Aamulla siis valmista, ja tiedetään ketkä osallistuvat minimimäärällä (noin 5M€). Yhtiökokouksessa jossa se antivaltuutus hylättiin mainittiin keskustelussa että antivaltuutus on osa muuta rahoituspakettia, eli tämä EIP oli silloin jo rakenteilla, isot kasvupääomaruiskeet siis plääninä ja nyt menossa toteutukseen.
Ohhoh. Kova suoritus osallisilta, kun kiskaistaan nopeutettu tarjousmenettely ilman alennusta. Tällaiset on aika harvinaisia. Kysyntää on siis ollut. Ei taida tulla huomenna antidippiä ostettavaksi .
Olihan Aiforia jo valmiiksi alennuksessa
No mutta tosissaan puhuen, tän firman rahoituksen järjestymiseen suht. mukavissa merkeissä mulla on ollut jo luottamus pidempään. Iso ero esim. Faroniin verratessa.
Aiforia tiedotti torstaina keränneensä noin 6,4 MEUR:n bruttovarat suunnatulla osakeannilla. Pidämme annin toteutusta yhtiön ja nykyomistajien kannalta erinomaisena, sillä uudet osakkeet merkittiin suoraan torstain päätöskurssilla ilman suunnatuille anneille tyypillistä alennusta. Yhdessä hiljattain tiedotetun EIP:n lainajärjestelyn kanssa anti poistaa nähdäksemme yhtiön lähivuosien rahoitusriskit. Rahoituskierros on linjassa odotustemme kanssa, ja päivitämme annin tiedot malliimme seuraavan yhtiöpäivityksen yhteydessä.
Tämähän oli mielenkiintoinen nyanssi, mikä jäänyt itselleni paitsioon. Kiitos nostosta! Jos muillekin tuntematon case, niin ohessa Geminin koonti omistuksista ja taustoista: Omistus suomalaisessa Aiforiassa
De Gunzburgien yhteisö on ollut mukana suomalaisessa lääketieteen tekoäly-yhtiö Aiforia Technologies Oyj:ssä jo pitkään – aina yhtiön First North -listautumisannista (2021) lähtien.
Yhtiö herättää heissä mielenkiintoa Jean de Gunzburgin oman taustan vuoksi: hän on kansainvälisesti arvostettu molekyyli- ja solubiologi, joka on tehnyt pitkän uran muun muassa Institut Curiessa syöpätutkimuksen parissa. Aiforian kehittämät syväoppivat tekoälyratkaisut patologian ja kudosnäytteiden analysointiin osuvat suoraan Jeanin tieteellisen asiantuntemuksen ytimeen.
Viimeisimmät liikkeet (Kesäkuu 2026): Aiforia tiedotti juuri (25. kesäkuuta 2026) järjestävänsä suunnatun osakeannin kansainvälisille ja kotimaisille instituutioille kerätäkseen vähintään 5 miljoonaa euroa. TAJLIP (de Gunzburgien yhtiö) on ankkuroinut tätäkin antia antamalla merkittävän merkintäsitoumuksen yhdessä Aiforian hallituksen puheenjohtajan Tuomas Tenkasen yhtiön sekä Mikko Laakkosen kanssa.
Omistuksen määrä: Tarkka prosenttiosuus vaihtelee antien ja hallintarekisteröityjen osakkeiden (kuten Citibankin kautta kulkevien omistusten) takia, mutta de Gunzburgien TAJLIP on kuulunut Aiforian keskeisimpiin ja tunnetuimpiin kansainvälisiin ankkurisijoittajiin alusta alkaen. He toimivat yhtiössä pitkäjänteisinä “älykkään pääoman” (smart money) tarjoajina.
Laitoin avaukseen pohjajigin siltä varalta, että joku pullero panikoi uutisesta ja paiskaa osakkeet myyntilaitaan, mutta kurssireaktio olikin sellainen kuin sen pitääkin. Täytyy kyllä ennen H1 rapsaa noukkia lisää osakkeita ennen kuin iso yleisö hiffaa mitä on käynnissä.
Selvennyksenä, että tämä 662 miljoonalla myydyn Mobidiagin Tuomas Tenkanen on Aiforian pääomistajia, mukana isosti tässä ja kaikissa edeltävissä Aiforian rahoituskierroksissa - ja siis Aiforian hallituksen puheenjohtaja