Uhkaako kassavirtasi kuihtua inflaation myötä - Arjen säästövinkit joilla on merkitystä

Kevyt Suomi-lisä, kun puolet lähtee hinnasta. Tuostakin lähtee vielä puolet varmaan, jos menee Espanjaan.

9 tykkäystä

Aika lailla itsestään selvyydestä kyse, mutta itse olen huomannut, että alkoholin jättäminen pois on toki ennen kaikkea terveydelle eduksi, mutta vähitellen se näkyy myös käyttötilin puskurin kasvuna.

Vuosia olen ollut varsin tyypillinen suomalainen alkoholinkäyttäjä. Päivittäin en toki juo, mutta vapaapäivien iltoina keskiolut ja valkoviini on maistunut ja laskeskelinkin, että karkeasti n. 30 euroa viikossa on tullut alkoholijuomiin käytettyä. Täysin tipattomia kausia olen toki viettänyt ennenkin, mutta elokuun lopulla jostain iski motivaatio kokeilla vähän pidempää jaksoa ja sitä on nyt kestänyt kohta 11 viikkoa.

Terveydelliset vaikutukset tunnen hyvin. Vireystila on parantunut, töissä ja vapaa-ajalla olen yleisesti hyväntuulisempi ja yleisesti “draivia” riittää enemmän ja kuten jo mainitsin, rahaa jää enemmän ja enemmän säästöön, kun muuten rahankäyttöni on pysynyt ennallaan.

26 tykkäystä

Moi. Olisi uusi blogipostaus joka liittyy tuotevertailupalveluun. Mutta saako täällä julkaista kun siinä on mainoslinkkejä, ja kiinnostaako? Ei ole kenenkään etu jos viljelen kaikkea kaikkialle jos paikka on väärä ja ei haluta :slight_smile:

2 tykkäystä

Moikka!

Jos kyseessä on jokin kaupallinen yhteistyö, esimerkiksi sellainen, jossa on tehty yhteistyötä jonkin toimijan kanssa ja sitten tuodaan mainoshenkisesti esille jotakin palvelua — kuinka upea se on ja miksi se olisi paras — niin sellaisia ei ehkä oteta tänne niin mielellään. :slight_smile:

Joskus jotkut ovat tehneet “blogitekstin” jostain palvelusta, jota on käsitelty vain positiiviseen sävyyn, vaikka kyseinen palvelu ei ole ollut millään mittarilla oikeasti alan paras. :slight_smile: Niin tuollaiset tekstit eivät oikein sovi tänne. :slight_smile:

Mutta sen sijaan jos joku sivusto, palvelu tai tuote tuodaan esiin puolueettomasti, niin sellaiset jutut ovat yleensä ihan ok, koska niistä voi olla aidosti hyötyä, eli sellaisia mielestäni voi jakaa sille kuuluvassa ketjussa.

Monilla blogeilla ja sivustoilla on mainoksia, mikä on ihan ymmärrettävää. Mutta jos joku postaus tai teksti käytännössä mainostaa jotakin tuotetta tai palvelua — suoraan tai epäsuoraan — niin se ei ole ok.

Eri asia on mielestäni kaupallisessa yhteistyössä tehdyt yhtiöanalyysit, sillä ne ovat usein olleet ihan päteviä ja hyödyllisiä tietolähteitä sijoittajille. Niissäkin on kuitenkin tärkeää, että yhteistyö mainitaan selkeästi. :slight_smile:

Linkit vastaanotetaan paremmin, jos ne ovat referoitu hyvin ja jos kirjoittaja muutenkin aidosti sekä oikeasti osallistuu Foorumilla käytävään keskusteluun. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa illanjatkoa!

EDIT:

Jatkan tänne, hyvä idea - kiitos!. Kysyn, mitä mieltä, jos jonkun tällaisen muotoilun sinne saisi. :slight_smile:

4 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas , kannattaisi varmaan tehdä sääntöihin / guidelineseihin joku linjaus aiheesta? Jos tulee tällaisia kyselyitä niin voisi viitata sinne ja kirjoittajat sitten voisivat miettiä sen pohjalta mitä julkaisevat. (En nyt ota kantaa itse sisältöön vaan vain ehdotan asian kirjaamista tuonne sen mukaisesti, minkä ylläpito kokee hyväksi).

4 tykkäystä

Minä tilasin tuollaisen kortin myös, hyvä hyöty ja kun olen Nordean asiakas jos valmiiksi, niin helppo vaihtaa. Tällä viikolla tuli ilmoitus positiivisen luottorekisterin tsekkauksesta, varmastikin liittyy tähän hakemukseen. Minusta fiksu kortti ja premiuminkin hinta tulee vuodessa helposti cash backina säästettyä.

2 tykkäystä

Moi. Kiitos vastauksesta. Tällä hetkellä en linkitä sitä postausta siis tänne, kyseessä on vähän rajatilatapaus. Jouduin muun muassa SEO optimoinnin takia lisäämään ylimääräisiä juttuja julkaisuun, joten menee just ja just linjauksen huonolle puolelle. Ehkä julkaisen sen joskus jos olen käsitellyt sen paremmin.

Moi. Oma “säästövinkki” on ollut OP Platinum kortti, jonka OP tarjosi ilman kuukausimaksua vuosille -24 ja -25 omistaja-asiakkaille. Kortin otin joskus alkuvuodesta 2024, kun ilmaiseksi sai ja säästöä on syntynyt varmana useita satoja euroja, koska kortti pitää sisällään ilmaisen sisäänpääsyn lentokenttien loungeihin. Lentokentillä jonkin verran tulee työn puolesta istuttua ja kun ihmisen pitää syödä, niin ruoka on ollut ilmaista.

Harmikseni tänään kuulin OP:n aspasta että kuukausimaksuttomuus poistuu 2026 alusta myös omistaja-asiakkaille. Kuukausihintaa 53€/kk ei todellakaan kiinnosta maksaa.

Vinkkini siis sisältää kysymyksen: onko jollakin tietoa 1) ilmaisesta 2) edullisesta luottokortista, joka oikeuttaa esim priority pass- sisäänpääsyn lentokenttien loungeihin tai muuten edulliseen ruokailuun lentokentillä?

edit. lähinnä tarkoitan rajatonta sisäänpääsyä. 4-6 sisäänpääsyä vuodessa menee äkkiä.

1 tykkäys

Nordea Platinum -kortti pukattiin maailmaan joku aika sitten ja kuulostaa että voisi tikata joitakin vaatimuksiasi. Kuukausihinta kuolevaisille oli jotakin, taion hatusta 17€ kuukaudessa ja Premium-asiakkaille vitosen tasoa.

Disclaimer: Kannattaa tarkistaa hinnat Nordealta.

2 tykkäystä

Telian feissari tyrkytti Myllyssä 300M 5G rajatonta liittymää hintaan 17,99€/kk. 12kk määräaikainen sopimus. Mukaan sai 60€ lahjakortin S/K/Lidl ja 30€ laitelahjakortin Teliakauppaan, sekä kasan lakritsaa pojalle. Lakritsat kyllä nautittiin, mutta Elisan winback tarjous oli vastaavalle liittymälle saman hintainen ja 70€ lahjakortti S-ryhmään. 100M rajaton 4G olisi ollut Elisalta nyt 16,99€/kk, vuoden määräaikaisia sopimuksia kaikki. Liittymä ei tällä kertaa vaihtunut

7 tykkäystä

Meillä on kotinettinä Elisan 100M. Nopeus riittää täysin ja Elisa toimii asuinpaikassamme hyvin, ei viitsisi vaihtaakaan kun ei tiedä toimiiko muut yhtä hyvin. Muutama vuosi sitten otin tämän ja hinta taisi olla ensimmäiset 24kk 19,99€/kk. Tämän jälkeen hintaa on aina yritetty nostaa 12kk välein 29,99€, mutta olen viestitse saanut hinnan aina seuraavaksi 12kk ajaksi tuohon samaan 19,99€. Nyt seuraavalle laskulle olisi taas tarjoushinta katkolla. Meillä on siis reititin jossa sisällä SIM-kortti (ja SIM kortilla oma puh. nro.), toimiikohan näissä nettiliittymissä myös tuo kilpailijalle vaihto ja sen jälkeen odotellaan tarjousta Elisalta, onko kenelläkään kokemusta? Eli aloitanko jokavuotisen viestittelyn Elisan kanssa hinnasta vai olisiko mahdollisuus hyvään win-back tarjouskeen kuten puhelinliittymissä :thinking:

1 tykkäys

Tuli tuosta edellisestä mieleen, että jos on tällainen fossiili kuten minä, ettei esim. pelaa tietokoneella (poika kyllä pelaa) niin kannattaa nettiasioissa miettiä, että tarviiko mitään kotinettiä. Jaan puhelimesta hotspotin ja se tuntuu riittävän helposti ihan kaikkeen. Vaikka samaan aikaankin välillä ollaan koneilla.
DNA:n myyjä ei voinut ymmärtää tällaista ollenkaan että miten kukaan tulee toimeen ilman kiinteää nettiä kotona ja viimeisin myyntipuhelu taisi loppuakin suunnilleen siihen, kun se ei oikein osannut sanoa mitään :sweat_smile:

7 tykkäystä

Mekin ollaan meidän taloudessa menty jo useampi vuosi kännyköiden hotspoteilla vaikka tehdään etätöitä paljon. Varsin passeli ratkaisu jos ajoittainen hidastelu ei ole vakavaa.

5 tykkäystä