Dette var noget af et arbejde, da jeg dykkede dybt ned i selv detaljernes detaljer. Jeg forsøgte at holde rapporten kortfattet, men jeg kunne ikke få den ned under 50 sider denne gang
Men jeg håber, at interesserede kan finde meget information og i det mindste sammenligningspunkter til overvejelser om deres egen investeringscase.
Selvom kursudviklingen har været stærk (i år +47 %), forblev vi stadig på ‘tilføj’-siden, da vi i det nuværende marked ser et udbytteafkast på 6-7 % kombineret med en nuværende rabat på 37 % i forhold til vores sum-of-the-parts-beregning som stadig attraktivt. Med en egenkapitalforrentning på gennemsnitligt 4,7 % over de seneste 5,5 år, skal der også være en rabat, men samlet set er det nuværende kursniveau stadig attraktivt for os.
Der er også en pæn mængde urealiseret resultat i balancen (15 mio. euro, inklusive beregnede skatteforpligtelser), og det er nu koncentreret i likvide aktiver, dvs. finansporteføljen og børsnoterede aktier. Jeg vurderer, at dette vil understøtte kapitalafkastet i de kommende år. Det urealiserede resultat er naturligvis allerede medtaget i vores sum-of-the-parts-beregning, men aktiemarkederne vil sandsynligvis kræve stærkere beviser for en stigning i egenkapitalforrentningen, så balancen reduceres tydeligere. Selvfølgelig giver det stadig ikke mening at realisere gode investeringer kun af denne grund, men for eksempel er HANZAs vægt i porteføljen allerede klart over 5 % (8,2 % i vores rapport), og en direkte svensk aktieinvestering passer ikke rigtig ind i den nuværende investeringsstrategi.