Taaleri sijoituskohteena

Vähän on tullut Taaleria lisäiltyä, mutta se, miksi ei enempää, johtuu minulla siitä, että

• Taaleri on historiallinen alisuorittaja jatkuvissa tuotoissa ja vaikka ei-jatkuvia tuottoja onkin kohtalaisesti tullut, minulla olisi isompi luotto yhtiöön jos tuotot painottuisivat enemmän jatkuviin
  • sitä kaivattua arvon purkautumista tapahtui aiemmin muhkeiden osinkojen kautta, mutta nyt kun painopiste on enemmän taseesta tehtävissä sijoituksissa kuin osinkojen jakamisessa omistajille, tämä alkaa muistuttaa enemmän jotain SPAC:ia: me sijoitetaan sinun rahat johonkin tosi tuottavaan, me ei vaan vielä tiedetä mihin. Se saattaa olla bioteollisuutta tai saattaa olla olemattakin. Joo, firmalla on hyvä track record opportunistisissa sijoituksissa, mutta kerrankos sitä tulee tehtyä vähän huonompi sijoitus - ja kaipa tiimissäkin jonkinlaista vaihtuvuutta on ollut ja historialliset onnistumiset eivät ole tae tulevasta.
  • miksi minun pitäisi luottaa yhtiöön, jonka strategia ja fokus näyttävät vähän väliä olevan hakusessa - merkillistä soutamista ja huopaamista esim. kiinteistösijoitusten ja bioteollisuuden kanssa. Kuten @Ghostrider totesi, yhtiön ydinosaamista ovat Energia ja Garantia - näin ulkopuolisen silmiin se näyttää ilmeiseltä, mutta firman sisällä näyttää olevan liikaa kaikenlaisia muita aspiraatioita.

Minulla ei olisi mitään ongelmaa ostaa yhtiötä halvalla ja odottaa, että arvo nousee vasta joskus kauempana tulevaisuudessa, jos minulla olisi luotto siihen että yhtiön johto tietää mitä tekee. Nyt minulla on siihen vain puolittainen luotto.

26 tykkäystä