Wulff växer i förhållande till de största företagen och det är bra. Works kan förklara en del av nedgången, förutsatt att det ännu inte tillhör de största aktörerna. Detta alltså under antagandet att Q3 har genererat ~300M i omsättning enligt rapporten (annualiserad omsättning ~1150M), och Works omsättning torde vara ~10-11 milj. På denna nivå skulle Works motsvara 3-4% av de 20 största aktörernas omsättning under Q3 2025. Om listan uppdateras årligen är det sannolikt att Works skulle flytta in bland de 20 största. Med en jämn fördelning skulle varje företags andel av omsättningen vara 5%, vilket inte är realistiskt.
Som nya öppningar har Wulff Doctors och Works internationalisering till Rumänien (LinkedIn) nämnts. Samtidigt verkar Wulff consulting-teamet växa, så det finns många groddar till tillväxt. Topplinjen kommer att svälla, men förhoppningsvis skenar inte kostnaderna.
Kan man göra saker bättre än andra inom personaluthyrning? Jag tycker inte att Wulff har uppfunnit något nytt och revolutionerande. Jag vet inte, men jag anser att denna verksamhet till stor del bygger på goda nätverk (nyckelpersoner) och trendighet/varumärkesbyggande. Genom att misslyckas kan du förlora det ena och till slut båda.
Jag är reserverad till Wulff Doctors. Ledaren har visat prov på tillväxt, men verksamheten har sedan dess minskat efter att ha lämnat Eezy och ledningen har bytts ut. Är läkare intresserade av att finnas på listorna hos dessa företag, som mer förmedlar grundläggande arbetare… jag vet inte men jag tvivlar.
Slutligen har Works beslutat att internationalisera sig till Rumänien. Konceptet är att agera lokalt och även erbjuda arbetskraft till Finland. Jag kan ärligt talat inte bli entusiastisk över detta. Jag hade hellre sett dominans på hemmamarknaden, vilket jag har betydligt mer tro på.
Kort sagt, för närvarande finns det många organiska omsättningstillväxtfaktorer (Works i Finland, Works utomlands, Doctors, Consulting, marknadens återhämtning), kanske lite för många. Vilka organiska tillväxtprognoser har Inderes för segmentet arbetslivstjänster? De kommande omsättningsprognoserna är ganska måttliga, eller förväntas det att andra delområden kommer att försämra sin prestation avsevärt i framtiden?