Arvo Sijoitusosuuskunta - Pengestrøm til ejere

Tak Frans. En rigtig god og omfattende analyse. Den fremhæver grundlæggende ting godt, men tak især for at forklare direkte investeringer, som jeg synes, er fremragende. Og flere af de modeller, du bruger, bekræfter værdiansættelsen godt. Udfordringen for virksomheden er især at vurdere resultatet for næste år (-26) eller -27, da det er så stærkt forbundet med exits. Resultatet er igen stærkt forbundet med udbyttet i dette tilfælde. Jeg mener, du har vurderet resultaterne og udbytterne konservativt, hvilket på den anden side er meget godt. Der er en vis sikkerhedsmargin i tallene. De sammenligninger, du bruger, og investeringsselskabets værdiansættelsesniveau er meget i tråd med, hvad jeg selv skitserede for dette i sin tid, og jeg turde gå med som investor i andelsforeningen. Porteføljens diversificering og omfang fremgår også tydeligt af din analyse.

Den største upside er ikke kun forbundet med exits, men også med de handlinger, som jeg og et par andre forfattere tidligere har fremhævet, f.eks. om egne andele købes, et engangsudbytte eller en kapitaltilbagebetaling ved at reducere finansporteføljen. Jeg mener, at kun en mærkbar reduktion af finansporteføljen og en tilbagebetaling på de ovenfor beskrevne måder kunne hæve kapitalafkastet mere bæredygtigt over 7,5%. Som du fremhæver i analysen, vil rentens andel i finansporteføljen sandsynligvis presse afkastet tættere på 5% end 10%. Dette er altså stadig et stærkt ønske til bestyrelsen og administrerende direktør.

4 Synes om