Som dåvarande analytiker på Taaleri kan jag kommentera att vid köptillfället bestod Taaleri Förmögenhetsförvaltnings arvoden grovt sett av följande (inte i prioritetsordning):
-
traditionell kapitalförvaltning (fonder, fullmaktsförvaltning [TVK], konsultativ)
-
Alternativa produkter (till största del Taaleris egna fonder)
-
Strukturerade produkter
-
Prestationsbaserade arvoden från utvalda fonder
Enligt min uppfattning har åtminstone de prestationsbaserade arvodena i praktiken försvunnit, då dessa specifika fonder har krympt rejält sedan dess och deras track records har försvagats. Inom de alternativa produkterna var samarbetet med Taaleri tänkt att vara en viktig pusselbit, men arvodena förblev tunna redan tidigare (av många orsaker har de alternativas roll förblivit väldigt liten hos Aktia), och förra sommaren sade Taaleri även upp samarbetsavtalet. Även volymerna för de strukturerade produkterna har enligt min kännedom sjunkit rejält, eftersom Taaleri tidigare gjorde dessa i riktigt stora volymer. När man därtill vet att även den traditionella kapitalförvaltningen har haft utmaningar för Taaleris del (hög personalomsättning), kan man inte se nedskrivningen som en jättestor överraskning. Obs! Aktia rapporterar ju inte dessa poster, så detta är rentav egna gissningar ![]()
Hur som helst är det värt att komma ihåg att detta var en helt bokföringsmässig åtgärd
. Den verkliga skadan skedde redan för flera år sedan när integrationen av en eller annan orsak gick åt skogen ![]()