Muistaakseni Puuilon toimari sanoi, että välttävät kalliimpia tavaroita ja keskittyvät juuri näihin halpoihin tuotteisiin, josta saa paremman katteen eikä asiakas ole näissä niin hintatietoinen. Tokmanni menee eri suuntaan ja tulos näkyy.
No tuskin se Puuilokaan haalii sellaista “vanhan ajan” halpakauppatuotetta, joka ei joko toimi alun alkaenkaan tai ei toimi päivä ostohetken jälkeen.
Tokmanni-myymälät menevät liiketoiminnassaan juuri oikeaan suuntaan. Voi kun Dollarstorekin menisi ja samankaltainen konsepti saataisiin toimimaan Ruotsissa kuin mikä toimii täälläkin.
Se mikä toimii täällä ei välttämättä toimi Ruotsissa. Ei voi olettaa, että pelkällä kopioimisella tuo toimisi. Jos tuo olisi helppoa niin siellä olisi enemmänkin firmoja, jotka lähteneet laajentumaan. Moni on yrittänyt huonoin seurauksin. Tokmanni Suomessa varmaan meneekin oikeaan suuntaan. Lähinnä kritisoin Dollarstorea.
Noinhan se on. Ja tuohon liittyvää epävarmuutta markkinatkin Tokmannin suhteen hinnoittelee.
Ei kasvua/laajentumista väkisin liikeostoilla saa kannattavaksi vaikka itse ostin 7.90 mutta romahti aavistus oli kun tutkin dollarstore heikkoa menoa vähän pataan holdataan .![]()
Joo ei kyllä haali. Puuilon valikoima on oikein hyvän laatuista. Mielestäni myös Tokmannin laatu on hyvää. Itse epäilen että suurin ongelma on kuluttajien mielikuvien muokkaaminen.
En tiedä tarkalleen mitä ruotsalaiset ajattelee, mutta itse spekuloin tällaista:
Dollarstoreen kävelevä asiakas Daniel on tottunut että tavara on halpaa ja heikkoa kiinatavaraa. Hän on tottunut ostamaan lasten limalöllölelun 10kruunulla tai nopeasti rikki menevän vesipyssyn 20kruunulla. Asiakas on toki toivonut ettei nämä heti hajoaisi, mutta halvan hinnan takia on valmis kantamaan riskin. Jotkut tavarat on jopa palvelleet vuosia. Nyt kun hän kävelee takaisin niin voi olla, että limalöllölelua ei enää löydy tai se on 2x kalliimpi ja vesipyssy on 2-3x kalliimpi. Siinä kuluttaja pohtii onko laatu parantunut niin paljon, että tavaroista kannattaa maksaa tuo hinta. Entä jos kama kestää yhtä kauan kuin edellinen eli 2 viikkoa. Otanko riskin että laatu ei ole oikeasti sen parempi vai ostanko toisesta paikasta varmasti halvemman huonon tuotteen, jolloin vältetään iso pettymys missä ostetaan kalliilla ja saadaan sekundaa. Naapurin Per vieressä mutisee, että hinnat on nousseet kaupan ahneuden takia. Hänellä ei käy edes mielessä, että laatu olisi voinut parantua. Miten se edes voi parantua kun kyseessä on mielikuvaltaan halpa dollarstore kauppa. Voiko tällaisesta saada laatua? Miten Daniel ja Per saadaan vakuutettua, että kauppa on parantanut laatua eikä kyseessä ole sama vanha krääsäkauppa? Tähän tarvitaan varmasti mainontaa ja menee varmasti muutama vuosi ennen kun asiakkaat sisäistävät muutoksen jos sisäistävät ollenkaan.
Ostaako Ikeasta lautasia, jotka ovat varmasti hyviä vai ostaako “kiinakaupasta” Kotikultaa? Laatu ei varmastikaan ole Ikeaa huonompi, mutta mielikuvat on vahvoja ja niiden muuttaminen vaikeaa, kallista ja aikaa vievää. Esimerkki lautasista on syy miksi Ikean ja esim. myös McDonaldsin konsepti toimii. Asiakas voi olla varma että laatu on hyvää ja pettymyksiltä vältytään. Miksi ottaa turhaa riskiä?
Markkinat olivat pettyneitä Tokmannin tulokseen. Minun odotukseni olivat kai niin alhaalla, että olin positiivisesti yllättynyt parista asiasta. Myyntikate-% parani Q4:llä. Kassavirta oli hyvin vahva.
Osinkotaso on hieman pettymys. Samoin Dollarstoren vaikeudet.
Arvostustaso alkaa kuitenkin olla matala. 2026E P/e luokkaa 10, EV/EBITDA 6 ja P/FCF vain 3.
Myin kaikki pois viime vuonna, alan harkita takaisinostoja.
Eiköhän Ruotsalaisetkin Temuta nykyään nämä rihkamat, niin pakko muuttaa konseptia.
Dollarstoren omistajat oli hyvin hereillä. Temu perustettiin 2022 ja varmasti heti oli nähtävissä kuinka tehokas se tulee olemaan, verrattuna aikaisempiin Kiinakauppoihin. Mitä pyöri Tokmannin hallituksella elokuussa 2023 mielessä kun pisti nimet paperiin. Tuskinpa ainakaan verkkokauppa, se on selvä, kun käy Tokmannin sivuilla ![]()
Edelleen olen sitä mieltä että dollarstoren nimi pitäisi muuttaa kotoisasti Tokmanniksi ja sama konsepti. Pusketaan Suomalaisuudella markkinoille Ruotsissa ja Tanskassa.
Kannattaisiko näillä hinnoilla mielummin ostaa omia osakkeita ja mitätöidä ne, kuin antaa osinkoina rahat pois ?