I den lokala butiken fanns det redan före julafton en enorm mängd julvaror till -50 % och idag till och med -70 % på en del produkter. Det fanns fortfarande mycket varor på hyllorna. Antingen har man köpt in alldeles för mycket varor till försäljning eller så gick handeln inte alls så som man hade hoppats. På något sätt har man under årens lopp fått bilden av att Tokmannis koncept är borttappat. De försöker sälja lite av varje och ändå är varorna huvudsakligen sekunda.
Prisma och Cittari i Jumbo sålde också varor med 50–70 % rabatt, alltså helt vanlig utförsäljning av säsongsvaror. Just i dag var jag där och kollade efter rea och köpte faktiskt en vara med 60 % rabatt från Cittari och en med 70 % rabatt från Prisma – det var julblommor.
I Vanda Porttipuisto idag 50–70 % rabatt på alla julartiklar. Det var förresten gott om folk. Hyllorna var visserligen bitvis riktigt tomma och det kändes som att året höll på att paketeras ihop → det mesta av säsongsvarorna var sålda / man vill sälja ut dem nu som senast. Försäljningen har säkert varit bra, men Q4-spurten startade ju från ett rejält underläge, så det ska bli intressant att se hur guidningen håller. Sverige/Dollarstore är ett totalt mysterium för mig. Man kan tänka sig att en vinstvarning kommer den här veckan om den ska komma, kanske är nästa vecka också en tänkbar tidpunkt för ett meddelande. Måste medge att jag själv blir överraskad om det inte kommer en vinstvarning.
Grejen med dessa är att en stor del sannolikt är gammalt lager. Inköpta för en euro styck, sålda för 29,90 €. Nu ger man -70 % på detta, så marginalen är fortfarande helt galen i procent… procenträkning är förunderligt. Även om man ger bort 70 % när den ursprungliga marginalen var 95 %, så har man fortfarande över 80 % kvar själv ![]()
Det rör sig faktiskt om helt normal utförsäljningsverksamhet. Vissa kedjor inleder med lägre procentsatser, medan andra direkt sänker priset på mindre partier med så mycket som 70 procent. Människan fungerar ju så att ju högre procentsatserna är, desto säkrare blir kundtillströmningen. Samtidigt slinker det även med varor där marginalen är god.
Dessa reahyllor fylls vanligtvis snabbt med sådana direktimportprodukter som har en helt galen marginal. Och ju större mängder man beställer, desto högre blir marginalen. Jag skulle inte dra några oroande slutsatser av det ännu.
För det andra är man i praktiken tvungen att beställa ”alldeles för mycket” av säsongsvaror, eftersom man annars riskerar att stå utan varor.
Jag vet inte riktigt på vilket sätt Tokmannis koncept skulle vara borttappat. Det förra kvartalet var ju historiskt strålande. Dollarstores koncept är däremot rejält borttappat; förhoppningsvis ger de genomförda reformerna ett positivt slutresultat. Baserat på det finns det anledning att förvänta sig en uppryckning i Q4 även med tanke på att resultatkraven för Q4 var ganska ambitiösa jämfört med Q1-Q3, och ingen vinstvarning har synts till.
Oavsett marginal är det bättre att varorna går ut genom framdörren än genom bakdörren. Att kassera livsmedel är dyrt.
Här pratar vi inte om livsmedel. Men även när det gäller dem är det bättre att ha för mycket varor än för lite. Givetvis inom rimliga gränser. Att upprätthålla exakt rätt lagernivåer är omöjligt.
Utförsäljningar lockar också kunder till butikerna. Någon av dem köper till och med annat än reaprodukter.
Nu insåg jag precis att den här domaren i programmet ”Suomalainen menestysresepti” är Tokmannis nya VD.
Och visst kostar det också en del att en stor mängd julsäsongsvaror samlar damm i Mäntsälä under de kommande tio månaderna. Jag tycker det är helt bra att man gör något åt den mängden omsättningstillgångar.
Denna nyhet inger förtroende för den finländska ekonomins uppgång och piggar samtidigt upp den inhemska efterfrågan. Denna nyhet hade kunnat kopplas till diskussionen för varje hemmamarknadsföretag. Nästa år ser ut att bli bra. Människor vaknar ur sin konsumtionskoma och alla hemmamarknadsföretag tackar.
Glädje över Finlands USA-avtal: ”Arbete och försörjning för tusentals” | Kauppalehti
Kanske gör de där julgranarna inte så mycket nytta förutom som lekplatser för abborrar, som Kreate gjorde förra julen. Däremot anser jag inte att det ständiga hackandet på ett inhemskt företag är särskilt bra. Borde vi inte värna om våra inhemska företag mot Rusta, Clas Ohlson m.fl.? Det är ju faktiskt ganska opatriotiskt att hela tiden kritisera ett inhemskt företag. Fundera och tänk efter om detta inhemska företag verkligen är sämre på något sätt än dessa utländska.
Jag ser åtminstone inget i diskussionen som ger anledning att tro att någon skulle önska att Tokmanni förlorar mot sina svenska konkurrenter. Själv lutar jag också åt att Tokmanni fortfarande kan komma att göra investerarna besvikna med ett svagt resultat för det fjärde kvartalet, och det är ju kring detta som deltagarna i tråden har delat med sig av sina egna observationer.
Enligt min mening finns det ingen motsättning i att förvänta sig ett sämre resultat från Tokmanni än vad de själva har guidat för, och att samtidigt hoppas att företaget trots allt ska nå framgång på såväl hemmamarknaden som i Sverige. Att köpa aktier i konkurrerande företag på andrahandsmarknaden är inte heller – och bör enligt min mening inte betraktas som – en opatriotisk handling.
Vettiga funderingar och bra så. Det väsentliga är hur det går under kvartalet. Observationerna är sannolikt bara från den inhemska marknaden och det är uppenbart att vissa ser dessa utförsäljningar som betydande. Det viktigaste är ändå kundflödet och det totala beloppet för inköpen, vilket kanske färre har observerat. Jag påstår inget särskilt i just den frågan, men mina observationer i Vanda har varit goda. Men det är bara observationer från Vanda. Vi hoppas väl alla att Finlands ekonomi är i tillväxt, och det är väl det som Tokmannis tillväxt skulle signalera?
Den här handelsplatsen lönar sig säkert.