Aallon Group -kæde

Indimellem har jeg undret mig over det samme, nemlig at markedet ikke har værdsat denne præstation særlig højt. Der har selvfølgelig været en ret heftig omprissætning af aktier i den periode, da rentemiljøet ændrede sig drastisk efter en lang periode med nulrente-fest. Læg dertil den finske økonomis elendighed og et regulært small-cap bear-marked bagefter, så det er ikke så mærkeligt, at kursen ikke flytter sig på trods af de gode resultater :smiley:

Jeg spekulerer dog lidt på, om markedet mon er forudseende og allerede diskonterer en udtørring af opkøbspipelinen eller en svækkelse af processen på anden vis. I Aallons sektor er der nemlig ikke nødvendigvis uendeligt mange passende emner til rådighed alene på hjemmemarkedet, og branchen konsolideres desuden fra mange sider samtidigt. Derudover er branchen relativt personafhængig, hvilket medfører sine egne risici i forhold til de opkøbte virksomheders kontinuitet, noget der allerede er blevet diskuteret meget i tråden.

Desuden nager det mig, at ledelsen og bestyrelsen har et beskedent aktieejerskab; jeg så gerne mere af det, da investeringscasen jo læner sig tungt op ad succes med kapitalallokering, det vil sige i praksis opkøb. Man har selvfølgelig haft ret god succes med det historisk set.

Eller er det alligevel lige præcis nu, man burde blive begejstret for disse småselskaber fra Helsinki, og er min skepsis bare et resultat af dette langvarige small-cap bear-marked og den finske økonomis elendighed? :smiley: Selvfølgelig kan Aallon med den nuværende værdiansættelse være en helt fornuftig investering til det næste finske økonomiske opsving (kommer der overhovedet sådan et igen? :smiley:), selvom man måske ikke længere kan få en værdiskabende ”compounder” baseret på opkøb i årtier fremover.

12 Synes om