Xpeng (XPEV) - Kiinalainen sähköautovalmistaja

Xpeng aikoo aloittaa robottaksien testauksen ensi vuonna Guangzhou’ssa ja jossain muissa kaupungeissa.

Yhtiö esitteli myös uuden humanoidirobotin, jonka sarjatuotanto on tarkoitus käynnistää jo ensi vuonna.

Xpeng pyrkii Teslan tapaan laajenemaan myös autoteollisuuden ulkopuolelle.

https://www.cnbc.com/2025/11/05/china-xpeng-to-launch-robotaxis-humanoid-robots-with-own-ai-chips.html

1 Like

Voipi olla että xpengin satsaus eenemmän researchiin kuin PR jippoihin ja kalliisiin näyttelyhalleihin alkaa tuotta tulosta.

Sääli vain että maailman asiat ovat kuin ovat tällä hetkellä, muuten voisi ajatus pystyttää tehtaita USA ja Eurooppaan olla kypsä.

Usa vs Kiina suhde erittäin epävarmaa ja sijoittaminen Eurooppaan voi loppua EU takavarikoinnilla. En yhtään ihmettele että EUn maat ovat konkurssi valmiudessa. Saksassa valmistellaan mielummin aseita kuin autoja, vibrat II MS,aan.

1 Like

Mun pointti oli, että käytin 50 USD:tä vertailukohtana ennen kummankin osakkeen romahdusta. NIO oli muistaakseni jopa yli 90 USD ja XPeng yli 50 USD huipuissaan. Jos olisin esimerkiksi ottanut kriteeriksi puolet niiden all-time high -hinnasta, niin NIO:n osalta tuomio olisi ollut vielä paljon rankempi ja kovempi, koska sen pudotus on ollut niin jyrkkä. Ei se tuossa ollut tarkoitus! Mun mielestä molemmat ovat ottaneet osumaa, mutta NIO on tippunut suhteellisesti enemmän ja vaikealta näyttää ja luulen että olet samaa mieltä?

Alusta asti olen katsonut Xpengin ja Nion ollevan kovat kilpailijat keskenään (jossa Nio oli median suuressa suosiossa - ymmärrettävästi). Riitti pitkällle mutta ei ehkä ihan maaaliin saakka. Huominen näyttää realiteetit.