Analytikerbyte

Bästa investeringsgemenskap,

Efter ungefär trettio år som analytiker har jag fattat ett, åtminstone för mig, betydande beslut att lämna Inderes och börja se på livet och världen från ett något bredare perspektiv än vad analytikeransvaret har tillåtit. Jag byter inte jobb och har för närvarande inga särskilt tydliga planer för framtiden. Lyckligtvis tillåter min situation att det inte finns något särskilt tryck att skaffa ett avlönat arbete. Jag förväntar mig inte heller att rekryteringskonsulter ska trängas vid min dörr, eftersom jag fyller 60 om ett par månader. Jag kommer därför att använda den närmaste tiden till att betala av den tidsmässiga skuld som jag har samlat på mig gentemot mig själv, min familj, mina andra nära och kära samt mina vänner. På längre sikt – vem vet?

Jag har varit på Inderes i cirka åtta år nu och kan ärligt säga att det har varit min bästa analytikerarbetsplats när det gäller arbetssätt, balansen mellan ansvar och frihet, drivkraften och framför allt kollegorna. Bara det faktum att jag, vid 51 års ålder, togs emot utan att någon ens ryckte på ögonbrynen, säger något om den starka positiva grundtonen i Inderes kultur. Jag kommer verkligen att sakna det här företaget. Samtidigt är jag övertygad om att analysansvaret för de företag jag följer kommer att övergå till minst lika kompetenta händer som mina egna. Jag har för min del strävat efter att säkerställa att överföringen av ansvar är smidig och att så mycket som möjligt av den centrala informationen för analysarbetet överförs till mina efterträdare. I tabellen nedan listas de överföringar som vi hittills har kommit överens om:

image

Min sista arbetsdag på Inderes är fredagen den 14 februari. Jag vill tacka alla medlemmar i gemenskapen för ert intresse för mina rapporter och kommentarer, samt för goda utmaningar och diskussioner. Och jag försvinner naturligtvis inte helt, utan kommer att fortsätta följa Inderes verksamhet och publikationer/videor och förbli medlem i gemenskapen – nu dock utan analytikerhatten. Jag kan komma att mötas i olika sammanhang även på Forumet i framtiden. Även om de senaste fem åren, som en följd av coronapandemin, Rysslands anfallskrig och senast Trumps val, har varit ovanligt grumliga på aktiemarknaderna, har jag med mina år på nacken tillräckligt med tro på att aktier fortfarande är den överlägsna investeringsformen. Jag måste ibland påminna mig själv om både vikten av diversifiering och skönheten i långsiktigt sparande: genom att investera en fast summa varje månad har konjunkturen eller tajmingen knappast någon betydelse. Jag önskar därför gemenskapens medlemmar en framtid präglad av stigande kurser och växande utdelningsflöden och tror att Inderes produkter kommer att ge sitt stöd till detta. För min del säger jag adjö för den här gången.

Hälsn. Eki

545 gillningar