Det återstår att se i vilken riktning tillväxten utvecklas under de kommande åren. Som användare av systemet har jag funderat på hur den långa lågkonjunkturen inom byggbranschen och de marknadsförändringar den fört med sig påverkar Admicoms verksamhet. Enligt min mening ger systemet störst nytta om man agerar som ett direkt anställande företag (personalen direktanställd) och använder Admicom som affärssystem samt bokföringsbyrå. För ett sådant arbetssätt upplever jag att Admicom är utmärkt och att konkurrerande aktörer inte har något lika praktiskt system att tillgå.
Nu när så kallade traditionella direktanställande företag har gått i konkurs eller lagt ner, är min bild att de nya företagen i branschen är små enskilda firmor, och större nystartade företag anställer inte direkt utan arbetar med hyresarbetskraft eller genom en lättföretagarmodell. För ett sådant arbetssätt ser jag inte lika stor nytta med Admicoms lösningar, eftersom verksamheten kan hanteras med lättare och billigare system.
Det har tillkommit många tilläggstjänster i Admicom under de senaste åren… de har säkert sin plats, men byggbranschens lönsamhet kommer att vara under hård press under de kommande åren, så jag tror inte att det är möjligt att få särskilt höga marginaler från kringprodukter. Dessutom finns det väldigt många applikationer tillgängliga för dokumentation, projektledning, fastighetsförvaltning, mängdberäkning och liknande tilläggstjänster (t.ex. Dalux, SokoPro, Granlund Manager, Tampuuri).
Admicoms styrka har enligt min mening varit ett enkelt och fungerande system samt en pålitlig och enkel prissättning; förhoppningsvis består den grundtanken även i fortsättningen.