Arvo Sijoitusosuuskunta - Pengestrøm til ejere

Dette var noget af et arbejde, da jeg dykkede dybt ned i selv detaljernes detaljer. Jeg forsøgte at holde rapporten kortfattet, men jeg kunne ikke få den ned under 50 sider denne gang :smiley: Men jeg håber, at interesserede kan finde meget information og i det mindste sammenligningspunkter til overvejelser om deres egen investeringscase.

Selvom kursudviklingen har været stærk (i år +47 %), forblev vi stadig på ‘tilføj’-siden, da vi i det nuværende marked ser et udbytteafkast på 6-7 % kombineret med en nuværende rabat på 37 % i forhold til vores sum-of-the-parts-beregning som stadig attraktivt. Med en egenkapitalforrentning på gennemsnitligt 4,7 % over de seneste 5,5 år, skal der også være en rabat, men samlet set er det nuværende kursniveau stadig attraktivt for os.

Der er også en pæn mængde urealiseret resultat i balancen (15 mio. euro, inklusive beregnede skatteforpligtelser), og det er nu koncentreret i likvide aktiver, dvs. finansporteføljen og børsnoterede aktier. Jeg vurderer, at dette vil understøtte kapitalafkastet i de kommende år. Det urealiserede resultat er naturligvis allerede medtaget i vores sum-of-the-parts-beregning, men aktiemarkederne vil sandsynligvis kræve stærkere beviser for en stigning i egenkapitalforrentningen, så balancen reduceres tydeligere. Selvfølgelig giver det stadig ikke mening at realisere gode investeringer kun af denne grund, men for eksempel er HANZAs vægt i porteføljen allerede klart over 5 % (8,2 % i vores rapport), og en direkte svensk aktieinvestering passer ikke rigtig ind i den nuværende investeringsstrategi.

13 Synes om