Ålandsbanken -ketju

Juuri näin. Itse vertailin nämä palvelut joskus 6-7 vuotta sitten ja kävin myös syvällisesti läpi oman tarpeeni. Päädyin Ålandsbankeniin seurattuani läheltä muutaman kaverini salkunhoitoa, joista molemmilla oli tuolloin käytössä täyden valtakirjan salkunhoito ja salkussa noin 30% velkavipu. Ja siis tällä kombolla varsin nätti tuottohistoria.

Muistan hyvin, kun istuimme eräänä iltana viinillä, kun olin käynyt tapaamassa oman salkkuni osalta kourallista kaupungin varainhoitajista. Laskimme miten tämä Ålandsbanken Pohjoismaat Osinko -toplista (eräänlainen varainhoidon kruununjalokivituote ÅB:lla) tarjoaa sijoittajalle strategisesti vahvan rakenteen, jossa 20 tarkoin valitun yhtiön vakaa osinkovirta kattaa helposti 30 % sijoituslainan korkokustannukset jopa nykyisellä korkotasolla, jättäen vielä kassavirtaa vuosittaiselle salkun tasapainottamiselle tai pienille eri yhtiöiden yli- tai alipainotuksille. Tukholman pörssin kansainvälinen luonne yhdistettynä muutamiin poimintoihin Suomesta, Norjasta ja Tanskasta mahdollistaa sen, että pelkästään pohjoismaiselle salkulla muodostuu ikään kuin “maailmanindeksi pienoiskoossa”, sillä monet listan yhtiöistä ovat globaaleja markkinajohtajia, joiden liikevaihto hajautuu maantieteellisesti ympäri maailman. Tämä hajautus yhdistettynä monille yhtiöile tyypilliseen vahvaan ankkuriomistajuuteen (kuten Wallenbergien tai Industrivärdenin pitkäjänteiseen omistus) luo salkulle ihan vankan selkärangan, joka tasaa markkinaheilahteluja ja tukee pitkän aikavälin arvonnousua. Itse kyllä uskon, että pohjoismaisella fokuksella ammattitaitoinen varainhoito kykenee painottamaan sijoituksia tällaisella keskitetyllä toplistalla siten, että tuotto pärjää indeksille, ja ainakin itselläni ollut pidempään 1-4%-yksikköä sen yli.

Tällaisen varainhoitomallin kustannustehokkuus korostuu, kun huomioidaan, että varainhoidon kulut ja sijoituslainan korot ovat molemmat täysimääräisesti vähennyskelpoisia pääomatuloverotuksessa. Ymmärtääkseni aika tyypillinen pienehkön salkun varainhoitopalkkio on 0,6 %+alv -tasoa (joka laskee noin miljoonan euron kohdalla alemmas), ja varainhoitopalkkio alveineen kutistuu verovähennyshyödyn myötä tosiasiassa vain noin 0,50 %:n tasoon. Ja vastaavasti 12 kuukauden euriboriin sidottu, kokonaiskoroltaan esimerkiksi 3,5 % oleva sijoituslaina maksaa verohyödyn jälkeen sijoittajalle todellisuudessa vain noin 2,3%. Kun nämä nettokustannukset suhteutetaan salkun tuottopotentiaaliin, kokonaisuus nousee riskikorjatussa kilpailukyvyssään perinteisten rahastojen yläpuolelle: maltillinen ja mielestäni erittäin realistisesti saavitettava 7–8 % markkinatuotto riittää 30 prosentin vivulla ja verohyödyillä nostamaan oman pääoman tuoton helposti 10 % tasolle tai jopa sen yli. Tämä verovipu tarkoittaa käytännössä sitä, että sijoittajalle jäävä riskikorjattu nettotuotto optimoituu huomattavasti pelkkää velatonta salkkua tehokkaammin. Tämä on ainakin itselläni se syy, miksi olen jo pidempään ollut mukana, ja uskon sen olevan monen asiakkaan tyytyväisyyden taustalla palvelun laadun ja muutamien muiden herkkujen lisäksi :slight_smile:

Ålandsbankenilla on tarjolla myös kokonaan ETF-tuotteilla toteutettava varainhoito, tai sitten niistä voi rakentaa osan salkku suorien osakkeiden rinnalla. Mitä omaa tuttavapiiriäni olen seurannut, niin tyypillinen malli, että suoria osakkeita on Pohjoismaista ja kv-hajautus tehdään ETF-tuotteilla.

ÅB on selkeästi tehnyt strategisen valinnan, että kyse on asiakkaan tarpeeseen räätälöidystä pitkäjänteisestä varainhoidosta, ei niinkään trading-alustasta heille, jotka haluavat tehdä osake- ja ETF-kauppaa. Ja tässä ÅB kyllä pärjää hienosti ja ainakin itse tuntemillani ihmisillä tämä on tuonut mukanaan varsin hyvät tuotot jo pidempään. Monella on sitten Nordnet-salkku tai muu sijoitusharrastusta varten, mutta ainakin itselläni nämä ovat ihan eri tarpeeseen: ÅB tarjoaa ainakin itselleni sen core-varallisuuden konehuoneen, joka ruksuttaa korkoa korolle taustalla, ja harrastuspuolella voi sitten pelailla tätä hauskaa peliä, jossa menestys on vuosittain vähän vaihdellut :slight_smile: Itse olen vahvasti sitä mieltä, että salkun ydintä pitkäjänteisesti rakentaessa kannattaa tällainenkin vaihtoehto katsoa ja moni on ollut siihen tyytyväinen.

Tällaisia ajatuksia tulee mieleen.

21 tykkäystä