Moro,
Kiitos kaikille kysymyksistä! Koitanpa vastailla niihin fiksusti. ![]()
Putti: ”Skenaario: Mikäli lyhyellä 0-2v aikavälillä kävisi niin, että kysyntä alalla kasvaisi merkittävästi, miten kykenisitte vastaamaan tähän Wittedillä?”
Mä ottaisin tuon ongelmatiikan tosi mielellään :-). Tässä maailmassa me elettiin 2016-2022 ja hienosti osattiin taiteilla ja kasvaa. Meillä on joku 6000 ihmistä mukana tässä Witted Networkissä ja jokaiseen projektiin on tosi paljon halukkaita osallistujia sieltä kumppaneiden puolelta. Kyllä tää ongelma kelpaisi mulle ![]()
Blackparta: ”Onko jotain missä näin jälkikäteen tuntuu selvältä asialta, että tuossa asiassa vähän mopo keuli eikä tuota asiaa enää tulisi tehtyä?”
Heh. Oot selvästi nähnyt kaikenlaista menoa maailmalla.
Me ollaan kyllä oltu tosi hiiriä ja ehkä enempi just aina eletty niukkuudessa. Ei meillä ole taseessa veneitä, autoja tai hienoja toimistoja. Hulluin juttu mitä tulee mieleen on jostain 2017 vuodelta kun joku toi meidän juhliin heinäsirkkoja ruuaksi. Mun mielestä se oli ja vähän liikaa, eihän me nyt sellaiseen lähdetä. Mutta syötiin me ne sirkat, mitään ei heitetty pois.
Luulen, että pitkälti olisimme päätyneet aiempina vuosina samoihin ratkaisuihin nykytiedolla markkinastakin. Aina sinne 2022 vuoden kesään saakka me kasvettiin älyttömän kovaa vauhtia ja tuolloin oli ehdottomasti fiksuin päätös investoida tulos takaisin kasvuun. Se oli paras sijoitus mitä olen ollut tekemässä. Kukaan ei tietänyt että markkina jarruttaa kovasti vuoden 2022 lopussa ja 2023 aikana, joten ehkä omalta osaltani olisin jarruttanut kasvupanostuksia sitä silmällä pitäen jo hieman aiemmin ja lähtenyt nostamaan kannattavuutta. Niin luulen, että olisi toki toimineet kaikki muutkin alan yhtiöt.
Blackparta: ”Kuinka paljon kiinteitä kuluja ollaan saatu karsittua vuositasolla?”
Saara taisi vastata tähän tuossa Frans-Mikaelin haastattelukysymyksissä? Me ollaan saatu tehtyä ne säästötoimenpiteet jota silloin vuoden alussa kuvattiin ja ne näkyvät nyt sitten luvuissa Q2 eteenpäin aikalailla täysimääräisinä. Running rate on siis noussut jo selvästi.
Blackparta: ”Kuinka tiukalla kammalla kuluja on käyty? Onko vielä mahdollista karsia kiinteitä kuluja tarpeen vaatiessa vai onko kone viritetty tuon puolesta tappiin?”
On me kyllä karsittu kustannuksia jo paljon. Tällä hetkellähän olemme nyt tilanteessa jossa tuo kannattavuustaso on se mitä toivottiin saavutettavan 2024-2025 aikana. Taso on nyt jo hyvä ja ihanteellisesti se parantuisi kasvun kautta. Kysyt kuitenkin, että mistä säästöä hakisin jos tarve niin vaatisi ja tuohon ei ole ihan helppoa vastausta. Pörssiyhtiönä toimiminen vaatii tietynlaisen setupin. Näyttää siltä, että osa firmoista ovat päättäneet siirtyä privaattiyhtiöksi ja tuolla tavalla kustannuksia säästyy jopa miljoonan euron verran vuodessa. Me ollaan kuitenkin valittu 2022 listautua pörssiin, joten meille paras tie olisi kasvun tie.
Kiitos teille kysymyksistä ja terkkuja Helsingistä. Täällä on vielä kauniit kesäsäät, nauttikaa :-).
Yt. Harri