En ny rapport kommer senast i samband med bokslutet i februari, såvida inte större företagsförvärv hinner ske dessförinnan. Men i sig är Aallon Groups utveckling ganska lugn och stabil. För bolagets del anser jag att situationen fortfarande är liknande som tidigare, det vill säga att Finlands svaga ekonomiska utsikter bromsar den organiska tillväxten på kort sikt, men genom företagsförvärv är bolagets tillväxttakt riktigt pigg. Enligt våra prognoser skulle tillväxten för 2025 vara cirka 16 %.
I samband med bokslutet är bolagets lönsamhetsutveckling och hur förra årets organisationsreform har påverkat den av särskilt intresse. Samtidigt genomförde bolaget fusioner av dotterbolag, vilket bör göra förvaltningen av koncernen effektivare i framtiden. Förutsättningarna för organisk vinsttillväxt under de kommande åren stärks alltså, när man söker mer effektivitet i den egna verksamheten och förhoppningsvis får åtminstone lite draghjälp för tillväxten från den finska ekonomin vid något tillfälle. Enligt vad jag förstår finns det fortfarande gott om potentiella förvärvsobjekt på marknaden.
Enligt våra prognoser är Aallon Groups justerade P/E-tal för i år cirka 10x, så förväntningarna är mycket blygsamma om man ens fortsätter gradvis i rätt riktning med vinstutvecklingen. Det vill säga, om resultatet växer under de kommande åren skulle jag bli mycket förvånad om aktien fortsatte att ligga kvar på nuvarande nivå.