The Walt Disney Company

Kan vi få en snak om Disney? Streaming­tjenesten Disney+ lanceres i november i USA, og i Europa sandsynligvis i 2020.
https://www.finlandiagroup.fi/ajankohtaista/finlandia-blogi-walt-disney-company

4 Synes om

Markedet formår altid at fokusere på en eller anden trendy ting, som en streamingtjeneste. Der ser allerede ud til at være lidt af hvert, men det er fint. Kursen er måske steget delvist på grund af dette og er efter min mening ikke særlig attraktiv på disse niveauer. Jeg har lidt i porteføljen omkring 100-grænsen, hvor den har handlet i årevis.

Disneys tjeneste er med firmaets produktportefølje måske den mest attraktive, men den kommer ikke til at tjene penge i lang tid. Snarere en nødvendighed, da især ESPN er i små vanskeligheder, og den traditionelle tv-forretning er i omvæltning.

Disneys styrke ligger i indholdsproduktion og styring af hele værdikæden, hvilket intet andet firma gør bedre.

2 Synes om

Spændende det her med streamingindholdskrigene… Jeg som forbruger gider stadig ikke at tænke over, hvilken tjeneste jeg skal bruge til at se hvilken serie…

Indhold er dog (altså firmaets egen IP) en interessant trend, som sandsynligvis vil fortsætte med at vokse. Derfor er små indie-indholdsproducenter (som Rovio) ekstremt interessante investeringsobjekter efter min mening.

1 Synes om

Lad os hæve dette

https://t.co/jkHKEekOL1?amp=1

CMD-sæt fra det.

Skærmbillede af materialet.

7 Synes om

Jeg var nødt til at se det sæt i går aftes, meget overbevisende. Her er også en video https://thewaltdisneycompany.com/disney-investor-day-2020/

Knuste streaming-mål… Også interessant indsigt, f.eks. samarbejdsaftaler (MercadoLibre osv.) og også nyt indhold fra mange IP’er kommer til Disney+, f.eks. massive serier i produktion

4 Synes om

CNBC havde forresten en interessant analyse af Disneys investordag og de styrker, den viste i virksomhedens drift i forhold til andre underholdningsvirksomheder:

https://www.cnbc.com/2020/12/11/disney-is-executing-streaming-better-than-competition.html

For stort set alle andre virksomheder i streamingkrigen er målet at erhverve det mest populære indhold for at lokke betalende månedlige abonnenter til. Det forvandler indholdsudgifter til et våbenkapløb, da virksomheder som Netflix, AT&T’s WarnerMedia, Comcasts NBCUniversal, ViacomCBS og Discovery kaster sig over serier, producenter, skuespillere og ideer i håb om at generere tidsånds-hits.

Men Disneys strategi er anderledes.

Disney bygger metodisk film og serier ud fra sin egen intellektuelle ejendom og bruger derefter hitkarakterer til at introducere nye. De har forvandlet skuespillere til superhelte - - og vil gentagne gange bruge dem i spillefilm, Disney±serier og cameo-optrædener. De annoncerede et dusin “Star Wars”-indslag, genoplivede skuespillere i gamle roller - - og skabte nye stjerner.

Disney tager derefter disse film og serier og bygger forlystelsesparkattraktioner baseret på dem. De sælger merchandise ud fra dem. De bygger en verden af amerikansk kultur ud fra dem.

4 Synes om

Nu var det lønningsdag igen for os ejere.

Efter et par års ejerskab har det været ret stormfuldt, men nu begynder lyset at skinne igennem skyerne. Hvis bare dollarkursen var lidt stærkere, ville dette være den største beholdning i min portefølje.

Disney fortsætter på den gode vej, som @JK-32 henviser til ovenfor. Med denne hastighed, når coronaen trækker sig tilbage, kan der komme en betydelig vækst. Mange områder er nu i tomgang, og der er næsten ingen indtægter.

Og i streamingplatformskrigen vil Disney senest i 2022 overtage pladsen som markedsleder, i hvert fald i mine bøger.

1 Synes om

Det fortæller noget om virksomhedens fokus, når der i en 3,5 timers investor day-stream højst tales et par ord om noget andet end virksomhedens direct-to-consumer segment :smiley: Denne del udgjorde dog stadig kun 13% af virksomhedens omsætning i 2019. Jeg håber, at de malkeko-forretninger ikke bliver helt glemt.

Men virksomhedens gentagne “indhold, indhold og indhold” får mig til at smile, for min egen investeringsbeslutning blev truffet netop på grund af den indholds-konkurrencefordel, som skulle bære ret langt. Det var selv for mig en lille overraskelse, hvor mange helvedes mange succesfulde film og serier Disney ejer. Jeg tænkte ved mig selv, at hvis alle disse forsvandt fra Netflix og dukkede op på Disney+, hvordan ville forbrugerne så opføre sig?

4 Synes om

Amerikanske analytikere har spået, at Disney+ vil overhale Netflix i abonnenttal i 2026. De estimerede abonnenttal er 294 millioner for Disney+ og 286 millioner for Netflix. Men estimaterne har beregnet, at en tredjedel af abonnenterne vil komme fra Asien, og de vil kun betale en tredjedel af, hvad en amerikansk abonnent betaler for et abonnement. Det betyder en årlig indtægt på 20,76 milliarder sammenlignet med Netflix’ 39,52 milliarder.

I øjeblikket er verdens mest sete serie Disneys og Marvels WandaVision, og The Falcon and the Winter Soldier kommer næste måned.

Kilder:

https://www.forbes.com/sites/carlymayberry/2021/02/11/disneys-wandavision-cast-into-top-viewing-spot-worldwide/?sh=4c84dfd61333

5 Synes om

5 Synes om

10 Synes om

4 Synes om

Grunde til, at jeg har Disney i min portefølje:

• Markedsleder inden for indholdsproduktion og brands
  • Omstillingsparat: mange strategiske muligheder. Fejl er taktiske og eskalerer ikke let til eksistentielle spørgsmål.
  • Overlevede nedlukningsperioden med æren intakt, selvom hele verden syntes at være imod den
  • Dydig ledelse
  • Stærkt positioneret i streaming-konkurrencen. Selvom dette marked skulle blive mættet, er det ikke Disneys eneste mulighed.
  • Selvom Disney ikke selv vinder platformskonkurrencen, ville andre stadig have brug for dets indhold

Intet er selvfølgelig evigt, og selv en virksomhed som Disney kan i sidste ende havne i en krise ved at begå tilstrækkeligt mange fejl midt i forandringerne. Som et kulturelt ikon er Disney f.eks. endnu en gang blevet et redskab i den amerikanske kulturkrig.

Jeg føler dog, at Disney er blevet for meget sammenlignet med Netflix og har som følge heraf lidt et stort set ufortjent kursfald på -30% i år. Vi er nu på kursniveauer fra 2019, tiden før Disney±flytningen. For mit eget vedkommende besluttede jeg mig for at fylde op.

14 Synes om

Tirsdag aften er der DIS-regnskab. Den har været i en nedadgående trend, kommer der en vending onsdag? Nogle holdninger?

1 Synes om

Analyse af Disney foretaget af Sifter findes på Inderes’ hjemmeside:

På diskussionsforummet i Sifters tråd findes også et link til en video om emnet.

3 Synes om

Tak. Man får aldrig rigtig noget ud af de analyser (nogensinde). :slight_smile:

Jeg er selv lidt på bjørne-siden med den her. Det ville være rart at høre andres meninger…

1 Synes om

Det gik ikke helt strygende for Disney. Omsætning og indtjening lå et godt stykke under forventningerne. Forlystelsesparkerne klarede sig ret godt, men f.eks. gav Disney+ et massivt underskud, selvom antallet af abonnenter steg. Man er nødt til at se langt ud i fremtiden med denne her, hvis man vil beholde den i porteføljen.

https://www.thestreet.com/.amp/markets/disney-stock-slides-as-q4-earnings-miss-offsets-subscriber-gains

4 Synes om

Det var et dårligt kvartal, det er der ikke noget at gøre ved. Til gengæld var antallet af Disney±abonnenter over forventningerne, og nu kommer der jo bl.a. en ny Black Panther lige om lidt.

Chapek forsikrer, at streaming giver overskud i 2024. Det er nok det mest kritiske spændingsmoment de kommende år; forlystelsesparkerne har allerede vist deres styrke.

Aktien ligger i øjeblikket næsten på niveau med corona-dippet, selvom man dengang lukkede biksen, og fremtiden var usikker. Jeg mener bestemt, at den er på købs-/akkumuleringsniveau.

7 Synes om

Et blødt resultat på mange fronter. Man kan sige, at timingen af mine køb ikke har været helt i øjet, men på den anden side var der intet i dette kvartalsresultat, der ændrede min investeringshypotese.

På kort sigt kan der komme mere modgang, hvis den amerikanske økonomi går i recession, og konkurrencen på VOD-markedet med Netflix og Amazon bliver brutal. Disney har dog efter min mening alle forudsætninger for at klare sig godt igennem disse udfordringer på lang sigt.

Jeg holder ved.

7 Synes om

Bob Chapek fik endelig sparket, og ikke så overraskende vender Iger tilbage som CEO.

5 Synes om