Joni har udarbejdet en ny selskabsrapport, da Tietoevry sælger Bekk.
Tieto sælger den norske konsulentvirksomhed Bekk til en ganske god pris. Salget kom ikke som en direkte overraskelse, men vi havde forventet frasalg fra et andet forretningsområde. Selskabet vil anvende provenuet fra salget til gældsnedbringelse og udlodning til aktionærerne. Vi har sænket vores prognoser i overensstemmelse med handlen, men næste år ville under alle omstændigheder have været et mellemår for så vidt angår omsætningsudviklingen. Omfattende omkostningsbesparelser understøtter dog resultatet næste år. Vi fastholder kursmålet på 18,0 euro og anbefalingen “reducer”. Vi vurderer fortsat, at værdiansættelsen af aktien er neutral.
Jeg har læst Inderes’ nye Tietoevry-virksomhedsrapport, som blandt andet fortæller følgende:
Tieto oplyste i starten af december, at de har aftalt at sælge det norske Bekk Consulting AS til kapitalfonden Axcel for en gældfri kontant købspris på ~140 MEUR. Der foretages sædvanlige reguleringer af købsprisen på tidspunktet for gennemførelsen, og handlen forventes gennemført i Q1’26 ifølge selskabets vurdering. Selskabet vil anvende provenuet fra salget til gældsnedbringelse og udlodning til aktionærerne. Vi vurderer, at der vil blive bogført en relativt god gevinst ved salget, som dog naturligvis er af engangskarakter. Efter vores vurdering vil salget ikke påvirke det udbytte, der udbetales for indeværende år, men det reducerer gældsætningen og forbedrer muligheden for udbetaling af ekstraordinært udbytte i de kommende år. […]
Vi sænkede vores estimater drevet af Bekk-salget. Vi fjernede handlen fra vores estimater fra og med februar. Bekks omsætning i de foregående 12 måneder var 1.056 MNOK og driftsresultatet 150 MNOK (dvs. ca. 90 MEUR og 13 MEUR), hvilket svarer til ca. 5 % af koncernens omsætning og en lidt større andel af resultatet.
Jeg undrede mig over, hvordan salget af Bekk var håndteret i Inderes’ estimater. I estimaterne for resultatopgørelsen er Bekks bidrag til omsætning og driftsresultat ganske vist fjernet fra og med 3/2026e, men købsprisen fra Bekk og den estimerede salgsgevinst samt afledte effekter på bl.a. mængden af rentebærende gæld eller bruttoinvesteringer er efter min mening slet ikke indregnet i estimaterne, hverken i resultatopgørelsen, balancen eller i DCF-modellens bruttoinvesteringer.
Kunne @Joni_Gronqvist uddybe, hvilke (numeriske) ændringer der er foretaget i Inderes’ estimater i forbindelse med Bekk-handlen? Samtidig håber jeg på et svar på mit gamle spørgsmål om udbytte efter CMD (se mit indlæg for 25 dage siden).
Beklager, at svaret har ladet vente på sig! Jeg holder min sommerferie om vinteren (selvom jeg indimellem har lavet punktnedslag på arbejdet)…
Tieto vurderer, at udbytteforslaget for 2025 vil udgøre 80 % af det justerede nettoresultat, som er korrigeret for værdinedskrivninger uden pengestrømseffekt samt den omkostningsbelastning, der er knyttet til IFRS 5-standarden. Den værdinedskrivning uden pengestrømseffekt var 80 mio. EUR eller ~0,63 euro pr. aktie, hvilket svarer til næsten halvdelen af vores justeringer. Effekten relateret til IFRS 5-standarden er derefter væsentligt mindre. Dermed bliver den af Tieto guidede justerede EPS (EPS - Earnings Per Share) i vores prognoser ca. 0,90 euro pr. aktie. 80 % af dette bringer os op på et udbytteniveau på 0,70 euro.
I forhold til Tiedos salg af Bekk vil der sandsynligvis ikke ske dramatiske ændringer i gældsætningen, da den frasolgte forretning var lille og meget profitabel (selskabet følger nøgletallet nettogæld/EBITDA, som også er et vigtigt mål i forhold til en eventuel udlodning af ekstraordinært udbytte). Der vil sandsynligvis komme en gevinst ved salget, men størrelsesordenen afhænger af den allokerede goodwill (liikearvo) osv. og er af engangskarakter, så den påvirker ikke den ovennævnte gældsætning i nævneværdig grad. Der vil heller ikke ske de store ændringer i investeringerne, da den frasolgte konsulentforretning er meget kapitallat og ikke kræver de store investeringer, i modsætning til hvad softwareforretningen kræver (eller især Tech Services tidligere). Vi præciserer vores prognoser i forbindelse med Q4-rapporten, når yderligere oplysninger om handlen (balanceeffekt) sandsynligvis bliver offentliggjort.
Så vores kommentar fra kapitalmarkedsdagen er stadig relevant: I henhold til den nye udbyttepolitik tilstræber selskabet en udbyttebetaling på 60–80 % af nettoresultatet, korrigeret for poster uden pengestrømseffekt. Selskabet ønsker at ligge tæt på målet om 2x nettogæld/EBITDA, og overskydende kapital vil blive brugt til tilbagekøb af egne aktier eller ekstraordinære udbytter, hvilket ikke er med i vores nuværende prognoser. Selskabet vil sandsynligvis nå sit gældsmål i slutningen af 2026, og dermed er ekstraordinært udbytte/tilbagekøb af egne aktier tidligst muligt i 2027. Selskabet vurderer, at udbytteforslaget for 2025 vil udgøre 80 % af det justerede nettoresultat, som er korrigeret for værdinedskrivninger uden pengestrømseffekt samt den omkostningsbelastning, der er knyttet til IFRS 5-standarden. Den nye politik fra kapitalmarkedsdagen giver fleksibilitet mellem vækstinvesteringer og afkast til aktionærerne.
Tieto har som mål at opnå en ledende position på det europæiske marked for software- og teknologirådgivning inden for udvalgte brancher. Selskabet ser Spanien som et lovende markedsområde, især for moderne software- og dataløsninger fra forretningsområderne Tieto Banktech og Tieto Caretech.
For at fremme sit mål har Tieto underskrevet en bindende aftale med AFI Family Espana om opkøb af selskaberne OpenSpring og GrupoOnetec. De opkøbte selskaber fokuserer på teknologirådgivning samt tjenester, der understøtter bekæmpelse af økonomisk kriminalitet. Selskabernes lange og stærke kundeforhold skaber et solidt fundament for Tieto til at tilbyde software og løsninger fra Banktech- og Caretech-forretningerne til kunder i den iberiske region. Derudover åbner der sig nye muligheder for forretningsområdet Tieto Tech Consulting.
OpenSpring og GrupoOnetec betjener kunder i flere brancher, hvoraf bank- og forsikringssektoren er den største. Selskaberne har tilsammen næsten 200 medarbejdere i Spanien og Portugal, og deres samlede omsætning er på ca. 10 millioner euro, hvortil kommer et betydeligt vækstpotentiale.
Virksomhedskøbet, som består af køb af hele aktiekapitalen i Openspring IT Iberia, S.L. og Grupo Onetec, S.L., er baseret på en virksomhedsværdi på 8 mio. euro. Handlen forventes gennemført i første kvartal af 2026, hvorefter de opkøbte aktiviteter vil blive rapporteret som en del af Tieto.
Norgestion har fungeret som finansiel rådgiver ved forberedelse og gennemførelse af handlen, og EY har fungeret som due diligence- og juridisk rådgiver.
Jeg måtte lede efter købssummen et par gange, da mine egne øjne læste forkert om de 8 mio. baseret på ”goodwill” Mon man så småt er ved at være klar til weekenden
Tieto bygger noget virkelig interessant i Spanien, når man tager virksomhedens tidligere træk i Catalonien-regionen i betragtning. Europæiske patientjournalsystemer er virkelig fragmenterede enheder. Samtidig begynder EU i baggrunden at udforme en række definitioner for strukturerede patientdata, der kan sammenlignes med det finske Kanta-system, og… Hvis Tieto Caretech formår at skalere sine egne systemer i denne forbindelse, så er der tale om en europæisk frontløber. Desuden er de amerikanske modstykker teknisk set bagud; de er i virkeligheden ikke engang reelle konkurrenter. Apotti blev sendt i udbud ti år for tidligt.
Det opkøb ligner et fornuftigt træk. Ud af de 200 medarbejdere er det næppe værd at beholde selv halvdelen på lønningslisten fremover, men i stedet bør man sætte de skarpeste i sving med ekspansionen mod Spanien. Bare få LifeCare-patientsystemet i brug for alle derovre, og hvorfor ikke også nogle banking-løsninger.