Teleste som investeringsobjekt

Jo, jag skulle tänka att Telestes lönsamhet är stark när rörelsemarginalen har fördubblats,
nu var den ju 5,8 %… Men det går i rätt riktning och nu behövs det bara betydligt mer omsättning, men orderstocken ser inte ut att gå i den riktningen…

1 gillning

Atte intervjuade Telestes VD Esa Harju efter bolagets Q1-rapport :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Inledning
00:11 Huvudpunkter från Q1
01:21 Affärsenheten Broadband Networks
03:28 Marknadsläget i Europa
04:32 Affärsenheten Public Safety and Mobility
05:48 Nya kundrelationer
07:47 Tillgången på komponenter
09:33 Guidningen förblir oförändrad

1 gillning

Här är en bolagsanalys om Teleste från Atte och Roni :slight_smile:

Vi upprepar rekommendationen öka för Teleste och riktkursen 4,2 euro. Bolagets resultat för det första kvartalet överträffade våra prognoser och vi har justerat upp våra prognoser något. Även om fusionen av den största kunden inom Networks-segmentet fortfarande skapar osäkerhet kring orderutvecklingen under de kommande kvartalen, ger återhämtningen på den europeiska marknaden samt en breddad kundbas i båda affärsverksamheterna och genomförda effektiviseringsåtgärder goda förutsättningar för fortsatt resultattillväxt. Detta förutspås även i Telestes framtidsutsikter. Speglat mot resultattillväxten de närmaste åren ser Telestes aktievärdering (2026e justerat P/E 10x) måttlig ut.

2 gillningar

Här är vår vän Attes kommentarer om hur Teleste stärker sin position i Europa genom samarbetet med Vecima, där bolaget tillsammans erbjuder en lösning för öppen distribuerad nätarkitektur för den europeiska marknaden. :slight_smile:

2 gillningar

Här är Ronnys kommentarer om Telestes förbättrade lånevillkor. :slight_smile:

Teleste meddelade att de kommit överens om förbättrade villkor för sitt syndikerade lån med sina långivande banker. De uppdaterade villkoren inkluderar lägre lånemarginaler än tidigare, vilket återspeglar bolagets stärkta finansiella ställning. Dessutom har garantilimiterna utökats. Nyheten är positiv, men ganska väntad med tanke på bolagets senaste resultatvändning och den stärkta balansräkningen.

1 gillning

"Enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) ska en person i ledande ställning (PDMR) och dennes närstående anmäla transaktionen utan dröjsmål och senast inom tre arbetsdagar efter det att transaktionen ägt rum. Både den anmälningsskyldige och bolaget ska se till att denna tidsfrist iakttas.

Om affärerna gjordes den 4–5 mars 2026, borde marknaden normalt sett ha fått information senast omkring den 9–10 mars 2026, beroende på beräkningen av arbetsdagar."

Ekonomichefen har köpt aktier för cirka 25 000 euro i början av mars, då Q1 redan kommit en bra bit på väg och man kan anta informationsasymmetri gentemot marknaden.

Det gick väl inte helt enligt boken (by-the-book)? Det säger nog något, även om köp generellt sett är en positiv signal.

1 gillning

Bra spaning. Jag la inte märke till datumen. Den där insideranmälan har ju blivit helt fel, och det rör dessutom CFO:n. Suck.

Bröderna Atte och Roni har gjort en ny omfattande rapport om Teleste. Precis som de andra omfattande rapporterna är även denna tillgänglig för alla att läsa. :slight_smile:

Vi upprepar rekommendationen “öka” och riktkursen på 4,2 euro för Teleste. Telestes Networks-segments erövring av Nordamerika fortskrider i god takt, och med en tydligt utökad kundbas vilar den framtida tillväxten på bredare axlar. I år skapas osäkerhet främst av fusionen mellan huvudkunderna Cox och Charter, vilket påverkar tajmingen av beställningar, men i det stora hela fortsätter investeringarna i DOCSIS 4.0. I Europa har marknaden samtidigt piggnat till efter tidigare försiktighet, vilket Teleste drar nytta av tack vare sin starka marknadsposition. Även de nya kundrelationerna och de genomförda effektiviseringsåtgärderna inom Public Safety and Mobility stöder en fortsatt lönsam tillväxt. Speglat mot vinsttillväxtutsikterna för de kommande åren ser värderingen av Telestes aktie (justerat P/E 2026e på 9,5x) mycket måttlig ut.

Citat från rapporten:

Som helhet har Teleste goda förutsättningar att fortsätta växa inom båda sina affärsområden under de kommande åren. Med en effektiviserad kostnadsstruktur bör tillväxten även skalas upp till vinstraderna, vilket bolagets finansiella mål också förutspår. I takt med en förbättrad vinstnivå har bolaget även förutsättningar att öka sin utdelning på medellång sikt, förutsatt att kapitalet inte allokeras mer aggressivt till exempelvis företagsförvärv.

1 gillning

Det har verkligen varit trevligt att följa Teleste under de senaste åren, då verksamheten efter en lång och utmanande period har börjat utvecklas i rätt riktning. I bakgrunden ligger naturligtvis ett långsiktigt arbete inom båda affärsområdena för att lyckas vinna nya kundrelationer och samtidigt kunna effektivisera den operativa verksamheten på flera områden. Från och med 2025 har detta börjat synas i bolagets stigande resultatutveckling, och det finns fortfarande god potential för förbättring. I förhållande till detta framstår aktiens nuvarande värdering som mycket intressant.

2 gillningar

Jag är inte direkt oense med rapporten, men jag tycker inte att fusionen får tillräckligt stor vikt i den.

Jag ser det som så att fusionen och informationen som sipprar ut om den definierar kursnivån på kort till medellång sikt. Den nuvarande nedåtgående trenden beror på väntan på fusionen, eftersom man fruktar att den större aktören Charter sparkar ut Teleste (vilket är en relevant risk).

Om den större Charter harmoniserar Teleste med sina nuvarande leverantörer, kommer kursen att sjunka. Om Charter börjar använda Teleste, kommer kursen att rusa. Jag anser att det mest sannolika är detsamma som Inderes, att leveranserna till ”Cox” normaliseras åtminstone för en tid, men att någon expansion inte sker på kort sikt.

Jag orkar inte börja gräva i ägaruppgifterna nu, men för mig är detta en så tydlig katalysator att man skulle kunna tro att även Telestes personal bevakar detta, åt det ena eller andra hållet.

1 gillning

Du har rätt i sakfrågan och jag tror själv att fusionen kommer att flytta fram positionerna, men Cox leverantör av utrustning ändras inte så lätt, eftersom jag har förstått det som att Teleste är den enda leverantören. På lång sikt kan företaget naturligtvis göra saker annorlunda, men det tar tid.

Charter/Cox är visserligen betydande för Teleste, men de är inte de enda. Denna “osäkerhet” är redan ganska väl inprisad i aktiekursen, även om det inte nödvändigtvis är helt fullständigt. Däremot är den möjligheten inte inprisad i kursen på något sätt.

Cox är alltså tvunget att investera trots fusionen, om Cox vill vara ett relevant alternativ för sina kunder. Att byta leverantör är en lång process och ingen enkel sak.

Här är Ates förhandskommentarer inför att Teleste presenterar sitt Q2-resultat nästa fredag :slight_smile:

Vi förväntar oss att bolagets omsättning och justerade rörelseresultat har sjunkit något jämfört med jämförelseperioden, på grund av tidsmässiga förskjutningar i ordrar inom Networks-segmentet. Resultatförväntningarna för hela året är, i linje med bolagets utsikter, koncentrerade till det andra halvåret. Den färska omfattande rapporten om Teleste kan läsas här.

1 gillning

Telestes Esa Harju intervjuades av Ate:slightly_smiling_face: