Verkkokauppa.com - Uhkaako Amazon?

@Aston_Livingstone haastoi lukemaan Inderesin Verkkokappa.com:n raportin tuolla “Sijoitusstrategiasi” -ketjussa, erityisesti keskustelu lähti tästä:

Kävin nyt nopeasti selailemassa rapsan, ja keskityn kohtaan Kilpailuedut (sivu 9). Nämä siis minun mielipiteitäni, voin toki olla väärässäkin. :slight_smile:

Inderesin raportista: " Edullinen kustannusrakenne. Verkkokauppa.comin kiinteät kustannukset olivat vuonna 2017 11,4 % liikevaihdosta, kun ne ovat kaupan alalla viime vuosina olleet keskimäärin noin 27 %. Kiinteiden kulujen merkittävä ero johtuu mielestämme kolmesta tekijästä: 1) Verkkokauppa.comin strategia rakentuu verkkokaupan ympärille ja kivijalan osuus on huomattavasti verkkokauppaa pienempi. Tämän myötä sen kiinteistöihin liittyvät kulut ovat myös hyvin pienet suhteessa kivijalkaan pohjautuvaan toimintamalliin. 2) Verkossa tapahtuva kauppa vaatii perinteistä kauppaa vähemmän henkilöstöä ja näin ollen henkilöstökulut ovat pienemmät. 3) Yhtiölle ei sen nuoren iän vuoksi ole kertynyt historiallista taakkaa (päällekkäisiä IT- järjestelmiä, raskaita kanta-asiakasohjelmia yms.).

Tuossa on pari kohtaa, joista en ole täysin samaa mieltä (jossei nyt täysin eri mieltäkään):

  1. Jenkeissä on ollut paljon puhetta siitä, että kivijalkaa tarvitaan sittenkin, nimenomaan jakelupisteinä. Osin siksi A ilmeisesti osti WholeFoodsin ja muitakin huhuja on ollut liikkeellä. Itse olisin nyt taipuvainen uskomaan, että jonkilainen kivijalan tukema web(mobile)-first malli on se toimivin. Ehkä se totuus löytyy jostain Gigantin ja Verkkiksen välistä?

  2. Totta, henkilöstökulut jäävät alhaisemmaksi. Samalla tosin se myymälässä tapahtuva up-sell ym vähenee. Vertailuluku raportissa on myös kaupan alalta geneerisesti, ei suoraan kilpailijoilta (?). En tosin näe, että vaikka Verkkis pärjäisi Giganttia vastaan tässä, niin miten se pärjää sitten vaikka Amazonia (tai ketä vaan uutta nettitulokasta) vastaan jos se tilanne tulee?

  3. Tästä en osaa sanoa juuta enkä jaata, tuo on nyt ihan tulkinnasta kiinni onko se uhka vai mahdollisuus (kuten Indereskin rapsassaan itse toteaa)

Yksi itseäni tuossa raportin sivulla 9 eniten arveluttava kohta on tuo vahva brandiarvo. Se kun on vain ja ainoastaan Suomessa ja Suomen retailissa Verkkis ei voi kasvaa mahdottomasti ilman että S-ryhmä. Kesko, Gigantti ja Power käyvät isommilla muskeleilla sen kimppuun. Sen takia en itse ole sitä mieltä, että löytyy sen enempää kilpailuetua kuin sitä kasvutilaakaan loputtomasti ilman, että vastustajat heräävät.

3 tykkäystä