Tokmanni - Möjligheternas varuhus?

Jag uppskattar att Tim tog upp det här:D Och på Tokmanni i Ylöjärvi har det verkligen varit bra drag, jag tror jag svänger förbi på invigningen!

8 gillningar

Artikel i Kauppalehti om öppningen av Tokmanni&Spar i Ylöjärvi:
Handelsjätten Spar återvände till Finland – Så här ser den första butiken ut

Några citat från artikeln i Kauppalehti:

”Tokmanni fungerar som Spar-handlare”, säger Tokmannis koncernchef Timo Rautiainen till Kauppalehti.

Enligt honom gör samarbetet med Spar Tokmanni mer konkurrenskraftigt. Under samma tak får man nu både bruksvaror och livsmedel.

Rautiainen beskriver detta som ett stort steg för Tokmanni. Bland konkurrenterna tror han att Tokmanni fortfarande kommer att sticka ut med sitt utbud av bruksvaror. Med hjälp av Spar-samarbetet utökas livsmedelsutbudet, vilket han säger är en attraktiv helhet ur kundens synvinkel.

”Tokmanni är en lågprishandel. Spar ändrar inte den positionen. Vi kan inte vara billigast på marknaden varje dag för varje produkt, men i de produktkategorier som är viktiga för oss tror jag att vi är mycket konkurrenskraftiga.”

Under innevarande års första kvartal gjorde bolaget betydligt större förlust än vad analytikerna förväntade sig, men prognosen förblev oförändrad.

”På koncernnivå påverkades försäljningen negativt av påskens placering i slutet av april, en försäljningsdag mindre än jämförelseperioden samt en mild vinter i Norden. Dessutom försvagades försäljningen i Finland av strejkveckan”, kommenterade VD Mika Rautiainen i delårsrapporten i mitten av maj.

Påverkade inte snarare Q1 på koncernnivå Dollarstores dåliga lönsamhet i Sverige (sortimentsrotation/byten med aggressiv prissättning)

7 gillningar

Jag stötte på den här artikeln. Jag har ingen läsrättighet, men baserat på de första meningarna går det inte bra för Halpahalli. Skulle det vara ett förvärvsobjekt för Tokmanni? Sortimenten är väldigt lika och de skulle också inkludera livsmedelsdelen.

4 gillningar

Förra året gick de med förlust, men man bör inte dra oändligt dramatiska slutsatser av det ännu. Halpa-Hallis butiksnätverk skulle knappast erbjuda mycket för Tokmanni; mycket överlappning och sedan svaga orter.

5 gillningar

Jag besökte öppningen av Spar i Ylöjärvi. Det är en väldigt stor butik och den är designad så att kunden måste gå igenom nästan hela butiken. Matavdelningen finns sist, före kassorna. Det var väldigt mycket folk, vilket syntes redan på parkeringsplatsen med antalet bilar. Jag såg inte många toppenbjudanden, men jag gick inte heller runt varje hylla. Kaffe var på rea och lösgodis. Det fanns ett bageri, men utbudet var kanske, åtminstone för min smak, begränsat. Med en snabb prisjämförelse kan de inte konkurrera med K- och S-grupperna, åtminstone inte när det gäller de produkter jag själv brukar köpa. Det är synd. En 5 euros rabattkupong för nästa vecka följde med kvittot från kassan, så de vet åtminstone hur man korrekt lockar kunder.

Jag kommer att fortsätta besöka dem, åtminstone för att jämföra priser, men jag kan inte omedelbart flytta alla hushållets matinköp till Spar.

11 gillningar

Här är det förmodligen också väsentligt vilka kedjors butiker jämförelsen görs med. Jag skulle tro att Spar inte har några möjligheter att kämpa mot stormarknader. Om prisnivån däremot förlorar mot K-supermarket och S-market, är det redan mer oroande.

6 gillningar

Enligt klippet som visades på TV fanns det hinkar tillgängliga. Fick du en sådan? Vad fanns i hinken?

2 gillningar

Oftast handlar jag på K-super, mer sällan på S-market och Lidl. Jag gör lite prisjämförelser på de varor jag själv använder. Så det är främst dessa jag jämförde.

Förutom priset påverkar naturligtvis även livsmedelskvaliteten, butikens läge och att man kan få allt i butiken, åtminstone för mig.

Och åtminstone Tokmanni är bra på att marknadsföra och erbjuda specifika erbjudanden.

5 gillningar

Ja, det var förresten faktiskt Pepsi, 4 flaskor/5€ och en hink på köpet. Och sen några grilltillbehör? En hinkfull för en liten slant. Jag nappade inte på någon av dem, även om hinken till stugan nog hade passat. Så här i efterhand tänkt, var jag dum som inte tog den där Pepsi-hinken…

Och visst verkar hinkarna verkligen gå hem hos folk, ganska många hade en sån i handen =D

5 gillningar

Det har varit mycket i media om Eurospars invigning. Även hinkens innehåll har avslöjats.
Screenshot_20250613_080403

Pepsi-hinkerbjudandet är ett ganska vanligt erbjudande i alla Tokmanni-butiker. I Ylöjärvi får man en flaska mer.

15 gillningar

Tokmannis expansion norrut fortsätter. Fastighets Ab Tokmanni Ivalo registrerades i september förra året.
I Ivalo ryktas det att den kommande butiken kanske skulle placeras längs Riksväg 4, ett par kilometer söder om byn, eller mitt i byn på Sairaalantie.

19 gillningar

En intressant artikel från Arhi om invigningen av Tokmanni-Eurospar. Innehåller även foton från butiken.

19 gillningar

Idag besökte jag Tokmanni i Ylöjärvi för att med egna ögon se kundflödet och butikslokalerna. Det är verkligen ett snyggt ställe och en ganska funktionell kombination av en varu- och livsmedelsbutik. Det var överraskande många kunder på söndagen, så jag skulle tro att konceptet fungerar.

16 gillningar

Rusta meddelade idag i samband med sin resultatrapport att våren hade fått en stark start. Skulle detta kunna tyda på en stark vårsäsong även för Tokmanni, eller kommer Rustas framgång direkt från andras försäljning?

3 gillningar

Jag lägger även upp den här artikeln av @henrielo, jag tror att den intresserar några som följer Tokmanni. :slight_smile: Artikeln går igenom flera företag inom handelsbranschen. För den som har följt bolaget mer är det i sig inget märkvärdigt.

Ändå, om man skulle köpa någon aktie ur denna grupp, skulle det i spekulativt syfte kunna vara just Tokmanni. Den breda lågpriskedjan genererar kassaflöde varje dag för att säkra ryggen, även om en del investeringar skulle missa målet lite. SPAR-expansionen är i bästa fall mindre riskfylld och bättre reglerbar än den engångssatsning som gjordes på den svenska lågprismarknaden för ett par år sedan.

17 gillningar

Artikelns värderingsanalys är lite tveksam, när ett företag med högre relativ lönsamhet naturligtvis har ett mycket högre P/S än ett företag med lägre relativ lönsamhet (eftersom värderingen snarare baseras på resultat än omsättning…). Så att undra över det är konstigt.

Dessutom tar analysen inte hänsyn till företagens olika balansräkningsstrukturer (prismultipeln kontra EV-multipeln), och nämner inte kapitalavkastning med ett ord.

Om man skulle försöka ge konstruktiv kritik, så skulle man kunna säga att artikeln uppfyller kraven för innehållsproduktion, men som analys är den ganska tunn.

Jag äger några av dessa och har ägt andra, men eftersom jag inte läste hela artikeln, utan fokuserade på analysens genomförandemetod, anser jag mig inte vara partisk.

6 gillningar

Tokmanni får en butik i Ähtäri nästa år.

15 gillningar

Risken för en vinstvarning är uppenbar här. Jag skulle till och med säga sannolik. Det är nästan säkert att försäljningen av sommarsäsongsprodukter har varit sämre än normalt på grund av Finlands rekorddåliga väder i början av sommaren.

Detta är på något sätt ett olyckligt företag. Jag sålde mina aktier med 20% förlust och bytte häst.

7 gillningar

Ett besök till Eurospari i Ylöjärvi blev ännu en gång ogjort, trots att jag var i området igår. En observation var dock att åtminstone på eftermiddagen, att döma av Tokmannis parkeringsplats, inte särskilt många människor hade hittat till butiken. Och på grund av dess läge hittar inte heller någon annan till platsen än bilister.

Min egen väg tog mig till andra sidan av vägen, till Citymarket i köpcentret Elo. I Elo fästes uppmärksamheten vid den snart öppnande Jula-butiken, vilket förstås redan har rapporterats om för ett par månader sedan. En annan observation var att i Elo, som har haft ganska stora problem under hela sin verksamhet, det ändå fanns en ganska hygglig mängd kunder.

6 gillningar

Tokmanni får ny VD. Åtminstone de tidigare uppgifterna tyder på att hen vet vad hen ger sig in på.

33 gillningar