Apetit - Kasviksia kansalle

Tässä on Paulin ennakkokommentit, kun Apetit julkaisee Q3-tuloksensa perjantaina 24.10 :slight_smile:

Odotamme yhtiön tuloksen jäävän hieman ennätyksellisestä vertailukaudesta, mutta olevan kuitenkin hyvällä tasolla ja kehittyvän suotuisasti verrattuna vaikeaan alkuvuoteen. Öljykasvituotteiden raaka-aineen saatavuus on parantunut hyvän sadon myötä, mikä tukee orgaanista tulosnäkymää muiden kasvutoimien ohella. Yhtiön vastikään tiedottama yrityskauppa Ruotsista nostaa ennustamisen epävarmuutta, mutta odotamme yhtiön kertovan kaupasta lisää lähitulevaisuudessa.

3 tykkäystä

Tässä onkin Paulin pikakommentit Q3-tuloksesta. :slight_smile:

Apetit raportoi tänään aamulla Q3-osavuosikatsauksen. Operatiiviset pääluvut olivat ennusteidemme mukaisia, joskin vertailukelpoinen kannattavuus oli hieman ennustettamme parempi. Raportoitu liikevoitto ja osakekohtainen tulos laskivat vertailukaudesta, mutta vertailukelpoinen liiketulos kehittyi vakaasti. Heikko hernesato on osaltaan jarruttanut tuloskehitystä samalla kun öljykasviraaka-aineen saatavuuden parantuminen on alkanut tukemaan tulosta. Yhtiö piti vuoden 2025 tulosohjeistuksensa ennallaan.

3 tykkäystä

Tässä on Paulilta vielä ihan yhtiöraporttikin Q3:n jäljiltä. :slight_smile:

Q3 oli isossa kuvassa odotustemme mukainen kvartaali. Öljykasvituotteiden suotuisa kehitys johti pieniin operatiivisiin tulosennusteiden nostoihin. Odotamme orgaanisen tuloskehityksen olevan lähiaikoina suotuisaa, mutta Q4:llä toteutuvan Foodhills-yritysoston operatiivinen tulosvaikutus on vaikeasti ennakoitavisssa ja todennäköisesti negatiivinen ainakin lyhyellä aikavälillä. Emme ole valmiita nojaamaan mahdolliseen tuloskäänteeseen täydellä painolla ennen kuin siitä saadaan enemmän konkreettista näyttöä. Toistamme vähennä-suosituksen ja 14,0 euron tavoitehinnan.

1 tykkäys

Tässä on Paulin kommentit odotetusta Foodshills-oston toteutumisesta. :slight_smile:

Torstainen uutinen Foodhills-yrityskaupan toteutumisesta oli odotettu. Kaupan toteuduttua Apetit pystyy edistämään ostetun kohteen kehittämiseen liittyviä toimenpiteitä sekä avaamaan näitä suunnitelmia sijoittajille. Toistaiseksi näemme yritysoston riskejä kasvattavana toimenpiteenä, halvasta ostohinnasta huolimatta. Kannattavuuskäänteeseen tähtäävien suunnitelmien avaaminen ja toteuttaminen voisivat onnistuessaan asteittain lievittää tätä epävarmuutta.

1 tykkäys

Pauli on tehnyt yhtiöraportin Apetitin negarin jäljiltä.

Apetitin orgaaninen tuloskasvutrendi sai särön, kun yhtiö laski 2025 ohjeistustaan mm. satokausituotannon viivästymisen takia. Vaikutus liiketoimintaan ei ole yhtiön mukaan kovin merkittävä, vaan lähinnä ajoituksellinen. Heikompi tuloskehitys kuitenkin laskee käsitystämme Ruokaratkaisujen normalisoidusta tulostasosta. Tämän lisäksi tappiollisen Foodhillsin yritysosto marraskuun lopussa pitää koholla lähivuosien tulospohjaisia arvostuskertoimia sekä tuloskehitykseen liittyvää epävarmuutta. Toistamme vähennä-suosituksen ja laskemme tavoitehinnan tasolle 13,5 euroa (aik. 14,0 €).

2 tykkäystä

Oho - verrratuna Apetitin vientiin (lähinnä: Ruotsi ja Italia)

Foodhills vie tuotteistaan 90%

Pohjoismaat ja Eurooppa (esim. Kreikka, Saksa, Norja, Suomi ja Espanja)
Etelä-, Pohjois- ja Keski-Amerikka
Aasian maat, kuten Kiina ja Taiwan
Australia ja Etelä-Afrikka.

Export och försäljning - Foodhills

1 tykkäys

Tässä on Paulin kommentit siitä, kun Apetit julkaisi uuden strategian vuosille 2026-28 :slight_smile:

Apetit julkisti perjantaina uuden strategian vuosille 2026-28. Strategia on aiempaa kasvuhakuisempi, mitä tukee mm. yhtiön vastikään toteuttama pakasteherneliiketoimintaa laajentanut yritysosto Ruotsista. Myös palkokasvit ja BlackGrain-ainesosa ovat keskeinen osa kasvusuunnitelmia, mutta näihin liittyvät investoinnit ovat vielä suunnittelun alla. Tulkitsemme, että kannattavuus voi olla paineen alla strategiakauden alkupuolella, mutta yhtiö tavoittelee tuloksen parantamista kauden loppua kohden. Yhtiö tulee esittelemään uutta strategiaansa erillisen tiedotustilaisuuden välityksellä 17.2.2026.

2 tykkäystä

@henrielo on tehnyt tuoreen jutun Apetitista. :slight_smile:

Haastattelimme elintarvikeyhtiö Apetitin johtoa loppiaisen jälkeen tammikuussa 2026. Yhtiö sai marraskuussa 2025 päätökseen merkittävän yritysoston, kun se osti ruotsalaisen pakasteherneen tuottajan Foodhillsin . Joulukuussa Apetit kertoi puolestaan uudesta, päivitetystä strategiastaan vuosille 2026-2028.

Alaotsikot:

  1. Öljykasviliiketoiminnan tuotanto monipuolistuu
  2. Apetit laajentaa tuotannollisen toimintansa Ruotsiin
  3. Uudet investoinnit ovat linjassa päivitetyn strategian kanssa
  4. Operatiivinen tulos laskee 2025
  5. Yhteenveto – osinkoon tuskin isoja muutoksia

HUOM.

IR-ikkuna on SalkunRakentajan ja Sijoittaja.fi:n yrityskumppaneiden kanava taustoittaville ja analyyttisille artikkeleille sekä muulle mielenkiintoiselle sijoittajatiedolle. Artikkeli on osa kaupallista yhteistyötä yhtiön kanssa. Artikkeli ei sisällä sijoitussuosituksia.

2 tykkäystä

Tässä on Paulin etkokommentit, kun Apetit kertoo Q4-tuloksestaan 13.2. :slight_smile:

Operatiivinen tulos heikentyy vertailukaudesta johtuen mm. satokausituotannon ajallisesta siirtymästä vuodenvaihteen yli. Lisäksi Q4:n lukuihin vaikuttaa mm. Foodhills-kauppaan liittyvä suuri positiivinen kertaluonteinen tulosvaikutus. Odotamme yhtiön pystyvän parantamaan oikaistua liiketulosta vuoden 2026 aikana, mutta näemme riskin, että Foodhillsin tappiollisuus jatkuu ja piilottaa ainakin lyhyellä aikavälillä osan tuloskasvupotentiaalista. Apetit julkaisi myös vastikään uuden strategian ja esittelee sitä sijoittajille erillisessä tiedotustilaisuudessa tiistaina 17.2.2026.

Loka-joulukuu 2025

  • Liikevaihto oli 43,2 (42,9) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 9,0 (2,4) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate oli 10,9 (4,2) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos ilman Foodhillsin yrityskaupan vaikutusta tulokseen oli 0,8 miljoonaa euroa.

Tammi-joulukuu 2025

  • Liikevaihto oli 167,6 (162,6) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli 13,7 (9,3) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate oli 21,0 (16,0) miljoonaa euroa.
  • Liiketulos ilman Foodhillsin yrityskaupan vaikutusta tulokseen oli 5,9 miljoonaa euroa.

Oivoi :slightly_frowning_face:

Osinkoonkin pieni viilaus alaspäin 0.75–>0,7

1 tykkäys

Tässä on Paulin kommentit Apetitin aamulla antamasta tuloksesta. :slight_smile:

Apetit raportoi tänään aamulla Q4-tuloksensa. Yhtiö antoi jo joulukuussa tulosvaroituksen, ja tähän peilattuna Q4 sujui ennusteidemme mukaisesti. Yhtiön antama ohjeistus vuodelle 2026 on kuitenkin odotuksiamme vaisumpi. Yhtiö perustelee laskevaa tulosnäkymää ostetun Foodhills-liiketoiminnan negatiivisella tulosvaikutuksella, jota tosin olimme ainakin osittain pyrkineet jo huomioimaan aiemmassa ennusteessamme. Raportin kokonaiskuva kääntyy ohjeistuksen myötä negatiivisen puolelle.

1 tykkäys

Tässä Paulilta vielä vähän kattavammin kommentit yhtiön Q4-tuloksesta yhtiöraportin muodossa. :slight_smile:

Suomen liiketoimintojen tulos jäi vuoden 2025 aikana selvästi edellisvuodesta ja uusi ohjeistus tarkoittanee, että vuoden 2024 vahvalle tasolle ei tulla yltämään myöskään alkaneena vuonna. Samalla Ruotsista ostetun Foodhills-herneliiketoiminnan kannattavuus on toistaiseksi tappiollinen ja ensimmäisiä käänteen merkkejä päästään arvioimaan vasta satokauden jälkeen eli loppuvuodesta. Uutta strategiaa tullaan esittelemään tiistaina 17.2. (linkki), mikä voisi selkeyttää tulevaisuuden suuntaviivoja.

1 tykkäys

Apetit järjestää huomenna strategiatilaisuuden, jossa saadaan lisää väriä yhtiön tulevaisuudensuunnitelmista. Uuteen strategiakauteen lähdetään tuloksen osalta viime vuosia heikommista lähtökohdista. Strategian painopiste onkin aiempia vuosia selkeämmin kasvussa, jota haetaan kotimaan lisäksi myös ulkomailta - erityisesti Ruotsista.

Strategiatilaisuutta pääsee seuraamaan tästä linkistä. Webcastin kautta on mahdollista myös lähettää yhtiölle kysymyksiä.

Kirjoitimme strategiasta koosteen ja omat kommentit joulukuussa, jotka on edelleen luettavissa täältä.

2 tykkäystä

Tässä on Paulilta kommentit eilisestä Apetitin järjestämästä strategiatilaisuudesta :slight_smile:

Apetit järjesti tiistaina tiedotustilaisuuden uuden strategiansa tiimoilta. Strategia on askel aiempaa kasvuhakuisempaan suuntaan ja sisältää useita kasvuhankkeita, joihin liittyy merkittäviä rahallisia investointeja sekä osittain myös epävarmuutta onnistumisesta. Suurimpana muutoksena strategiassa pidämme ruotsalaisen Foodhills-hernetuottajan ostoa, ja tiedotustilaisuus antoi mielestämme uskottavia suuntaviivoja ostetun kohteen kannattavuuden vahvistumiseen. Öljykasvituotteissa yhtiöllä on suunnitteilla sekä tavanomaisen tuotannon lisäämiseen tähtääviä investointeja että uuden rapsipohjaisen BlackGrain-ainesosan kaupallistamisen kiihdyttäminen. Sijoitustarinan kannalta näemme kasvuhankkeiden painavan osakekurssia, kunnes näkyvyys hankkeiden onnistumiseen vahvistuu tai tuloskasvu laskee yhtiön korkeiksi nousseita tulospohjaisia arvostuskertoimia. Tiedotustilaisuus esityksineen on katsottavissa tästä linkistä.

1 tykkäys

Pörssitiedote
26.02.2026 klo 13.15

Sisäpiiritieto: Apetit harkitsee vaihtoehtoisia malleja pakastepizzatuotannolle ja Pudasjärven pakastepizzatehtaan sulkemista

Apetit harkitsee pakastepizzatuotannolleen vaihtoehtoisia tuotantopaikkoja ja -malleja Suomessa ja käynnistää koko Pudasjärven pakastepizzatehtaan henkilöstöä koskevat muutosneuvottelut.

Apetitin Pudasjärven pakastepizzatehtaan tuotannolle harkitaan vaihtoehtoisia tuotantopaikkoja- ja malleja, mukaan lukien sopimustuotanto. Mikäli tuotanto toteutettaisiin vaihtoehtoisilla järjestelyillä, lopetettaisiin Pudasjärven pakastepizzatehtaan toiminnot ja tehdas suljettaisiin.

Pudasjärven pakastepizzatehtaalla työskentelee vakituisesti 21 henkilöä. Päätökset tuotannon järjestämisestä tehdään muutosneuvotteluiden päättymisen jälkeen. Tehtaalla valmistetaan nykyään kaikki Apetitin pakastepizzat.

Apetit teki pakastepizzatehtaalle vuonna 2022 valmistuneen noin 2 miljoonan euron investoinnin, mutta tehtaan investointitarve peruskorjauksiin ja tuotannon laitteiston korvausinvestointeihin on edelleen merkittävä ja ylittää selvästi aiempien investointien määrän. Apetitin pakastepizzojen myynti ei ole ollut tavoitteiden mukaista investoinnin ja pizzojen uudelleenlanseerauksen jälkeen.

Muutosneuvottelut käynnistetään viikolla 11.

Olen omistajana pyrkinyt tukemaan näiden kysyntää, mutta ei riitä. :slightly_frowning_face: :finland:

3 tykkäystä

Pizzoja tulee ikävä, parhaat pakastepizzat :sob:

Jos menee sopimusvalmistukseen, niin toivottavasti reseptit säilyy entisellään

3 tykkäystä

Ompas harmi, tänä aamuna tuli viimeksi pizzat ostettua. Tulee kyllä ikävä, pitänee pari pakettia hakea pakkaseen kun vielä saa​:worried:

2 tykkäystä

Itse olisin ollut tukemassa kanssa useammin, mutta kun luopuivat yhden pizzan pakkauksista aikanaan niin jäänyt vähemmälle. Pakastelokeroon ei mahdu pakastepizza.

Hyviä olivat silti.

Sama täällä. Olen aina valinnut pakastelätyksi Apetitin tuotteen tukien omaa sijoitusta, että Pudasjärven työllisyyttä.

Näissä pakastelätyissä taitaa vaan kilpailu olla niin armotonta. Mitä tehnyt empiiristä tutkimusta niin, kun Apetit muutama vuosi sitten lanseerasi uudet pizzat, saivat ne kauppojen pakasteosastolta reilusti hyllytilaa. Viime aikoina kilpailijat ovat saaneet hyllytilaa vallattua. Joissain pienissä Alepoissa näkyy vain yksi Apetit-pizzaversio.

Surullinen uutinen. Minä olisin mieluummin heivannut sokeri- tai öljybisneksen menemään.

3 tykkäystä

Pauli on antanut kommenttinsa siitä, miten Apetit karsii heikommin kannattavia toimintojaan.

Apetit tiedotti torstaina harkitsevansa Pudasjärven pakastepizzatehtaan sulkemista ja vaihtoehtoisia malleja, kuten sopimustuotantoa, pakastepizzojen valmistukseen. Pidämme heikosti kannattavan tuotannon alasajoa todennäköisesti järkevänä liikkeenä, sillä Apetitin pakastepizzojen markkinaosuus on matala ja kilpailukyvyn edellytykset siten heikot. Liiketoiminnan lopettamisella voisi olla laskeva vaikutus yhtiön liikevaihtoon, mutta toisaalta vahvistava vaikutus kannattavuuteen. Samalla toiminnan trimmaaminen tukisi investointikykyä strategian keskiössä oleviin kasvualueisiin. Lisäksi myös Apetitin 20 %:sti omistamassa osakkuusyhtiö Sucroksessa suunnitellaan mm. pala- ja tomusokerituotannon lopettamista kannattavuuden parantamiseksi.

1 tykkäys