Anora maksaa ohrasta enää alle puolet siitä mitä vuonna 2022:
20.5.2022: 425€/tn
8.8.2024: 183€/tn
Jospa se alkaisi näkymään kannattavuudessa.
Anora maksaa ohrasta enää alle puolet siitä mitä vuonna 2022:
20.5.2022: 425€/tn
8.8.2024: 183€/tn
Jospa se alkaisi näkymään kannattavuudessa.
Toivottavasti hinnanlasku ei kuitenkaan näy raaka-aineen saatavuuden heikentymisenä nyt tai tulevaisuudessa.
Pääosa Anoran ongelmista johtuu kuitenkin epäonnistuneista yritysostoista ja puihin menneestä integraatiosta Arcuksen kanssa. Sotaa tuottajien kanssa tässä ei ihan oikeasti tarvita kaikkien ongelmien kylkeen - ohran hinta ei käsittääkseni ole aivan hirveä osa alkoholimarkkinan lopputuotteen hinnassa.
Olen myös ymmärtänyt niin, että viljanhinta ei vaikuta lopputuotteen kustannuksiin juurikaan. Legendan mukaan koskenkorvapullossa kaikkein kallein osa on korkki.
Kyllä se viljan hinta siellä tuloksessa näkyy. Anora kuitenkin ostaa ohraa sen yli 200 miljoonaa kiloa vuodessa.
Ainakin sen poistaminen laskee eniten tuotteen markkina-arvoa.
Joka muuten on erittäin kova vaihdannaistaloudessa.
Suurin osa laskusta on toki tapahtunut jo aiemmin. Alla Anoran oma kuva Q1-esityksestä, jolloin hinta oli reilussa 200 eurossa. Siitä on siis pieni laskusuunta jatkunut. Kyllä se sen verran merkittävä kuluerä on että hinnanvaihtelut voi näkyä tuloksessa (tuo tuplaantuminen 21-22 nyt ainakin näkyi) ja siten hinnan laskusuunta on tietysti parempi Anoralle, mutta ei ole nähtävissä mitään valtavaa tulostukea tuolta. Ja osin se valunee ajan myötä myös myyntihintoihin.

Tässä olisi Raulilta tuore yhtiöraportti Anorasta. ![]()
Volyymit Anoran monopolimarkkinoilla näyttävät olleen odotettuja heikompia Q2:lla, jonka vuoksi olemme laskeneet ennusteitamme ennen yhtiön ensi tiistaina julkaistavaa Q2-raporttia. Koko vuoden tulosennusteemme on nyt lähellä ohjeistuksen alalaitaa. Näemme kuitenkin yhä tuloskasvua lähivuosina, jonka myötä osakkeen tuotto-odotus on kohtuullisen hyvä.
Tuosta tuoreiden konsensusodotusten kanssa vielä huomista tulosta varten ennusteet. Koko vuoden ohjeistushan on oik. käyttökatteelle 75-85 MEUR ja konsensus nyt 77 MEUR.
Wine segmentistä
"Suomessa liikevaihto kasvoi 11,5 prosenttia pääasiassa
8-prosenttisten viinien päivittäistavarakauppoihin
tuomisen seurauksena. Anoran 8-prosenttisten viinien
lanseeraus alkoi hyvin Suomen päivittäistavarakaupassa, minkä seurauksena Anorasta tuli
markkinajohtaja kesäkuussa. "
Taisi Anoran juomapuoli mennä heittämällä yli monien ennusteista ja lasku tulikin kokonaan Industrial puolelta. Pitäisin hyvänä torjuntavoittona varsinkin liikevaihdon osalta. Kannattavuus paranee, mutta hitaasti. Uudella toimarilla takana nyt 3 kokonaista kvartaalia ja käyttökate parantunut joka kerta.
Uskoisin, että merkittävä osa tästä viinimyynnin lisäyksestä johtuu kauppojen hyllyjen täyttämisestä, kun kaupat aloittivat viinien myynnin. Itse alkoholin kulutushan on Suomessa laskusuuntainen. Toivottavasti yhtiö itse kertoo tämän osuuden…
Laitetaan itse tuloskin framille: Anora Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024: Vertailukelpoinen käyttökate parani Q2:llä korkeamman bruttokateprosentin seurauksena | Kauppalehti
Tulosohjeistus
Vuonna 2024 Anoran vertailukelpoisen käyttökatteen odotetaan olevan 75-85 miljoonaa euroa (2023: 68,2 milj. euroa).
Tuossahan se suoraan lausutaan että Suomen kasvu oli näitten kauppoihin tuotujen viinien ansiota, kun markkina sinällään laski (EDIT: ja 8%-viinejähän sai myydä vain pari viikkoa Q2:n aikana eli kuluttajille asti ei kovin paljon ehtinyt oletettavasti päätyä). Suomen osuus segmentistä on kuitenkin vain noin 15 %, joten koko segmentin, saati yhtiön, tasolla tuosta ei järisyttävää vaikutusta tule, vaikka toki plussaa kuitenkin. Anora oli myös pärjännyt yleisesti markkinoita paremmin. Alla kommentti:
En nyt ehdi enemmän asiaan perehtymään, mutta eikö alkuperäisessä ennustetaulukossa Inderesin EPS-odotus ollut 0,02 e eikä 0,05 e, joka on tänään julkaisemassasi tulostaulukossa!? Voi toki olla, että minulla aamusilmät ja katson jotakin kieroon ![]()
No niinpä näyttää, mutta tuo 5 senttiä on kyllä oikein, se löytyy myös viikon takaisesta ennakkoraportista. Rahoituskulut oli odotuksiamme korkeammat joka painoi EPSin odotuksemme alle.
Rauli on tehnyt Q2:n jälkeen tuoreen yhtiöraportin Anorasta. ![]()
Anoran Q2-tulos parani hieman vertailukaudesta ja osui odotuksiimme. Yhtiö toisti koko vuoden ohjeistuksen, joka oli odotettua, vaikka ennusteemme onkin lähelle sen alareunaa. Ennusteemme säilyi pitkälti ennallaan ja näemme yhä yhtiön pystyvän parantamaan selvästi tulostaan lähivuosina viime vuoden heikkoon tasoon nähden. Arvostus on tälle vuodelle neutraali, mutta tuleville vuosille houkutteleva (P/E alle 10x). Toistamme lisää-suosituksen ja 5,0 euron tavoitehinnan.
Rapsasta lainattua:
Yhtiötä tarkastellessa on kuitenkin hyvä muistaa, että Suomi on sen juomamyynnistä vain noin 15 % eli merkittäväkään muutos Suomen markkinassa ei välttämättä ole sitä koko yhtiölle
Menee pilkun viilailu osastolle, mutta Suomi taitaa olla Anoran juomamyynnistä noin 20%. Koko liikevaihdosta tuon 15%.
Yskivästä Industrial puolesta sen verran, että sielläkin jotain kasvunäkymiä tuleville vuosille, vaikka industrial pitää toki sisällään muutakin kuin tärkkelyksen tuotannon:
https://anoraindustrial.com/fi/koskenkorvan-ohratarkkelys-on-chemigaten-raaka-aine
“Suomalainen paperi- ja kartonkiteollisuus muodostaakin merkittävimmän loppukäyttökohteen Koskenkorvan tehtaalla tuotetulle tärkkelykselle. Anoran ohratärkkelyksen jatkojalostajana ja myyjänä Chemigate tarjoaa näille asiakkaille laaja-alaista osaamista, kokemusta sekä monipuolisia tärkkelyspohjaisia tuotevaihtoehtoja.”
“Tämän hetken kaksi ajankohtaisinta asiaa alan teollisuudessa ovat valmistavan sektorin alhaiset käyntiasteet sekä toisaalta EU:ssa meneillään oleva pakkauksia ja pakkausjätettä koskeva asetus. Alhaiset käyntiasteet ovat seurausta korkeista varastomääristä pakkauskartonkeja käyttävän ketjun eri portaissa. Myös kysynnässä on hiljaisempi vaihe. ”Tällaista käyntiasteiden tippumista ei ole aikaisemmin nähty, eikä kukaan osaa ennustaa onko ensi vuosi jo parempi.”
“Chemigatellä on selkeä tahtotila kasvaa, sillä tämänhetkisistä alhaisista käyntiasteista huolimatta tärkkelyksen käyttö on edelleen kasvamassa merkittävien investointien myötä, niin Suomessa kuin Ruotsissakin.”
”Meidän on kuitenkin pidettävä huolta, että myös kapasiteettimme on valmiina seuraaviin steppeihin.” toteaa Kantola ja jatkaa. ”Paperi- ja kartonkiteollisuuden tärkkelystarve yksistään Suomessa on suuruusluokaltaan karkeasti arvioiden reilut 200 000 tonnia. Seuraavan neljän-viiden vuoden aikana kapasiteettia voi olla tulossa jopa 60-70 000 tonnia lisää, esimerkkinä tästä on Stora Enson Oulun investoinnit."
Aivan totta, siinä oli mulla mennyt sanat sekaisin. Suomen juomamyynti on Anoran liikevaihdosta 15 % oli se mitä hain.
@Aili on kirjoitellut viinayhtiöstä nimeltä Anora. ![]()
Jos yhtiö kiinnostaa, niin kannattaa lukea.
Alaotsikot:
Kirjoittelin Anoran viinipuolen pääkilpailijan Viva Winen Q2-tuloksesta tällä kertaa kommentin muodossa
Anoralla on varsin monta tuotemerkkiä kuten Koskenkorva ja Blossa. Kuten huomasimme kun Larssen myytiin se itsessään oli miljoonien arvoinen eli kauppahinta on 58,5 miljoonaa euroa. Tuo Ruotsin Blossa voi olla aivan samanarvoinen. Mitäpä KOSKENKORVA voisi olla arvoltaan. Itse arvostaisin sen hyvin arvokkaaksi, jos sitä myytäisiin. Onhan se kansallinen IKONI. No en rupea arvuuttelemaan sen hintaa. Eli Anora sisältää hyvin monta tuotemerkkiä, joilla on nykyarvoon verrattuna täysin huomioitumatta arvoa. En osaa arvioita O.P. Anderson, Skagerrak, Chill Out, Ruby Zin, Blossa, Wongraven ja Falling arvoja. Alkoholimyynnissä on tärkeintä merkki ja sillä on arvo. Jos Anora aiotaan pilkkoa tosissaan, niin nykyarvostus on hyvin alhainen kun tuotemerkkejä myydään.