and blogs
Her er Kassus forhåndskommentarer, når Aspo offentliggør deres Q4-rapport næste mandag. ![]()
Vi forventer et rimeligt godt resultat fra Aspo i et afdæmpet marked. I vores prognoser forklares resultatvæksten i forhold til sammenligningsperioden dog primært af Telkos gennemførte virksomhedsopkøb. Vi forventer, at den organiske vækst i forretningen er forblevet beskeden, især på grund af den afdæmpede efterspørgselssituation i industrien. Aspo udsendte en resultatadvarsel i slutningen af året, så der burde ikke være meget plads til overraskelser med hensyn til resultatet.
Aspos vision er at opdele virksomheden i to separate virksomheder, nemlig Aspo Compounder (Telko og Leipurin) og Aspo Infra (ESL Shipping), inden Aspo fylder 100 år i 2029.
Oktober–december 2024
Omsætningen fra fortsættende aktiviteter voksede og var 159,8 MEUR (132,2).
Den sammenlignelige EBITA fra fortsættende aktiviteter voksede og var 8,0 MEUR (7,2) eller 5,0 % (5,5) af omsætningen. ESL Shippings sammenlignelige EBITA var 4,3 MEUR (5,0), Telkos 3,9 MEUR (2,6) og Leipurins 1,1 MEUR (0,9).
EBITA fra fortsættende aktiviteter var 8,1 MEUR (6,8). ESL Shippings EBITA var 4,4 MEUR (4,4), Telkos 3,9 MEUR (2,6) og Leipurins 1,1 MEUR (1,0).
Den sammenlignelige egenkapitalforrentning (ROE) fra fortsættende aktiviteter var 13,0 % (9,9).
Den sammenlignelige indtjening pr. aktie fra fortsættende aktiviteter var 0,15 euro (0,10).
Den frie pengestrøm var -18,7 MEUR (0,3) på grund af investeringer.
Aspo meddelte den 9.10.2024, at ESL Shipping investerer i fire Green Handy-skibe til en samlet værdi af ca. 186 millioner euro. Investeringen gennemføres i årene 2024–2028.
Aspo tilsluttede sig Science Based Targets-initiativet (SBTi).
Aspos datterselskab Leipurin indgik den 2.12.2024 en aftale med Kartagena UAB om, at Leipurin køber Kartagenas distributionsforretning for fødevareingredienser i Litauen.
Kasper har allerede nået at give sin kommentar til Aspos morgenresultat. ![]()
Administrerende direktør Rolf Jansson blev interviewet af Kasper. ![]()
Aspo formåede at forbedre sit resultat i forhold til sammenligningsperioden. Med hensyn til udsigterne forventer selskabet, at resultatet vil vokse, selvom den økonomiske genopretning forsinkes. Administrerende direktør Rolf Jansson i et interview med analytiker Kasper Mellas.
Emner:
00:00 Start
00:06 Resumé af fjerde kvartal
01:05 Lavere volumener end forventet for ESL Shipping
01:54 Leipurins resultatforbedring skyldtes virksomhedskøb
03:07 Telkos udvikling
04:23 Vejledning
06:04 Strejkernes indvirkning
06:56 Handelskrigenes mulige indvirkning på Aspo
08:30 Virksomhedskøb
09:57 Foreslået udbytte