Baroner/Baronesser

Jeg skriver også mine egne erfaringer her efter et år som friherre. Jeg har med interesse læst andres beretninger og identificerer mig stærkt med dem.

Jeg er en familiefar på 40+ i hovedstadsregionen, familien består af flere skolebørn, en kone der forfølger sin egen karriere og en ung, lidt skør hund.

Jeg var enormt heldig i arbejdslivet: jeg arbejdede i 20+ år, hvoraf 10+ år som partner i et selskab, der klarede sig økonomisk enormt godt. Udbytte svarende til (og meget mere end) arbejdsindsatsen landede årligt på holdingselskabets konto. Arbejdet var virkelig interessant og opslugte mig, men arbejdsfællesskabet var sådan, at kun gyldne håndjern holdt mig der. Viden, kapital og netværk (i positiv forstand) opstod samtidig nærmest ved et tilfælde. Mange år, netop på denne tid af året efter juleferien, kæmpede jeg en indre kamp med mig selv om, hvorvidt det var det værd, og jeg endte altid med, at ved at fortsætte et år mere ville formuen vokse så betydeligt, at det stadig var værd at presse på. Nu griner jeg rigtigt, når søndagsblues, når weekenden slutter eller ferierne er forbi, er væk.

For et år siden stoppede jeg så med arbejdet og partnerskabet. Dette var en enorm lykke for mig. Jeg stod over for noget nyt, økonomien var sikret, og følelsen var som i studentertiden 25 år tidligere: jeg vidste ikke præcist, hvad fremtiden ville bringe, men samtidig var følelsen, at uanset hvad der lå forude, ville det gå godt.

Jeg fik et tip fra mange i samme situation om ikke at skynde mig at gribe fat i noget nyt. Og dette råd har vist sig at være værdifuldt. I løbet af året er det blevet bekræftet, at jeg ikke længere vil tage et fuldtidsjob. Min oprindelige plan er blevet styrket: jeg administrerer min egen investeringsportefølje gennem et holdingselskab, som i arbejdsårene fungerede som en sparegris, og som jeg tidligere ikke havde overskud til at bruge meget af min knappe fritid på. Jeg tager selektivt et par rådgiver-/bestyrelsesroller, og resten af tiden gør jeg, hvad jeg har lyst til: jeg deltager i børnenes fritidsaktiviteter, nationalt forsvar og frivilligt arbejde. Især disse tre sidste har været meget givende, da de tidligere var dem, jeg har skåret mest ned på. Til mine egne kære hobbyer som motion og læsning har der selvfølgelig været så meget tid, som jeg ønsker.

Husholdningsarbejde og børnekørsel er altid blevet delt med min kone. Min kone har hele tiden forfulgt sin egen karriere, men de sidste par år arbejdede hun en kortere arbejdsuge (men stadig, efter min mening, mindst lige så meget som mig). Nu efter sidste sommer var det muligt for hende at tage en fuld arbejdsuge tilbage.

Mens jeg skriver dette, føles teksten virkelig elitær (det må være tilladt, da emnet for tråden er livet som friherre). Ærligt talt indrømmer jeg dog, at jeg har været enormt heldig i arbejdslivet. I en anden periode i arbejdslivet ville økonomisk vækst og renteniveau ikke have bragt sådanne windfall-indtægter til arbejdslivet, som det nu skete for mig undervejs.

Efter et år som friherre føles det virkelig godt, og jeg savner ikke mange ting fra arbejdslivet. Det, jeg savner, er næsten trivielt, som printerpapir i dag, da jeg skulle printe en formular til barnets skole :slight_smile: Venskaber med de vigtigste mennesker er bevaret, og da der er blevet frigivet tid, er der kommet nye til fra andre kredse.

Nogle gange føles det lidt svært at forklare, hvad man laver, når man ikke er på arbejde, men dette er åbenbart en ret finsk ting: Min studiekammerat, der bor i Schweiz, forstod det med et halvt ord og sagde, at der er denne situation socialt accepteret på en helt anden måde, og man behøver ikke at forklare eller forsvare livet som friherre på nogen måde.

Tak igen for at have kunnet læse andres erfaringer. Jeg håber, at disse mine egne tanker er til lignende støtte og gavn for andre! Jeg besvarer gerne spørgsmål, hvis der dukker nogen op under læsningen.

229 Synes om