Toimari aloittanut myynnit:
No tietenkin tiedotti tunti oman lisäykseni jälkeen , -7 % tauluun ennätysajassa ilman yhtiön itsensä toimia ![]()
Kurssireaktio on kyllä raju toimarin myynnin kokoluokkaan nähden. Kevennys kun on rapia 17 000€ kokoinen, siinä missä Heikkilän omistus näyttää olevan 8,3 % osakekannasta, eli jotakin alle 5 000 000€. Voihan toki olla, että ei vähävaihtoista lappua ole pystynyt enempää myymään.
Harmi että missasin pohjat. Mielestäni aika suhteeton reaktio. Ainakin omissa kirjoissa sisäpiirin ostot on todennäköisemmin merkki jostain kuin myynnit.
Edelleen ostelen 1,3X alkuisilla kursseilla ja keventelen kun lähestytään 1,70 rajaa (n. 75 M€ markkina-arvo). Tämä vastaa omissa papereissa aika varovaisilla arvioilla tasaista 100 M€ liikevaihtoa hieman nykyistä matalammalla kannattavuudella ja korkeahkolla OPO:n tuottovaatimuksella.
Kyllä tässä voi useammalla nousta karvat pystyyn kun tietää Tekovan taustat ja osittain tiedotteilla ylös pumpattu kurssi. Aikamoinen deja vu tulee Lehto group:iin. Harmi että johto lähtee myymään kahvirahoilla omistustaan. Oikein mitään et voita mutta hävitä voit paljon, kuten kurssireaktio osoitti. Ja kuten sanotaan, fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.
Lehto oli Lehto.. Tekovalla on tässä oikeasti tekemisen meininkiä!! Jos nyt toimari myy joulun alla 17000€ Tekovan osakkeita niin eihän se tarkoita vielä mitään.. jäitä hattuun…
Heikkilällä oli ennen myyntiä 3.641.295 osaketta. Nyt möi 11.865 osaketta. Eipä juuri mitään siis.
Karkeasti laskien Heikkilä möi n. 5 miljoonan euron potistaan n .17 000 eurolla. Kun kurssi laski n.5 % :a niin hänen omistuksensa arvo putosi n.250 tuh euroa. Olipa siirto.
Tätä minä tarkoitin, mitään et voita mutta häviät paljon. Mitätön myyti kokonaisomistukseen nähden, mutta signaaliarvo huomattavan suuri. Olisi ottanut vaikka pikavipin kylpyhuone remonttiin
Mutta on mielenkiintoista nähdä jatkuuko myynnit, selvästi eilen oltiin myyntinapilla joillakin tahoilla.
Eihän tuossa ole mitään hävinnyt. Yhtiön arvo ei ole muuttunut mihinkään tuon myynnin seurauksena. Ainoastaan kurssi. Sikäli jos Tekova jatkaa hyvää suorittamistaan, niin kurssi seuraa perässä eikä myynnillä ollut yhtään mitään vaikutusta mihinkään.
Tämä siis vain näin yleisluonteisesti. Minulla ei ole mielipidettä Tekovan tämän hetkisestä arvostuksesta. Heikkilään ei toki itselläkään ole täyttä luottoa.
Myynnit jatkuu:
Tekovan kohdalla realisoituu nyt henkilökunnan suuri omistus. Johtajat myyvät joten mitä tekee alemman tason puurtajat ? Voisi nopeasti päätellä että usko kurssinousuun loppuu myös alemmalla portaalla mikäli johtajat myyvät. Myyntipainetta vois siis jatkua hivenen pidempäänkin.
Yrityksen suorittamiseen tämä ei vaikuta, kurssiin kylläkin.
Aikamoinen reaktio markkinoilla. Toimari myy suhteellisen pienellä summalla osakkeita ja tippuu 15%. Toki voi olla että muu henkilökuntakin myyv. Joko todella iso ylireaktio tai sitten markkina aavistaa jotain mitä ei itse näe.
Tekova ainakin tulee taas uudestaan seurantalistoille.
E: Itse en ole ikinä pitänyt toimarin / johtohenkilöiden myynti isona signaalina (Toki, jos tyhjentää salkun tai muuten on todella hutera yhtiö voi asiaa katsoa toisin). Ei voi ikinä tietää syytä miksi myy. Ostaminen on taas aivan eri asia, sillä siihen löytyy periaatteessa ainoastaan yksi syy.
Varmaan harva foorumilainen / muu sijoittaja pitää 100% salkusta Tekovassa.
Itse pidän tj:n myyntejä aina isona hälytysmerkkinä. Miksi möisit tämmöistä yhtiötä, kun saat siitä kuitenkin hyvin osinkoja? Vaihtoehtoisesti jos on isommin rahantarvetta niin voit myös ottaa velkaa ja jättää sijoitukset myymättä.
Lisäksi kummastuttaa, että myy markkinoilla eikä blokkikauppana jollekin suuremmalle sijoittajalle… eikö ostajaa löytynyt?
Henkilökohtaisen “talouden” tasapainottamiseksi. Toimitusjohtajan “henkinen pääoma” ja sijoitusvarallisuus korreloivat lähes täydellisesti, mikäli sijoitussalkku koostuu 100% yhtiöstä jossa on myös itse töissä (etenkin toimitusjohtajana). Se on kyllä ihan totta, että ehkä tyylikkäämpi olisi myydä blokkikaupalla kun osake on niin epälikvidi, mutta en myöskään ole kuullut näin koskaan käyneen.
Täytyy myöntää, että nyt alkaa kyllä myyty osakemääräkin alkanut olemaan huomattavasti suurempaa vrt. kahden ensimmäisen päivän myynteihin. Katson kuitenkin itse koko vuoden luvut ja ohjeistuksen ennen kuin teen johtopäätöksiä. Mutta on se myönnettävä, että vähänhän tämä nyt alkaa jännittämään, vaikka kuinka sympatiseeraankin ja pidän järkevänä henkilökohtaisen talouden tasapainottamista.
Varoivasemmaksi tietenkin vetää, mutta on noiden kauppojen mittakaava edelleen tosi pieni. En löytänyt tietoa maksetaanko toimarille osakepalkkiota, tai mitä tulospalkkioon ylipäätä kuuluu, mutta kiinteä rahallinen korvaus on melkoisen maltillinen. Verrattuna isompien verrokkien (tai Tecnotreen) toimareihin, täytyy vähän pienemmätkin käteishankinnat varmaan rahoittaa osakemyynneillä
Nyt toimarin myyntejä on kertynyt noin 17 000 + 50 000 = 67 000€ edestä ennen veroja. Ei tuolla ihan vielä uutta Porscheakaan osteta, mutta voisi riittää omarahoitusosuudeksi kaksioon helsingin kantakaupungissa?
Kuten edellä todettiin on Tekovan toimitusjohtajan palkka todella pieni, joten jos on rahantarvetta kuten vaikka asunnon vaihto, niin on luontevaa myydä hieman osakkeita. On todennäköistä, että Heikkilän omaisuudesta suurin osa on Tekovan osakkeissa. Miettikää itseänne tilanteeseen. Olet firmassa töissä ja koko omaisuutesi on firmassa kiinni - minä ainakin hieman möisin osakkeita.
Ja kun kurssi alkaa pitkän sivuttaissuunnan jälkeen laskea ja joulukin on jo ovella, niin ymmärrän työntekijöitä, jotka päättävät ottaa joululahjarahat pois pörssistä. En ole huolissani, en tosin ajatellut (vielä) tankatakaan kun nykyinen määrä on ihan sopiva.
Harmiksi maksumuurin takana, mutta jo alkuteksti kertoo hyvää
Luulen, että tuossa on nyt vaan henkilöomistajista joku laittanu enemmän laitaan eikä laajempaa panikointia toimarin pienistä myynneistä. Sivujen perusteella ainakin yksi listautumishetken kuudesta suurimmasta omistajasta on viime aikoina siirtynyt Tekovan ulkopuolelle. Toki myynyt matkan varrella muutenkin aktiivisesti, mutta nyt tuo voi hieman vapauttaa jatkamaan myyntejä.
Jännä listaus kun katsoo 15 suurimman omistajan joukkoa ja heidän osakeomistuksensa muutosta 1.1.2025 → 30.11.2025. Ainoastaan suurin omistaja Kaselli oy on lisännyt pienen määrän osakkeita. Kolmen osakepotti on pysynyt ennallaan ja nyt kun laskee TJ Heikkilän mukaan niin peräti 11/15 on vähentänyt omistustaan vuoden aikana.
Ehkä noihin myynteihin vaikuttaa sekin että tekivät listautumisen teknisenä listautumisena eikä uusia osakkeita tullut jakoon.